"האנטישמיות לא תיעלם אף פעם"

שגריר ארה"ב בישראל, דייויד פרידמן, יוביל את מצעד החיים מאושוויץ לבירקנאו. עבור פרידמן, יהודי אמריקאי, זהו הביקור הראשון במחנות ההשמדה. בראיון בגל"צ הוא אומר: "האידאולוגיה האנטישמית לא עברה מן העולם, ואני לא מאמין שנוכל לחסלה לגמרי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 02/05/19 09:43 כז בניסן התשעט

"האנטישמיות לא תיעלם אף פעם"
השגריר דייויד פרידמן, צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מצעד החיים באושוויץ ייצא לדרך היום (ה'), יום הזיכרון לשואה ולגבורה, בשעה 14:30 שעון ישראל, ממחנה אושוויץ למחנה ההשמדה בירקנאו בפולין. בראש המצעד יעמוד שגריר ארצות הברית בישראל, דייויד פרידמן, וזו הפעם הראשונה שבעל תפקיד זה מוביל את המצעד. בעבר הובילו אותו אישים כמו הרב הראשי לשעבר, הרב ישראל לאו, ונשיאי המדינה השונים.

"זה רגע מאוד חזק ואמוציונלי עבורי" סיפר הבוקר פרידמן בראיון לגלי צה"ל. "אף פעם לא הייתי באושוויץ, אז זוהי חוויה מאוד לא פשוטה עבורי. אני גאה שהיינו יכולים להביא לכאן שגרירים אמריקאים רבים, ומצר על כך שזו הפעם הראשונה שזה קורה. היינו צריכים לנהוג כך גם בעבר, אבל אני מקווה שזה יהפוך למשהו שנוכל להמשיך איתו גם בשנים הבאות". פרידמן הוסיף כי "יש מעט מאוד דברים בעולם הזה שחשובים יותר מאשר הצורך בזיכרון השואה. רק על ידי למידת הלקחים נוכל למנוע את הפשעים האלו שוב".

על רקע הפיגוע בשבת האחרונה בבית הכנסת בסן דייגו אמר פרידמן כי "האידאולוגיה האנטישמית לא נכחדה מהעולם. איני מאמין שנוכל לחסלה, אבל נצטרך להוריד את הלהבות ולהמשיך לחנך לסובלנות".