"מהיכן שאב דרור את כוחותיו המיוחדים?"

בי"א בכסלו תשס"ג 15.11.2002, נפל דרור בקרב מול מחבלים בתוככי חברון עיר האבות. בן שלושים ושמונה היה בנופלו. ח"כ לשעבר מוטי יוגב כותב: "דרור לא סיפר, לא על הצל"ש ולא על שום פעולה בה השתתף, גם לא על מעשי חסד רבים, אותם עשה בפשטות ובצניעות"

חדשות כיפה מוטי יוגב 27/04/20 19:03 ג באייר התשפ

"מהיכן שאב דרור את כוחותיו המיוחדים?"
דרור וינברג, צילום: אתר יזכור

פגשתי את דרור כנער, לפני כ-38 שנים, עת ביקש טיפים, איך להגיע לסיירת מטכ"ל. בשנים ראשונות להיכרותנו, היה זה דרור שנועץ בי בעניינים שונים, מהר מאד מצאתי שאני זה שחפץ בעצתו, במחשבתו הנקייה. 

עם גיוסו של דרור ליחידה, לעגו לו חבריו לצוות וכינוהו: "גמד, עירוני ודוס- אין לך סיכוי לשרוד פה!". בהמשך המסלול למדו להעריכו עד שביקשו להכשיר את כלי האוכל של הצוות, על מנת שדרור יוכל לאכול עימם. דרור יצא לקורס קצינים, סיים כמצטיין גדודי, חזר כמפקד צוות ליחידה והשתתף במבצעים רבים, רובם עלומים.
דרור בענוותנותו, הרבה להסתיר את עצמו. בספר "וקראתם דרור" של רונית לוינשטיין, התגלתה "פליטת הפה" של עוזי. מי ידע שדרור קיבל צל"ש ביחידה? דרור לא סיפר, לא על הצל"ש ולא על שום פעולה בה השתתף.

דרור המשיך את שירותו הצבאי כמ"פ וכמג"ד בצנחנים, בהמשך מונה למפקד חטיבת יהודה, מינוי שהיה בו ביטוי להערכת מפקדיו.
חברון בתקופתו כמח"ט על אף קיצוניותה, נשמרה כאחד מאיי השקט ביהודה ושומרון והפכה מודל לחיקוי מבצעי. הצלחתו של דרור בחברון הייתה סיבה נוספת להחלטה למנותו למפקד הבא של חטיבת הצנחנים. 

דרור נהרג מירי מחבלים, בצאתו לפקד על  קרב עם חוליית מחבלים שתקפו מתפללים יהודים בדרכם חזרה מתפילת ליל שבת במערת המכפלה, בליל שבת "ויצא"-י"א כסליו התשס"ג. 

לאחר מותו של דרור בשעת ערב עמוסת מנחמים בשבעה, נכנסה דמות רבנית חרדית - הרב חיים וואלקין, משגיח ישיש בישיבה חרדית "עטרת ישראל" בבית וגן שבירושלים. קרבתי אותו לאבא אורי שכבר היה עייף  מריבוי המנחמים. הרב החרדי החזיקו בידו תוך שהוא בוכה ואומר לו שלא הכיר את דרור, אך שמע על נפילתו וכי אינו רגיל לקרוא עיתונים, אך ביקש שיביאו אליו את כל העיתונים וקרא בהם על דרור. בזמן שלפני תפילת המנחה בעת שתלמידי הישיבה החרדית, היו מכונסים בבית המדרש,  דפק על הבימה וזעק בפני מאות תלמידי הישיבה החרדית : "אתם לא יודעים מה קרה היום, שר וגדול נפל בישראל, הלוואי שבעולם הבא, נזכה לראות אותו מרחוק... ". 

מהיכן שאב דרור את כוחותיו המיוחדים ? הבאר הראשונה ממנה שאב דרור את כוחותיו, היא הבית בו גדל. משפחה פטריוטית של נתינה: אבא אורי ואמא בת שבע. דרור שאב כוחות ממעיין התורה ומרבותיו, מהאתגרים וההתמודדויות במהלך חייו, מהמשפחה אותה בנה עם הדסה וילדיו. 

מהיכן שאב דרור את כוחותיו המיוחדים, שאל עצמו גם אלוף פיקוד המרכז - משה קפלינסקי, וסיפר: בתום הקרב והתחקיר הראשוני בשטח, קרוב לשעה -04:00 בבוקר שבת "ויצא", חש האלוף צער וכאב עמוק על מות ההרוגים והנפגעים, בעיקר כאב את מותו של דרור שהיה לו לפקוד וחבר מוערך. העייפות מילאה אותו והוא חיפש טלפון מסווג על מנת לדווח לשר הביטחון ולרמטכ"ל, ופינה שקטה לחשוב על כל מה שדרוש להחליט ולפעול. האלוף החליט לנסוע למפקדת החטיבה ללשכתו של דרור, שם בוודאי ימצא טלפון מסווג ויוכל לשבת עם עצמו ולחשוב. האלוף התיישב על כסאו של דרור, ממנו הוקפץ דרור ויצא לקרב, ואז כך סיפר, הבין מהיכן שאב דרור את כוחותיו המיוחדים. האלוף מצא מול עיניו על שולחנו של דרור, שלושה ספרים פתוחים: "עוז וענוה", "לקחי מלחמת המפרץ" ובמרכז-ספרו של הרב שלמה אבינר על פרשת השבוע "טל חרמון" . מול עיניו של האלוף שלא הורגל בקריאת כתבים תורניים, קפצו המילים: "ויצא יעקב מבאר שבע...ויפגע במקום... ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה ...". סיפר האלוף שברגע זה הבין מהיכן שאב דרור את כוחותיו: "סולם מוצב ארצה" זה דרור שפעל כמפקד אמיץ, חדור עוז וגבורה, אסטרטג ומטפל בבעיות הקטנות והמורכבות של המשימות ושל חייליו. "וראשו מגיע השמימה", זה דרור שינק מעולם התורה אמונה, חוסן נפשי ועוז, שנתנו לו כוחות לגשר ולחבר באישיותו בין עולמות שמיים וארץ, לעלות מעלה מעלה בסולם חייו. 

תהי נשמתו הגדולה של דרור הי"ד צרורה בצרור החיים ומאירה מאישיותו ודרכו לרבים. 

 

צפו במכתבים נוספים מהפרוייקט "מאז שהלכת"

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן