כדי לצמוח - כמה עלי להשתדל?

אנחנו רגילות לעשות השתדלות על כל מיני דברים שאנחנו רוצות שיתרחשו בחיינו. לעשות פעולה שיכולה לקדם את המטרות שלנו במציאות. אבל כמה באמת צריך להשתדל?

חדשות כיפה עידית שלו 26/01/21 14:34 יג בשבט התשפא

כדי לצמוח - כמה עלי להשתדל?
צילום: shutterstock

אנחנו רגילות לעשות השתדלות על כל מיני דברים שאנחנו רוצות שיתרחשו בחיינו. לעשות פעולה שיכולה לקדם את המטרות שלנו במציאות. אבל כמה באמת צריך להשתדל? לפעמים אנחנו מרגישות שההשתדלות שלנו מועטה מדי, ולא ממש מצליחה להביא אותנו לתוצאות. ולפעמים ההשתדלות שלנו גדולה מדי ומשאירה אותנו בלי כוחות. ימימה אביטל ע"ה אומרת לנו: "מידת ההשתדלות = השתדלות ללא מאמץ".

בזמן הזה אני חושבת על הצמחים. איך הם צומחים? איך הם משתדלים לצמוח? האם הצמח צריך להתאמץ כל כך כדי לעלות מעלה מעלה ולפרוח? האם הוא מתאמץ שיירד עליו גשם וישקה אותו, האם הפרחים יוצאים ממנו מתוך קושי וכאב? ימימה ע"ה שלחה אותנו, כתלמידותיה, ללמוד מן הטבע, לראות את המידה שמתקיימת בטבע, כדי לתקן מתוכה את מידותינו שלנו.

הפרח אינו מתאמץ כדי לפרוח, הוא עושה את ההשתדלות הנכונה לו. שורשיו ניזונים מהאדמה במידה הנכונה להם. עלעליו נמתחים כדי לקבל מאור השמש. הפרח יוצא בדיוק בזמן הנכון שלו, ולא מתאמץ לפרוח לפני הזמן, גם אם הפרחים שלידו צמחו כבר. זוהי השתדלות. לצמוח לפי התנאים המתאימים לנו. לבדוק עד היכן אנחנו יכולות לעשות, ומשם והלאה להניח ולסמוך על חוקיות הצמיחה, על חוקיות הבריאה. לסמוך שמשהו טוב יפרח גם כשאנחנו לא דוחקות, דורשות ומתאמצות.

בהשתדלות יש שקט פנימי. אנחנו יודעות שעשינו את מה שיכולנו, ויודעות שלא הכל בידיים שלנו. ימימה אמרה לנו לא פעם: "את נוטעת, נוטעת, נוטעת, ואם יתייבשו נטיעותייך - לא שלך". אנחנו אחראיות על הנטיעה. אנחנו אחראיות לטעת בכל רגע ורגע עוד מחשבה טובה, עוד דיבור טוב, עוד מבט חם, עוד מעשה שיש בו לב פתוח. אבל התוצאות הן לא בידינו. הצמיחה עצמה מגיעה מתוך ההשתדלות, אבל יש לה קצב משלה, והוא לא בידיים שלנו.

"על אדמתך צעדייך", כך ימימה אומרת לנו, ומנחה אותנו בימים האלה להתחבר לקרקע, להתחבר לאדמה. לנטוע בה הבנות קטנות ולהמתין להן שיגדלו: "את מצמיחה את הבנתך, וחוקיות הצמיחה מאפשרת לך להמתין". כל צמח צריך שימתינו לו. כל הבנה טובה צריכה שימתינו לה, עד שתתגשם ותהפוך למציאות. בזמן הזה אנחנו שקטות, עובדות עם הידיים ועם הלב, מתפללות לצמיחה נכונה, והיא תצמח בזמנה הנכון, בעזרת השם.

 

עידית שלו, תלמידתה הישירה של ימימה אביטל ע"ה, ובעלת המרכז ללימודי ימימה
ביום חמישי הקרוב יתקיים כנס הנשים "הכוח לצמוח", בהשראת ימימה ע"ה, לכבוד ט"ו בשבט. עידית שלו מארחת את מירי מסיקה, אלומה לב, מיכי יוספי ועוד אורחות ואורחים לערב של צמיחה והתחדשות בשידור חי.