"יאנוש קורצ'אק החרדי", שצעד עם תלמידיו לתאי הגזים

הרב אלתר קורצמן, שהיה מנהלו של בית היתומים היהודי הגדול בקרקוב, עבר עם 300 תלמידיו לגטו עם כניסת הנאצים לעיר, דאג לכל מחסורם, ועל אף שהוצע לו להינצל ולהישאר בגטו הלך עם תלמידיו אל הרכבת ואל תאי הגזים

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/05/19 10:53 כז בניסן התשעט

"יאנוש קורצ'אק החרדי", שצעד עם תלמידיו לתאי הגזים
שער הכניסה לגטו קרקוב, אליו הועבר בית היתומים וממנו נלקח אל ההשמדה, צילום: מוזיאון השואה האמריקאי

את הסיפור של יאנוש קורצאק הכל מכירים, אך מתברר שיש מורים ומחנכים נוספים שנספו עם תלמידיהם בשואה. במכללת אפרתה ציינו השנה את יום השואה בסימן המחנכים שנספו ולא זכו לתהודה ולהכרה.

במכללה מוצגת השבוע תערוכה ייחודית של דמויות מופת, אנשי חינוך  שנספו בשואה. בהם מי שכונה "קורצ'אק החרדי", הרב אלתר קורצמן, מנהל בית היתומים הגדול בקרקוב, שנספה עם 300 תלמידיו מבית היתומים במחנה ההשמדה בלזץ'. 

הרב קורצמן נמנה לפני מלחמת העולם השנייה עם מייסדי "אגודת ישראל העולמית" ועם מייסדי הסמינר למורות "בית יעקב" ו"ישיבת חכמי לובלין, " ושימש כמנהל אדמיניסטרטיבי.
הוא היה עוזרו ויועצו של הרב יהודה מאיר שפירא, נשיא אגודת ישראל בפולין, מייסד וראש ישיבת חכמי לובלין ומייסד הדף היומי.

מתוך התערוכה

מתוך התערוכהצילום: מכללת אפרתה

בחודש מארס 1941, לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, עם כיבוש פולין, בית היתומים המפואר בקרקוב הועבר לגטו ושוכן בכמה חדרים צרים ואפלים. בבית היתומים בתוך הגטו קובצו כל הילדים שנאספו מבתי היתומים בקרקוב. בתנאים קשים ותוך סיכון חיים יומיומי, פעל הרב קורצמן למלא את כל מחסורם של הילדים היתומים, ואף הקפיד להמשיך ללמדם ולהקנות להם תורה. באקציה שנערכה בחודש אוקטובר 1942 עם חיסול בית היתומים, סירב להיפרד מ־300 היתומים, ויחד עם בתו הלה ובעלה דוד שמלקס, המנהלת אנה פוירשטיין ועובדי מוסד נוספים, צעד לתאי הגזים, למרות שהוצע לו להינצל ולהשאר בגטו. סיפורם של המחנכים הוצג בתערוכה מיוחדת שנבנתה במכללת בית ברל והושאלה למכללת אפרתה.

דיקן הסטודנטיות, אמיר שמש, אמר: "דמויות המחנכים שהלכו עם תלמידיהם עד יומם האחרון הם סמל ומופת עבור אנשי חינוך ועבור הסטודנטיות. במסגרת הפעילות ליום השואה שמעו הסטודנטיות גם את סיפורם של בני הדור השני לניצולי השואה בשיחה עם בת לניצולי שואה העוסקת בהנחלת הנושא ובוגרת קורס במרכז 'שם עולם'". גל הודיה הרוש, יו"ר אגודת הסטודנטיות במכללה סיכמה כי " היה משמעותי מאוד לשמוע את סיפור ניצולי השואה מנקודת המבט של הדור השני".