טו באב וקשר בין בנים לבנות

השבוע נציין את טו' באב. רבים טועים ומפרשים יום זה כחג של אהבה במובנו החילוני. האם מכאן עלינו להבין שכל קשר בין בנים לבנות רצוי?

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/12/02 00:00 יז בטבת התשסג




שאלה:
לכבוד הרב שלום.
האם מותר שתהיה לך חברה בגיל 14?
אם כן באיזה תנאים?

תשובה:
שלום לך!
צר לי אבל אני לא מצליח להתלבט בשאלה שלך. זה בכלל לא קשור לשאלה הלכתית. זה קשור להתפתחות האישית של כל אחד מאתנו. זה לא רלוונטי. זה לא נכון, זה לא ענייני.

חבל לך. אתה מבזבז זמן על אהבות נכזבות, אתה מבזבז זמן על דברים שלא יועילו לך בעתיד. עכשיו אתה צריך להתרכז בפיתוח האשיות שלך. אי אפשר לצמוח מתוך תלות לא בריאה.
לכל זמן ועת לכל חפץ.

שאלה נוספת, עוסקת ביחסי חברות בגלאים מבוגרים יותר:

שלום לכבוד הרב.

יש לי חבר בכיתה י"ב כבר במשך שנה, ובשנה הבאה הוא בע"ה ילמד בישיבת הסדר.
אנו מודעים לבעיתיות שיש בקשר שכזה, וכבר עשינו הפסקה של 3 חודשים בקשר בכדי לבסס אותו. כעת, הקשר מאוד חזק ויציב, ועם זאת- אין זה קשר של תלות, והוא מלווה בהרבה פרופורציה, שמירה על כל גדרות הצניעות ויראת שמים.
דיברנו על הרצון, להתחתן אך אנו יודעים שנצטרך לחכות לשם כך.
בשנה הבאה, נוכל לראות אחד את השני רק אחת לשלושה שבועות, מכיוון שאני אשאר בבית והוא ילמד בישיבה - דבר שנוכל לעמוד בו. אך שאלתי היא האם עצם הקשר יפגע בלימוד התורה שלו? כלומר: האם צריך להיפרד בצורה רשמית,לעשות הפסקה של ממש או רק "להוריד הילוך"?

תשובה:

אינני מכיר אותך ולכן לא אוכל לענות לך תשובה אaישית אלא תשובה עקרונית.
אם אתם יכולים, מסוגלים, להיפרד ולהמשיך להיפרד - הרי שראוי ונכון שכך יהיה. אבל לא תמיד זה הצעד הנכון. הנה, ראינו שהגמרא במסכת קידושין נחלקת בענין מה עדיף, מה קודם: ללמוד תורה או לשאת אישה. הגמרא מפרשת בשני אופנים את המוסג "הרהור" המעכב את הלימוד. האחד הוא השתוקקות מינית, גופנית, השני כרוך בחשש שלא אמצא את בחירת לבי.
מי אמר שפרידה תגרום בהכרח ללימוד טוב יותר? אולי זה יגרום ללימוד פחות טוב? אולי זה יגרום לחששות, להפרעות גדולות בריכוז. אי אפשר להחליט חד משמעית נכון. זה לא נכון, זה לא רציני.

לפעמים טוב להיפרד ולפעמים טוב להמשיך - תוך הקפדה על גבולות ראויים.
בברכה,
שי

על גבולות ושיקולים נוספים – בהמשך השבוע.