חנוכה ופרטי המצוות

יש רבים שאינם מבינים את חשיבותם של פרטי המצוות. במה יכול כבר לשנות פרט זה או אחר ? מה יש לחג החנוכה ללמד אותנו בנושא?

חדשות כיפה 01/09/03 00:00 ד באלול התשסג


חג החנוכה הוא חג של שמונה ימים. ההסבר הידוע לאורכו של החג הוא הנס שקרה לעם ישראל בבית המקדש. כאשר נכנסו המכבים לבית המקדש לאחר מלחמה ממושכת נגד היונים והמתיונים הם מצאו חורבן כמעט מוחלט. הבית אמנם עמד על תילו, אך כל התוכן הפנימי שלו עוות. היונים דאגו לשדוד חלק גדול מכלי המקדש ולשים במקומם חפצים פגניים. פסלו של זאוס ראש האלים היוניים היה מונח בבית המקדש והיווה ניגוד גמור לכל הרעיון היהודי של מונותאיזם. לאחר עבודה קשה הצליחו המכבים לפנות את ההיכל ופנו למצווה של הדלקת הנרות בבית המקדש. אך כאן עמדו בפני בעיה גדולה. השמן הטהור היחיד שנשאר בבית המקדש לא הספיק אלא ליום אחד, ואילו האפשרות להביא שמן טהור ממקום אחר היתה כרוכה בנסיעה של ארבעה ימים לכל צד, כלומר שמונה ימים. בסופו של דבר כידוע לכל נעשה נס ומן השמן המועט הודלקה המנורה שמונה ימים.
אך יש מי ששאל, מדוע אנו חוגגים את חנוכה במשך שמונה ימים, הלא לאמיתו של דבר נמשך הנס רק שבעה ימים, שהרי השמן שבפח הספיק ליום אחד וממילא הדלקת הנרות ביום זה אינה יכולה להחשב לנס ? לשאלה זו מאות תשובות, ואנו נציין רק אחת מהן.
מציאת פח השמן עצמו גם היא צריכה להחשב לנס. בתוך כל המהומה שהשאירו אחריהם היונים, למצוא פח אחד של שמן טהור הוא מקרה שקשה לקוות לו. נס זה מורכב משני חלקים, האחד הוא המציאה עצמה, והשני שאולי איננו פחות בחשיבותו מן הראשון הוא העובדה שאלו שמצאו אותו העניקו לו חשיבות. בקלות רבה יכול היה המוצא לוותר על פח קטן שכזה שכמעט אין בו תועלת. מה הרווח הגדול היכול לצאת לעם ישראל מפח המספיק בקושי ליום אחד בלבד ? במצב בו חסרים לפחות שמונה ימים עד שיגיע השמן הטהור בכמות גדולה לא היה זה מפתיע לו לא היו מדליקים את המנורה כלל עד שיגיע השמן הטהור. בודאי שהיו כאלה שהשמיעו את הטענה שיום אחד יותר לא ישנה שום דבר מהותי וחבל להתחיל אם אין במה להמשיך.
אך המציאות היתה בסופו של דבר שונה. המכבים החליטו להסתפק במעשה קטן של הדלקת הנרות במשך יום אחד בלבד, והקב"ה עזר להם שממעשה קטן זה יצמח נס גדול כל כך הנזכר לדורות.
המסר אותו מלמד אותנו נס חנוכה לפי מהלך זה הוא אי זלזול במעשה הקטן. אנו צריכים להבין שממעשה קטן ככל שיהיה ישנה אפשרות להגיע לתוצאות ענקיות בלתי צפויות. אין לזלזל במעשה רק מכיון שאין אנו רואים את התוצאות הגדולות העשויות לצאת ממנו.
יש רבים שאינם מבינים את חשיבותם של פרטי המצוות. במה יכול כבר לשנות פרט זה או אחר ? כיצד ישתנה האדם או העולם בקיומה או בביטולה של מצווה אחת ? אין בידינו תשובה ספציפית לגבי כל מצווה ומצווה, אך עלינו לדעת - אי הידיעה של התוצאות של מעשה מצווה מראש אינה פוטרת אותנו מן האחריות לקיימו, ואנו מאמינים שלכל פרט גדול או קטן ישנה השפעה רחוקה או קרובה העשויה לשנות את העולם.

שבת שלום וחנוכה שמח
יעקב מאיר
"תורה מציון", יבנה
מונטווידאו, אורוגוואי