עצמאות תש"פ: להודות גם כשלא הכל מושלם

השנה קשה יותר להרגיש את השמחה, כאשר מגיפת הקורונה ברקע וכולם חוגגים רק בבתיהם הפרטיים. יחד עם זאת עדיין יש חובה להודות ויש הרבה על מה להודות

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 28/04/20 11:56 ד באייר התשפ

עצמאות תש"פ: להודות גם כשלא הכל מושלם
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

יום העצמאות, שבדרך כלל הוא אחד הימים הכי שמחים בשנה, תופס אותנו השנה באמצע משבר עולמי שלא פסח על ישראל. סגר מתמשך, סיפורים פרטיים כואבים, משבר תעסוקה וכלכלה, וחשש מהבאות. במצב הזה, האדם הסביר יכול להרגיש פחות אושר ושמחה פנימית, וממילא לכאורה קשה יותר לקיים את מצוות היום העיקרית "יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם".

הגמרא, הדי מוכרת, במסכת סנהדרין (דף צ"ד ע"א), מספרת לנו על חזקיה המלך שלא הודה על חסדי ה' שנעשו עימו:


" 'לםרבה המשרה ולשלום אין קץ וגו' ' א"ר תנחום דרש בר קפרא בציפורי מפני מה כל מ"ם שבאמצע תיבה פתוח וזה סתום? ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג אמרה מדת הדין לפני הקב"ה- 'רבש"ע ומה דוד מלך ישראל שאמר כמה שירות ותשבחות לפניך לא עשיתו משיח, חזקיה שעשית לו כל הנסים הללו ולא אמר שירה לפניך תעשהו משיח?!' לכך נסתתם. מיד פתחה הארץ ואמרה לפניו רבש"ע אני אומרת לפניך שירה תחת צדיק זה ועשהו משיח פתחה ואמרה שירה לפניו שנאמר 'מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק וגו' ' (ישעיה כ"ד). אמר שר העולם לפניו רבש"ע צביונו עשה לצדיק זה יצאה בת קול ואמרה רזי לי רזי לי ... תנא משום רבי פפייס גנאי הוא לחזקיה וסייעתו שלא אמרו שירה עד שפתחה הארץ ואמרה שירה שנא' מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק וגו' כיוצא בדבר אתה אומר  'ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל אתכם' (שמות י"ח) תנא משום רבי פפייס גנאי הוא למשה וששים ריבוא שלא אמרו ברוך עד שבא יתרו ואמר ברוך ה' ".

מספרת לנו הגמרא שמרוב צדקותו של חזקיהו המלך, רצה הקב"ה להפוך אותו למשיח, ואת הצרות שעשה לו סנחריב למלחמת גוג ומגוג. אולם, למרות זכויותיו העצומות של חזקיהו, עוון אחד מנע זאת- שהוא ובני דורו לא שיבחו והודו לה' על הניסים הרבים שה' עשה להם. באה הארץ כביכול ואמרה "אני אומר שירה על הניסים במקום חזקיהו", אבל ה' לא קיבל זאת ולא הסכים שזה יספיק להביא את הגאולה השלימה. יותר מזה, זה שהארץ אמרה שירה במקום חזקיהו גנאי הוא לו.

הבה נזכיר את הרקע של הדברים: שבטי ישראל היו מפוצלים מאות בשנים בין ממלכת יהודה בראשות מלכי בית דוד, לממלכת עשרת השבטים שבה התחלפו שושלות כל כמה דורות. בתחילת מלכות חזקיהו, שהיה מלך יהודה, הגלה סנחריב את עשרת השבטים, גלות ממנה לא חזרו עד היום. לאחר מכן הגיע סנחריב לממלכת יהודה, הדרומית יותר, וכבש את כל הערים חוץ מאשר ירושלים. ארץ ישראל היתה חרבה כולה כבר בזמן שצבאו של סנחריב צר על ירושלים. אחרי תפילה מעומק הלב של חזקיהו ה' שולח מלאך שהורג את כל צבאו האדיר של סנחריב, ולמחרת בבוקר כולם פגרים מתים והמצור הוסר. תושבי ירושלים יוצאים מהחומות ומקימים מחדש את הארץ החריבה.

