יום הזכרון לחללי צה"ל: 18 יצירות – 18 סיפורים

18 אמנים יצרו 18 יצירות על משפחות השכול בשומרון, בתערוכה שנפתחה השבוע בהיכל התרבות באריאל. אביבה, אמו של אחד החללים: "הפרוייקט נתן לנו הרגשה שרואים אותנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/05/19 15:59 ב באייר התשעט

 יום הזכרון לחללי צה"ל: 18 יצירות – 18 סיפורים
אחת מיצירות התערוכה, צילום: ברוך גרינברג

פיסול, ציור, כתיבה, צילום, וידאו ארט, ואפילו מגזרות נייר - אלו הדרכים המקוריות שמצאו אמנים מיהודה ושומרון כדי לספר את סיפורי המשפחות השכולות בשומרון. האמנים נפגשו עם המשפחות ובתהליך של שנה שמסתיים בימים אלו, יצרו תערוכה המוצגת לכבוד יום הזיכרון בהיכל התרבות באריאל.
 
הפרוייקט הוא חלק מפעילות היחידה לסיוע למשפחות שכולות במועצה האזורית שומרון - בראשותה של חוי גרובס. פרוייקט שמהותו חיבור בין אמנים ביהודה ושומרון למשפחות השכולות בשומרון כך שבסופו של כל תהליך האמן ייצור יצירה שתחבק את המשפחות ותתן מקום לכאב ולגעגוע. אוצרת התערוכה היא רות פסדר.
 
בין האמנים גם חני כהן זאדה, שהתערוכות שלה מוצגות בין השאר בבית האמנים בתל אביב, אורה עוזיאל חברה באגודת האמנים הציגה עבודותיה בפריז, תל אביב וירושלים, בתיה ארדשטיין, ואחרים.
 
בין היצירות הבולטות, ציור שציירה האמנית אורה עוזיאל לזכרו של הרב רזיאל שבח בתמונה בתוך מים נראים במטושטש פניו של רזיאל.

היצירה לזכר רזיאל שבח הי"ד

היצירה לזכר רזיאל שבח הי"דצילום: ברוך גרינברג

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר על הפרויקט כי "זו זכות גדולה בשבילנו לתת מקום לפרוייקט כל כך מיוחד. אמני השומרון והמשפחות השכולות חברו יחד ליצירה שמרימה את כולנו בימי הזכרון הקשים, לראות את הנפשות הגדולות שמתו על קידוש העם והארץ בעיניים אחרות ולהנציח בדרך מיוחדת את  נופלי השומרון".
 
הצלם ברוך גרינברג חבר למשפחת סימן טוב מהישוב צופים, ששכלה את סמ"ר שילה סימן טוב, שנהרג לפני למעלה משנה. וצילם 6 אבנים שהוא לקח מתל שילה הקדומה בתוך קרח ולידו נר דולק. היוצר הסביר ש 6 האבנים מסמלות את 6  איבריו של סימן טוב שנתרמו עי הוריו לאחר שנודע להם שנהרג, לדבריו: "בדרך כלל אני לא מתכנן מראש, אבל בפעם הראשונה, כשישבתי איתם בסלון מייד ראיתי בראש מה אני עושה. השיחה איתם הייתה כל כך עוצמתית, שמייד ידעתי מה אני עושה. תפס אותי מאוד חזק, ותרומץ האיברים בעיני הייתה מאוד משמעותית בכל הסיטואציה".
 
אביבה, אמו של שילה, מספרת כיצד הרגישה כשראתה את היצירה: "ראיתי את הלב שלי שהוא גוש קרח בעקבות האסון, וההתחלה של ההפשרה זה ה 6 איברים, הנתינה, העשייה נתנה לנו איזשהו חום. ולאט לאט ממיסים את הקרח מרגישים את  הכאב אבל הכאב מפשיר" עוד הוסיפה אמו: "האמנים הם אנשים מאוד עסוקים והם לקחו פרוייקט ועושים טוב למשפחה על חשבון זמנם הפרטי. הפרוייקט נתן לנו את ההרגשה שיש מי שחושב עלינו. שרואים אותנו".

היצירה לזכר שילה סימן טוב הי"ד

היצירה לזכר שילה סימן טוב הי"דצילום: ברוך גרינברג

 
היוצרת רוית גרוס יצרה פסל באריגי זכוכית ובדים שקופים, שממנו מופץ אור, לזכר מתן זגרון שנרצח בפיגוע בתחנת הדלק באריאל, כאשר ניסה להגן על אזרחים מפני מחבל.
ורדה, אמו של מתן, מספרת על התהליך: "אחרי שמתן נהרג גילינו עליו המון דברים שלא ידענו. גילינו שהוא היה תורם חצי מהמשכורת הצבאית שלו בחשאי, שהוא היה אוהב מאוד את ארץ. ישראל ואפילו היה שם קמצוץ של רגבי אדמה באוכל של החיילים שלו כדי שיטעמו את טעמה של ארץ ישראל, היצירה הזו מציגה בצורה אמנותית את הנשמה של מתן שהייתה מאירה ורב אצלו היה הנסתר על הגלוי. לכל אורך הדרך הרגשתי את החיבוק של האמנית את ההתעניינות. הרגשנו שאנחנו לא לבד".

עוד מתוך התערוכה

עוד מתוך התערוכהצילום: ברוך גרינברג

בתערוכה מוצגות יצירות של אמנים מובילים לזכרם של: יעקב (קובי) זאגה שנרצח כשניסה להגן על משפחתו ממחבל לפני 15 שנה באבני חפץ, ד"ר דניאל מאיר יעקבי הי"ד, סמ"ר אורי ביטון, הרב אלימלך שפירא, רס"ל ליאור דוד פרחי, גלעד שטיגליץ, יעקב פרג, טלי חתואל וארבעת בנותיה, זאביק וידר, סמל סיוון וידר ורס"ר אבי בקרמן, סמ"ר עמנואל קהלני, וסג"מ מיכל עדתו.
 
אמנים נוספים המציגים בתערוכה: אסתר ח"ג ויתקון, דוד פיש, דינה גוזלן, זהבה וידר, זיו שילוח, חגי עמנואל, יעקב לונסקי, יפעת שנלר, נעמי שפירא, צופיה לונסקי, רות עדתו ושרה נחשוני. התערוכה תוצג בהיכל התרבות באריאל עד לתאריך ה-5.6.

דגן עם יוצרות התערוכה

דגן עם יוצרות התערוכהצילום: רועי חדי