המדריך המלא להכנת "על האש" מושלם

לרגל יום העצמאות, שהפך ל"חג המנגל הלאומי", השף אילן פנחס, מעניק לכם טיפים מעולים למנגל, כדי שייצא לכם בשר, בדיוק כמו במסעדה

חדשות כיפה אילן פנחס - שף רשת BBB 28/04/20 19:52 ד באייר התשפ

המדריך המלא להכנת "על האש" מושלם
צילום: shutterstock

הטיפים והעצות מבוססים על שנות עבודה רבות והתמחות בהמבורגרים ובשרים על האש, אשר הפכו את שף אילן פנחס לבר סמכא ואוטוריטה בכל הקשור לטיפול במנגל ובשר על האש: 

 

כלי עבודה וציוד למנגל – יש להכין מראש

מספר פריטים שחובה בכל מנגל פחמים: שולחן עבודה יציב וחזק, מלח-פלפל כבסיס לכל צלייה, נייר לניקיון משטחי עבודה וכלים, מגבת לניקיון ידיים, מים ב"שפריצר" לטובת האטה של הלהבה במידת הצורך, מדליק פחמים - לא להשתמש בחומרים רעילים או "מסריחים", גפרורים, "מנפנף" מי שיכול להתקין חשמלי עדיף, שני זוגות של מלקחים ארוכים קפיציים וחזקים, מברשת לניקיון של רשת הצלייה, מזלג עם חצי בצל, שמן לשימון ולניקיון של הרשת, קרש חיתוך, סכין לחיתוך ובדיקה של מידות צלייה, מגשים להורדה של בשר וירקות מהמנגל .  

 

טמפרטורת החום באזור הרשת

חשוב להבין את הטמפרטורה, כך ניתן יהיה לשלוט במנגל ובצלייה. לא ניתן לצלות באש הראשונית של המנגל כל דבר, היא שורפת, יחד עם זאת יש יתרונות לעוצמה הזו, כמו כן לטמפרטורה הנמוכה יותר של המנגל ישנם יתרונות אחרים. שלב ראשון "חזק"  - כ-30 דקות מרגע שנדלקו כל הגחלים, הטמפרטורה מעל 300 מעלות והיא מתאימה לצליית בשר במידות R-MR (בנתחים קטנים), צלייה ראשונה למוצרי עוף כמו כנפיים על העצם, צליית ירקות בקליפה כמו חציל, בצל, פלפלים, עגבניות לסלטים בניחוח מעושן, הרתחה של נוזל, מים לטובת קפה ותה, הכנת תבשילים בסיר יצוק מעל, תפוחי אדמה בנייר כסף או תירס בקליפה. 

שלב שני "בינוני" כ-30 דקות אחרי השלב הראשון המנגל יהיה בטמפרטורה של 250-270 מעלות מתאים לצלייה של בשר במידתM-MW , צליית ירקות ללא קליפה לאנטיפסטי, צליית דגים שלמים במשקל של כ 500 גרם, צלייה של נתחי עוף, שיפודים, קציצות וכדומה. 

שלב שלישי "חלש" - כ 30 דקות אחרי השלב השני, 090 דקות לאחר הדלקת המנגל) המנגל יהיה בטמפרטורה של 200 – 250 מעלות והוא מתאים לצלייה של בשר במידות WD, צליית בשר בנתחים גדולים כמו "אסדו", "שייטל" וסינטה, צלייה של דגים במשקל 1 קילוגרם וצליית עופות על העצם (עדיף תמיד לחלק לחצאים) . 

מנגל

מנגלצילום: shutterstock

 

 

סיר או קערת נירוסטה עם מכסה לבישול מקדים או חצי בישול

את הכנפיים הטובות ביותר ניתן להכין בעזרת שיטה זו, "מעלים" את הכנפיים על הגריל בשלב החזק של המנגל, צולים את הכנפיים בזריזות משני הצדדים, כאשר מקפידים שלא לשרוף אותן, כ2 דקות מכל צד, חשוב להגיע לגוון חום זהוב. מעבירים את הכנפיים לכלי הנירוסטה וסוגרים בעזרת המכסה. נותנים לכנפיים להתבשל עם החום שנוצר 

בתוך הכלי, לאחר כ-20-30 דקות מעלים שוב את הכנפיים למנגל ומסיימים את ההכנה, כך הכנפיים יוצאות עסיסיות, מוכנות ולא שרופות בחלק החיצוני. 

 

ואם אתם לא חובבי בשר, מנגל לא חייב להיות בשרי

לכו על סלט "מנגל" ונתחי גבינת חלומי:  בשלב הראשון כשהאש חזקה  ניתן לצלות ירקות עם קליפה, כמו חציל, בצל סגול, גמבות, עגבניות שרי, פלפל חריף (לא חובה), ראשי שום שלמים.  חשוב לתת  לכל ירק טיפול המתאים לו, כמו: חצילים ייצלו זמן ארוך יותר מעגבניות השרי. אין הרבה גבינות שמתאימות לצלייה ישירה על המנגל, חלומי היא אחת מהן והתוצאה של חלומי צלויה ומעושנת על מנגל היא חוויה נפלאה. 

שיפודים על המנגל


צילום: pixabay

 

ולסיום, שמן מתובל

מומלץ להכין מראש שמן מתובל לכל סוג של מנה שצולים בחום יבש. שמן מתובל יכול להיות על בסיס שומן אווז, כבש, בקר, עוף, חמאה, צמחי ועוד, הדבר החשוב ביותר הוא לתבל אותו כמו שאתם אוהבים, ניתן להוסיף חריפות, ארומה של עשבי תיבול טריים או יבשים, תבלינים כמו חוואיג', "ראס אל חנות" ועוד... ניתן להוסיף לשמן המתובל חמיצות של לימון ו/או חומץ אחר (צ'ימיצ'ורי). את השמן מורחים במברשת מעל הבשר הצרוב, מיד עם הגשתו מהמנגל.