גם באהבה אם אין חובות, אין זכויות

האם חג האהבה הוא חגה של האהבה העצמית או אהבת הזולת ? משה רט בוחן את ההבדלים ומזהיר, ההבדל בין השניים יכול לחרוץ את גורלם של עמים ומדינות שלמים

חדשות כיפה משה רט 11/08/14 11:52 טו באב התשעד

גם באהבה אם אין חובות, אין זכויות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מסיבות שונות, מוצדקות יותר או פחות, הפך ט"ו באב ל"חג האהבה". אבל האם מדובר באהבה עצמית או באהבת הזולת? ההבדל בין השניים יכול לחרוץ את גורלם של עמים ומדינות שלמים.

יצר המין הוא אגואיסטי במהותו. בעל החיים המונע על ידו מעוניין רק בהשגת סיפוק והנאה, בלי לתת את דעתו על בן הזוג ועל תוצאות מעשיו. לא רק שהוא אגואיסטי, אלא שבניגוד לאכילה למשל, הוא כרוך גם בהשפלת האחר ובניצול גופו. כדי לרומם את היצר מעל הדרגה החייתית וההשפלה הכרוכה בו, יש להתאמץ לא מעט.

לשם כך, בין היתר, נוצר מוסד הנישואין, הקיים בכל החברות האנושיות ברחבי העולם. תפקידו של מוסד זה הוא לאזן את הדחף האגואיסטי באמצעות מערכת חובות, המוטלת על מי שרוצה לממש אותו. אי אפשר לקחת בן זוג מזדמן, לנצל אותו וללכת. מי שרוצה ליהנות, חייב להוכיח שהוא מוכן להתחייב ולשאת באחריות כלפי השני. בלי חובות, אין זכויות. מסגרת זו מובילה לכך שהאדם יבחר בקפידה את בן או בת זוגו, וייתן את לבו לא רק על הגוף אלא גם על הנפש, האישיות, הרצונות והדעות. הרי אי אפשר ליצור שותפות לחיים רק על בסיס גוף יפה. כך לומד האדם להתייחס לבני המין השני בכבוד והערכה, כבני אדם ולא כליטרות בשר שנועדו לספק את תאבונו.

עם התפשטות החילון ועזיבת המסורת, הלך מוסד הנישואין והמשפחה והתערער. ביסוד הערעור נמצאת הגישה המתירנית, לפיה הכל מותר כל עוד אינך פוגע באחרים. מין מחוץ לנישואין הפך בהדרגה למוסכמה מקובלת ולנורמה, עד כדי כך שמי שנמנע מכך נחשב להזוי. אבל מאחורי שמות יפים כמו "אהבה חופשית", קיימת מציאות עגומה, של חברה שדנה את עצמה לאגואיזם ואנוכיות. ללא מסגרת הנישואין והחובות שתאזן את היצר, הוא חזר למעמדו המקורי - נטיה לסיפוק אישי ואהבה עצמית. ומכאן גם זלזול בגוף האדם ושימוש בו למטרות הנאה, כסף, שיווק וכדומה.

אבל הנזק שנגרם לחברה גדול עוד יותר. אם אפשר ליהנות בלי לשלם ובלי להתחייב, למה להתחתן בכלל? התוצאה הישירה של מתירנות היא מיעוט הזוגות הנישאים, והתוצאה הישירה של מיעוט הנישואין היא מיעוט ילדים - וכתוצאה מכך היעלמות דור ההמשך. במלים אחרות, יש מתירנות - אין נישואין - אין ילדים - אין דור המשך - החברה נכחדת - המוסלמים באים ומשתלטים. הרי לכם איך דבר פשוט ובלתי מזיק לכאורה, כמו הרצון לבלות בכיף בלי מחויבות, מוביל ישירות להכחדת עמים ותרבויות שלמים. זה כוחו של היצר הרע. לא מאמינים? תראו מה קורה באירופה. אבל כמובן, שלאגואיסט הבליין לא ממש אכפת מאותה היכחדות לאומית, כל עוד הוא לא סובל מזה ישירות - הרי הוא אגואיסט אחרי הכל...

אהבה חופשית זה אוקסימורון, מסווה שקוף לאגואיזם, יצרים ואהבה עצמית. אהבה אמיתית, אהבת האחר, היא רק זו שמוכנה להתחייב כלפיו ולשאת באחריות. האיזון בין היצר האגואיסטי לאהבה האלטרואיסטית יכול להיעשות רק באמצעות מסגרת מחייבת, ובלעדיה האגואיזם הוא שינצח. כשבנות ישראל יצאו לחולל בכרמים בט"ו באב, הן לא חיפשו סטוץ מזדמן, אלא בן זוג לחיים ובניית בית משותף. אם לא נבין את חשיבות הנישואין, ולא נקפיד לאזן את הזכויות בחובות, אנו דנים את עצמנו להידרדרות בעקבותיה של אירופה. וכמו שם, גם אצלנו, המוסלמים מחכים מעבר לפינה.

לאתר של משה רט www.mysterium.co.il