סגור
יום הזכרון לחללי מערכות ישראל

צה"ל הניח זרים והדליק נרות נשמה על כל קברי החללים

בבתי העלמין הצבאיים בוצעה הנחת הדגלים, הפרח והדלקת נר הנשמה על ידי היחידות האחראיות לקיום מעמד הזיכרון ביום הזיכרון. בנט: "אף קבר לא יישאר מיותם. אנחנו מחבקים את המשפחות ומוקירים את הנופלים"

חדשות כיפה
ג באייר התשפ
,
27 באפריל, 2020 16:24

צילום: דובר צה"ל

 במהלך היום (ב'), ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, הונחו דגלי לאום עם סרט שחור וזרי פרחים, והודלקו נרות נשמה על כל קברי חללי מערכות ישראל בכל בתי העלמין ברחבי המדינה.

בבתי העלמין הצבאיים בוצעה הנחת הדגלים, הפרח והדלקת נר הנשמה על ידי היחידות האחראיות לקיום מעמד הזיכרון ביום הזיכרון. בחלקות הצבאיות בבתי העלמין האזרחיים, בוצעה הנחת הדגלים על ידי מפקדת קצין החינוך הראשי, מערך הנפגעים ומערך גיבוי הלחימה.במעמד הנחת דגל הלאום החיילים הצדיעו לכל קבר עליו מניחים הדגל, פרח ונר הנשמה.

מדברי שר הביטחון, נפתלי בנט: "אף קבר לא יישאר מיותם. אנחנו מחבקים את המשפחות ומוקירים את הנופלים, אם כי באופן שונה לאור משבר הקורונה. המשבר מחייב אותנו לשמור על בריאות הציבור, אך אנו עושים הכל בשורה של פעולות להנציח את זכר הגיבורים והגיבורות שמסרו נפשם למען הארץ הנפלאה שלנו".
 
מדברי קצין משאבי האנוש הראשי וראש חטיבת הנפגעים, תת-אלוף סמי הולצקן: ״השנה, שלא כמו בכל שנה, הציבור הרחב לא יכול להגיע ולפקוד את בתי העלמין ביום הזיכרון. על כן, השנה, וידאנו כי חיילי צה״ל יגיעו לכל קבר בכל בית עלמין, יצדיעו ויניחו נר, פרח ודגל ישראל לפני כניסת יום הזיכרון. למרות הנסיבות הייחודיות, לא נשכח את הברית הייחודית בין צה״ל למשפחות השכולות ונעשה הכל על מנת להצדיע לזכר הנופלים, ביום הזיכרון הזה ובכל ימות השנה״.
 

27.04.2020

1. נהרת הקדיש לעילוי נשמתם (משה אהרון )


על ה"קדיש" - לעילוי נשמת חללי התקומה

בס"ד.

הסופר שי עגנון בהתייחסו לתפילת הקדיש

כתב בין השאר את הדברים הבאים :

"לפיכך אנו מתפללים אחר

כל מת מישראל

יתגדל ויתקדש שמיה רבא .

שיגדל כח השם

ולא יבוא תשות כח לפניו .

יתברך ויתקדש בעולמות

שברא כרצונו".

אני מניח שהדברים מבטאים את

הגישה הקלאסית ביחס לקדיש.

לנחם את הקב"ה שנגרע עוד

כח ממצבת עובדיו

לעניות דעתי יש בקדיש יומרה

הרבה יותר רצינית ועמוקה.

לכתחילה הקדיש משמש כחוליית קישור

מדבקת ומתסיסה את חלקי

התפילה השונים .

משל מפרק לפרק בתפילה

יש צורך לתזכר על העיקר

על התכלית של :

"תהילתי יספרו".

ולחתור שיהא :

ה' אחד ושמו אחד

כלומר גם גדול [שמו אחד]

וגם קדוש [ה' אחד]



אך בשלב מסויים הוחלט גם

להופכו את הקדיש לתפילה

יחודית ומיוחדת של האבלים .

יש שילכו לקיצוניות רעיונית שאינה מקובלת עלינו .

כאילו דווקא בשעת אבלם הגדולה נדרשים האבלים

לבטא אמונתם הבלתי מעורערת באמירת הקדיש.

כעין עוד נוסחה של קבלת ו"צידוק הדין"

אך יש גם בדיוק את הגישה ההפוכה.

אותה שמקובלת יעלינו יותר .

לאמור : יש כאן כעין התרסה,

והבעת כאב נורא

על אובדן החיים .

ולהזכיר לאלוהים שגם הוא הפסיד

בבחינת : "ובשאול מי יודה לך"...

שהמתים כבר אינם אפקטיביים

יותר בעבור האלוהים.

וכי רק החיים יכולים להמשיך לקדש

ולהמליך את האלוהים.בעולמו החי

ולכן עיקר התפילה שבקדיש היא :

שאם הקב"ה רוצה להתגדל

ולהתקדש בעולמו

בדרך ליעד של :

"ה' אחד ושמו אחד"

כי אז שיקבל תפילתנו

ליתן לנו לכלל ישראל

חיים ושלום .

ויסכור מבעדנו את פרץ המוות

שהלם בנו

הנה כי כן הקדיש בא לבטא :

כעין טרוניא קשה

ואולי אף התרסה בנוסח :

אתה רוצה ששמך יתגדל ויתקדש בעולם .

בבקשה לא במיתת בניך .

אלא דווקא בחייהם .

שלא בראת עולם אלא לחיים .

וזה למעשה עיקר רצונך

וציפייתך מהעולם

ולכן אומנם גרעת "חייל אחד"

לצרפו למחוזות המוות

המצמית והמשבית

אך בבקשה ממשיך

ואומרהמתפלל בקדיש :

תנה לנו חיים ושלום ,שנוכל למלא

ייעודנו כלפיך ודווקא בחיינו

ובחיותו של העולם



אז כן ,כשהאבלים קוראים קדיש.

הם בהחלט רשאים לחוש כעס,

התרסה וכאב.

שעניין זה הכאב על המוות

והבקשה לחיים ייעודיים

ואפילו בנימה מתריסה

היא גם בהפוך דווקא

מפייסת את האלוהים.

ומרחיקה מאתנו במשהו

את היסוד האפל

של המוות

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

ג'ונתן פולארד  צילום: ללא

אביאם סלע, מפעילו של ג'ונתן פולארד, זכה לחנינה מטראמפ

קרא עוד