בואו נשים עצמנו רגע בנעליים של אנשי אותו דור- אמנם המצור מעל ירושלים סר, אבל עשרה שבטים גלו ונעלמו. חלק גדול גם מיושבי ממלכת יהודה נהרגו. הארץ חרבה עד שישעיה מנבא לחזקיה שיקחו כמה שנים לשקם את החקלאות "וְזֶה-לְּךָ הָאוֹת אָכוֹל הַשָּׁנָה סָפִיחַ וּבַשָּׁנָה הַשֵּׁנִית סָחִישׁ וּבַשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית זִרְעוּ וְקִצְרוּ וְנִטְעוּ כְרָמִים וְאִכְלוּ פִרְיָם
" (מ"ב י"ט כ"ט). הם פחות מרגישים שמחה וצורך להודות. ועל זה באה מידת הדין ומונעת את הפיכתו של חזקיהו למשיח.

אותו דבר הדוגמא השנייה שמביאה הגמרא. משה ובני ישראל יצאו ממצרים אחרי ניסים עצומים. אבל, כידוע, לפני יציאת מצרים נפטרו 80 אחוזים מעם ישראל במכת החושך. אולי היה קשה להם להתמקד באמירה "ברוך ה' " במצב כזה. יחד עם זאת- אומרת הגמרא שגנאי הוא להם.

הסיפורים הללו מלמדים אותנו שחובת ההודיה איננה רק כשהכל מושלם ואין בעיות. גם כשיש אתגרים, חובה עלינו לשמוח ולהלל על חצי הכוס המלאה, במקביל לתפילה על חצי הכוס שעדיין ריקה.

עלינו לזכור, שלמרות הכל- מצבנו טוב לאין שיעור ממצב הסבא רבא שלנו לפני 80 שנה. נכון, יש מגבלות ויש קשיים. אבל ב"ה יש מגורים, ואוכל, ואינטרנט ומדינה משלנו שמצבה טוב יותר מבחו"ל. ועל זה להתמקד ועל זה להודות. כשהייתה המגיפה השחורה באירופה בימי הביניים, חלק מהגויים הוציאו על היהודים את העצבים שלהם. היום אנו במדינה שלנו, צבא שלנו שדואג לשלום האזרחים, מוקפים בידידים ולא באויבים, ועל כך צריך הלב לשמוח ומיד להודות.

למעשה, במזמור היום, מזמור ק"ז בתהילים, שממנו לומדת הגמרא על המקרים שמחייבים קורבן תודה וברכת הגומל, כלומר, הודיה לה', יש פסוק מעניין המסיים את הפרק "מִי-חָכָם וְיִשְׁמָר-אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵּי ה' ". הפשט, כמובן שיש להתבונן בחסדי ה' גם כשלא הכל מושלם, ולהודות עליהם. אולם, ניתן, בדרך וורט ודרשה לומר שמי ששומר על הכתוב בפרק, כלומר נזהר להודות לה' על הטובה, אז בע"ה "יתבוננו חסדי ה' ", כלומר יראו חסדי ה' נוספים. להבדיל, כאשר אתה עושה לאדם טובה, גם אם היא חלקית, אם הוא מכיר בטובה ומודה עליה- אתה רוצה לעשות לו עוד טובות. אם אתה מתלונן שלא מושלם- החשק שלו לסייע יורד. יחד עם חובת התפילה על מה שעדיין לא טוב, ההודיה על מה שכן טוב יכולה בעזרת ה' לעורר עלינו רחמי שמיים. חוסר הכרת הטוב של מה שה' נתן לנו, מונע ח"ו שפע עתידי, כמו שקרה לחזקיהו ובני דורו.

לכן, דווקא בשנה זו, נשתדל לשמח עצמנו ביום ההודיה הקדוש, בשירי קודש בסעודה טובה להודות על ניסי ה', בסיפור נפלאות ה' ובביטחון בה'. ויהי רצון שנזכה לשנה הבאה עם בריאות שלימה לישראל ולעולם כולו. 
 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן