נרות חנוכה מזכירים לנו להיות אור לגויים גם בשגרה

נר ראשון של חנוכה שחל הערב הוא הזדמנות נהדרת עבורנו לצאת מהשגרה היומיומית השוחקת וללמוד על מעלתו של עם ישראל, על האמונה בצדקת הדרך ועל הערכים שאנו רוצים להנחיל לעולם. רב יחידה 108 בחיל האוויר בטור לחג

חדשות כיפה הרב הראל דויטש 28/11/21 17:25 כד בכסלו התשפב

נרות חנוכה מזכירים לנו להיות אור לגויים גם בשגרה
חיילים מדליקים נרות, אילוסטרציה, צילום: Gershon Elinson/Flash90

תארו לעצמיכם שאומה קטנה כמו הכורדים, למשל, מכריזה מלחמה על רוסיה וטורקיה יחדיו. מתפתחת מלחמה קשה וארוכה שבסופה הכורדים מנצחים. נשמע מטורף? אבל זה פחות או יותר סיפורו של חג החנוכה. האימפריה היוונית הייתה אז המעצמה החזקה באזור, החשמונאים הכריזו עליהם מרד והתפתחה מלחמה קשה וארוכה. הלא ייאמן קורה, קומץ דל של אנשי אדמה שלא היו מלומדי מלחמה מימיהם, מנצחים בסופו של יום את המעצמה העצומה. בעקבות ניצחון זה הם זוכים בעצמאותם.

בזכות מה ניצחו החשמונאים המועטים את היוונים המרובים? לא עמדו לרשותם נשק משוכלל ועוצמה צבאית. גם טקטיקת הלחימה של אויביהם הייתה כנראה עדיפה על זו שלהם, ואם כן מה היה הגורם המרכזי בזכותו הצליחו להביס את האימפריה מולה לחמו בחירוף נפש?

נראה שהאמונה בצדקת הדרך, בערכי הנצח, היא זו שעמדה לרשות הלוחמים עזי הנפש, והיא זו שהקנתה להם בסופו של יום את טעמו המתוק של הניצחון.

חיי החומר עמדו במרכז חייהם של היוונים, וכל דבר שלא שירת את מטרת החיים הגשמיים היה חסר ערך עבורם. היהודים לעומתם האמינו, ועדיין מאמינים בכך, שהחיים בעולם הזה הם זמניים וברי חלוף. הלכך, יש לרכז את עיקר הכוח והמאמץ בשמירה על הערכים המקודשים לנו מדור דור. ערכים אלו הם ערכי נצח ואינם מתחלפים לפי רוח הזמן והמקום.

לאורך ההיסטוריה העולמית קמו מעצמות רבות, אחת מהן היא המעצמה היוונית. האם יש מקום המשמר את אורח החיים של אחת ממעצמות אלו? האם אחת מהן הטביעה חותם בעל ערך בעולם?

התשובה היא כמובן – לא. מי שחפץ ללמוד על ההיסטוריה של אחת מאומות אלו יצטרך לנבור בספריות ובארכיונים שונים. הוא יוכל גם להתרשם משער הניצחון של טיטוס ברומא, מהפירמידות במצרים וממוצגים נוספים, אך לא מעבר לכך.

לעומת זאת, הרוצה ללמוד על האומה הישראלית, יכול להיכנס לאחד מאינספור בתי הכנסת והישיבות הפזורים ברחבי העולם, ולראות כיצד אומתנו משמרת את אמונתה וערכיה במשך אלפי שנים. האומה הישראלית חיה חיי נצח, כי ערכיה הם ערכי נצח, ואלוקיה אף הוא אלוקים נצחיים.

הרב דויטש

הרב דויטש צילום: דובר צה"ל

גם בזמן הזה יש הרוצים לכלותינו ולאבד את זכרנו מהעולם. הם טועים לחשוב כי אומתנו כשאר האומות, זמנית ובת חלוף וניתן להשמידה. אולם לאלוקי העולם יש תוכנית אחרת. אלוקים ייעד אותנו להאיר את העולם. להביא טוב וברכה לכולם. עלינו להיות ראויים לשאת את תפקדינו, להמשיך בעוז בדרכנו, לגאול את העולם ולהביא ברכה ושפע הצלחה לנו ולעולם כולו.

תפקידו של צבא ההגנה לישראל בהבאת ברכה לעולם מחולק לשניים – א. ראשית, הצבא מאפשר לשאר מערכות המדינה לתפקד ללא מורא אויב. מלחמות מטבען משבשות את תפקוד מערכותיה של המדינה, וכך לא ניתן להפיץ בעולם את אורו המיוחד של ישראל. ב. התנהלותו המוסרית של הצבא צריכה לשמש אור לגויים, ולתת להם דוגמה מוחשית היכן לחמול על האויב והיכן נדרש להתאכזר ולהילחם בו מלחמת חורמה.  

שגרת העשייה היומיומית בצבא שוחקת, והיא עלולה לגרום לנו לטשטוש ואובדן ההבנה של גודל תפקידנו בהגנה על מולדתנו. חג החנוכה זו הזדמנות מעולה להעמיק וללמוד על מעלתו של עם ישראל, על האמונה בצדקת הדרך ועל סל הערכים המיוחד אותו אנחנו רוצים להנחיל לעולם.

 

סרן הרב הראל דויטש, הוא רב יחידה 108 בחיל האוויר.