התבוננות על החיצוניות

ימים אלה, ימי טו' באב, מפגישים אותנו ביתר שאת עם הזוגיות ומשמעותה. המשנה במסכת תענית, מפרטת מה אמרו הנשים באותו מעמד: אל תיתן עיניך ביופי...". כנראה שכבר אז, התגלו מקרים בהם אנשים התבוננו רק על החיצוניות. וכאז, כן עתה

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/12/02 00:00 יז בטבת התשסג



שאלה: אני בחור בן 22 ונפגשתי עם המון בנות לאחרונה פגשתי אחת שאני חושב שזה די מתאים. הבעיה היא, שהיא לא כל כך יפה. רציתי לדעת מה לעשות: האם לנתק את הקשר?! האם להמשיך ולחכות שאני אמשך אליה, ואולי זה לא יבוא, או שאולי עלי להתפשר בגלל שכבר נמאס לי לחפש. לכן, אני ממשיך את הקשר הזה למרות שאם זה היה בתחילת דרכי בחיפושים הייתי מנתק את הקשר.
אשמח לשמוע תשובה מקיפה בנושא.

תשובה: "שקר החן והבל היופי אשה יראת ה' היא תתהלל". שלמה המלך רצה להביע בכך את המקום האמיתי שיש ליחס לסוגיית היופי בחיים. מהו יופי? האם היופי אינו צירוף של הארה פנימית יחד עם גורמים חיצוניים?! האם לא נתקלת במי שנראית יפה אבל איננה יפה בעיניך.

חז"ל המליצו לכל אחד לשאת "אישה נאה". כשהם רצו להשתמש במילה "יפה" הם ידעו. אבל חכמים בחרו בתיאור "נאה". היינו, מי שהמראה שלה לא דוחה אותך, לא גורם לך להתרחקות. אינני יודע למה, אבל אני משוכנע שאשתי היא היפה בנשים. אינני יודע מה אתה תאמר על יופי כזה אבל הצירוף של מראה יחד עם תכונות יחודיות מהווה ביטוי עילאי ליופי. אם תשים את היופי במרכז חייך -תהיה אומלל! מה תעשה כשאשתך תזקין?!
יופי חיצוני חולף! יופי פנימי עומד לעולם. השתדל להימנע מלהיגרר אחר חיים של חיצוניות, השתדל להימנע מהיגררות אחר תפיסות הזרות לרוח היהדות,
דרך אגב, יתכן שאם לא תחפש אישה יפה - תמצא אחת כזו!
כנראה שהבנות שאיתן אתה נפגש חשות שאתה נמשך אליהן רק בשל המראה החיצוני...מה שפוגע ומעליב!!!
בברכה,
שי



עקרון זה, מצטרף אל הקדושה שצריכה ללוות כל אחד מאיתנו בעת יצירת הקשר עם בני המין השני. קשר שהמרכז בו טהרת המחשבה. ההכנה, ההבנה מה הם יחסים נכונים משמעותית בשעת מבחן:

שאלה: יש לי שאלה שאולי תישמע כקריאת תיגר אבל בכ"ז זה מאד מפריע לי.
אני בחור בן 26, רווק. עד היום וגם היום אני עדיין שומר כל מה שקשור בתחום של "בינו לבינה". אבל, יש לי הרהורי כפירה בנושא מאחר ואני חושב על זה שכל בחור (וגם בחורה) יש להם יצרים והקב"ה ברא אותנו בצורה כזו שהמין יהיה לא רק למטרת פרו ורבו אלא גם לצורך הנאה ואפילו יש מצווה כזו, ובאמת לכן אומרים שכדי שאדם לא יעמוד בנסיון שישתדל להתחתן כמה שיותר מוקדם, אבל מה קורה למי שלא מצא את אהבת חייו ולא התחתן?
סביבי נמצאים אנשים חילונים שעושים מה שבא להם מצד אחד ומצד שני חברי הנשואים שגם להם כבר נפתרה הבעיה הזו, ומה קורה איתי? זה לא אנושי לחכות כ"כ הרבה. ואם לא אתחתן עד גיל 30 או יותר? מה אז? האם אין כאן גזירה שלא ניתן לעמוד בה? כי הרי היצר שלי חזק הרבה יותר מחברי הנשואים ואני חייב להדחיק אותו וזה נראה לי טירוף ובקצב הזה לא נראה לי שאצליח להמשיך ולשמור על עצמי, מה עוד שסביבי אני שומע על המון בנים ובנות גם הסדרניקים לשעבר שהיו במצב שלי אבל לא עמדו בפיתוי ואני יכול להבין אותם והתופעה רק מתפשטת יותר ויותר.
אנא עזור לי.



תשובה: כשאמרו חכמים שקשים הרהורי עבירה מעבירה הם התכוונו לומר שהלבטים, ההתחבטויות והפחד מפני הנפילות קשים יותר מהנפילה עצמה. אני מבין היטב ללבך.
אין ספק שניכר מדבר

יך שאתה עושה מאמץ אמיתי לשמור על עצמך אבל אני חש שיש שתי נקודות שעליהן יש להצביע:

א. השאלה היא: מהן המקורות מהן אנו שואבים את תפישת עולמנו? מהן מקורות ההשראה שלנו? מי מעצב את תפיסת עולמנו?
אני חש שאתה לא שואב את תפיסת עולמך ממקור של קודש. לא פרטת בשאלתך אם אתה מקושר ל"בית המדרש", האם מקור היניקה שלך הוא מקור של תורה או שמא החיבור שלך הוא לחבר'ה שמקיפים אותך? אני מציע לך ליצור קשר עם חברה שמציבה את סגנון החיים התורי במרכז חייה. אין לי ספק שרק "בית המדרש" - כביטוי למקום שיש בו גבולות והגדרות של עיקר וטפל - יוכל לסייע לך להתמודד עם היצרים.
האם ניתן לנתק את הפיתויים, את עצם התעוררותם, מתפיסה כללית לקויה בנוגע ליחסים שבינו לבינה?!
האם התאווה העומדת בבסיס המשיכה המינית לא עלולה להשפיע לרעה על כל מערכת היחסים שלך עם זוגתך?

ב- מה שאתה מספר על חבריך מצער. אולם אסור לסיפורים האלה לרפות את ידך. כשאתה חש במצוקה, מעט סיפורים יכולים להצטייר כתופעה ולגרום לך להרגיש כאילו רק אתה נותרת בתמימותך. אז זהו, שלא! יש עוד רבים שהצליחו להתמודד עם הקושי שאתה מתאר ואני בטוח שגם בך יש את הכוחות הללו.

עוד לא נגעתי כלל בסכנה שבעצם המחשבות הללו. בהשפעתן על טהרתך, במובן הכי פנימי והכי עמוק.

סוף דבר: אני מאחל לך שתמצא את זוגתך ויחד תזכו להקים בית טהור בישראל.