הרב נתנאל אלישיב: לא להפוך יום הזיכרון ליום לחיילים דתיים בלבד

לדבריו, לפעמים מבלי להתכוון לכך, הופכים את יום הזיכרון ליום לחיילים דתיים בלבד, ואז "אנו יוצרים מצג שווא, כאילו שרק הדתיים, או בעיקר הם, מוסרים את נפשם עבור המדינה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/03/15 10:20 ד בניסן התשעה

הרב נתנאל אלישיב: לא להפוך יום הזיכרון ליום לחיילים דתיים בלבד
Aron Brand / Shutterstock.com, צילום: Aron Brand / Shutterstock.com

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, שיתקיים שבועיים לאחר פסח, קורא הרב נתנאל אלישיב לציונות הדתית שלא להפוך את יום הזיכרון ליום לחיילים דתיים בלבד, דבר אשר מתרחש לעיתים בקהילות שונות מבלי משים, אשר עוסקות בחללים הדתיים במקום בכלל ישראל.

"לא ליום הזיכרון לחייל הדתי", כתב הרב אלישיב בדף הפייסבוק שלו. "בימים אלו לא רק מתכוננים לפסח, אלא גם לטקסי יום הזיכרון ויום העצמאות. לכן זה הזמן לפנות לכל מי שמארגן טקס כזה עבור קהילה דתית או תנועת נוער דתית, ולבקש שיקפיד שזה לא ייראה בטעות כ"יום הזיכרון לחייל הדתי"”.

"הפיתוי הוא גדול", מודה הרב אלישיב. "כשמבליטים בטקס חייל "כמונו", שעבר באותו המסלול שאנו עוברים בו והאמין באותם הדברים, ההזדהות היא רבה וגם חשים מידה מסוימת של גאווה, על החללים "שלנו", שהיו לא רק יפי בלורית ותואר, אלא גם דבקים בתורה ובמצוות, אשר באו לעזרת השם בגבורים, לא רק מתוך תודעה של לאומיות חילונית, אלא מתוך לאומיות שמיוסדת על אדני הקודש”.

הרב אלישיב מסביר כי בכך שבציונות הדתית עושים זאת, נוצר בפועל מצג שווא אשר טוען לכאורה כאילו רק הדתיים מוסרים את נפשם למען המדינה. "הבעיה היא שבכך אנו יוצרים מצג שווא, כאילו שרק הדתיים, או בעיקר הם, מוסרים את נפשם עבור המדינה. מבלי להתכוון לכך, בכך אנו יוצרים פלגנות וכיתתיות דווקא ביום שצריך לחבר בינינו".

"אין ספק שבשני העשורים האחרונים, הציבור הדתי לקח צעד גדול קדימה בכל מה שנוגע לביטחון ישראל", כותב הרב אלישיב. "לצעד הזה יש, לדאבוננו, גם מחיר כבד. גם אין ספק שבין הבחורים הדתיים שנפלו היו כמה דמויות יוצאות דופן, שבאמת ראוי שכמה שיותר אנשים - לאו דווקא דתיים - יתחנכו לאורן. הכרתי כמה מהם, ואני כואב את נפילתם בכל יום. באמת בכל יום".

"עם זאת, כמו שאומרים לאחרונה - "בואו לא נתבלבל"", הוא ממשיך. "הרוב הגדול של הנופלים, גם בשנים האחרונות, לא היו דתיים. זה נכון גם לגבי לבנון השנייה וגם לגבי צוק איתן. הנופלים הם פסיפס של כלל החברה הישראלית, ובהם חילונים, דתיים ומסורתיים, (עדיין) הרבה קיבוצניקים ומושבניקים, המון עולים מרוסיה, גם מאתיופיה ומקומות אחרים, ישראלים טובים מן העיר ומן הכפר, מכל הסוגים. דרך אגב, גם לא מעט גויים, בעלי ברית שלנו”.

"לכן, הבה ניתן לכול החללים מקום של כבוד בטקסים שלנו. יש חומר בשפע, רק צריך לחפש קצת ברשת. ומתוך האחדות בכאב, נזכה גם להתאחד בשמחה - "כן יברך אותנו, כולנו יחד, בברכה שלמה ונאמר אמן"”.