תפילה חדשה לחנוכה: "עשה לנו נסים ונפלאות"

יעל לוין חיברה תפילה חדשה לקראת חנוכה, שיש בה הלל והודאה על נסי ונפלאות העבר, ולצד זאת מצויה בה בקשה בתחום הלאומי על העתיד, למיגור אויבינו ומבקשי רעתנו. התפילה התחברה על רקע המערכה הצבאית בדרום שהתקיימה לאחרונה בתחילת חודש כסליו

חדשות כיפה יעל לוין 02/12/18 14:06 כד בכסלו התשעט

תפילה חדשה לחנוכה: "עשה לנו נסים ונפלאות"
נרות חנוכה, צילום: shutterstock

מוצגת כאן לראשונה תפילה חדשה לחנוכה שחיברתי לאחרונה, "עֲשֵֹה לָנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת", ובכותרת מלאה יותר: "עֲשֵֹה לָנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת כְּמוֹ שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָמִים הָהֵם בִּזְמַן הַזֶה". יש בתפילה זו הודאה עצומה על נסי ונפלאות העבר, ולצד זאת בקשה על העתיד בתחום הלאומי, על רקע המצב הביטחוני בדרום הארץ והמתיחות עם אויבינו מסביב, וכן לאור גילויים אנטישמיים ברחבי העולם כלפי יהודים וכלפי מדינת ישראל. את הרעיון לתפילה הגיתי באורח מיוחד על רקע המערכה הצבאית בדרום הארץ שחווינו בראשית חודש כסליו תשע"ט (נובמבר 2018), שאף בה ראינו עין בעין את ישועת ה'.

התפילה פותחת בציון חסדי ה' לעם ישראל, ובאזכור כללי של הנסים והנפלאות העצומים שעשה עמנו. חלקה השני סוקר ומפרט את הישועות והנפלאות הגדולות שחלפו עלינו במהלך קורותינו, והחלק השלישי מתייחס ספציפית למאורעות הגדולים של תקופתנו; שיבת ציון, הקמת מדינת ישראל, ניצחוננו במלחמות ישראל על אויבינו סביבנו, ושיבת המקומות הקדושים לאחיזתנו ולשליטתנו. החלק האחרון הוא בקשה לעתיד על מיגור אויבינו וחורשי רעתנו.

התפיסה הרעיונית הניצבת בבסיס התפילה היא הנאמר במשנת ברכות (ט, ד, מהדורת אלבק, סדר זרעים, עמ' 31–32) לפיו אדם צריך לתת הודאה לשעבר ולצעוק על העתיד לבוא, "ונותן הודאה לשעבר, וצועק לעתיד לבא" (ועיינו שם דברי אלבק, "השלמות ותוספות", עמ' 338, לפיהם המילים הללו הן דברי תנא קמא, ולא דברי בן עזאי). עצם היותם של ימי החנוכה ימי הלל והודאה על נסים ונפלאות שנעשו לישראל בתחום הלאומי כשיד ישראל גברה על האויב, היא זמן ראוי ונאות מאין כמוהו לבקש על ישועת העם בזמננו מידי הקמים עלינו.

התפילה כתובה בסגנון המקורות, כדרכי בחיבור תפילות. היא עושה רושם שהיא כתובה ומנוסחת בסגנון של "ליקוטי תפילות", אולם באופן מעשי היא מסתמכת במידה מועטה על לשונות והיגדים מתוך חיבור זה. כיוון שהתפילה קשורה לחנוכה, בחרתי מבחינה לשונית לשזור כחוט השני לאורכה את המוטיב של נפלאות, הכלול בתפילות הימים הללו. ראוי לציין כי בהקשר לגאולת מצרים עשיתי שימוש במוטיב של יציאה מאפילה לאור גדול, בהתאם לקטע בהגדה של פסח "לְפִיכָךְ אֲנַחְנוּ חַיָּבִים לְהוֹדוֹת", ומעניין להזכיר בהקשר זה כי השורש "אפל" הוא בשיכול אותיות "פלא".

התפילה החדשה "עֲשֵֹה לָנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת" מתאימה להיאמר לאחר הדלקת נרות חנוכה. היא יכולה אף להיות נישאת בכינוסים ובטקסים לכבוד חנוכה, וגם להיאמר בערב שבת חנוכה, לאחר הדלקת נרות חנוכה ושבת.

 

"עֲשֵֹה לָנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת" - נוסח התפילה

אֲדוֹן הַנִּפְלָאוֹת, מַצְמִיחַ יְשׁוּעוֹת,

אַתָּה עֹשֶׂה גְדֹלוֹת עַד אֵין חֵקֶר וְנִפְלָאוֹת עַד אֵין מִסְפָּר,

וְאָנוּ מוֹדִים לְךָ עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרַיִם עַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתֶיךָ הַמְּרֻבּוֹת,

וּבְיוֹתֵר בִּימֵי הַחֲנֻכָּה הָאֵלֶּה, יְמֵי הַלֵּל וְהוֹדָאָה.

 

אַתָּה הָאֵ-ל עֹשֵׂה פֶלֶא,

וּמִמְּךָ לֹא יִפָּלֵא כָּל דָּבָר.

עָשִֹיתָ עִמָּנוּ פִּלְאֵי פְּלָאוֹת,

הוֹצֵאתָנוּ מִמִּצְרַיִם מִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹר גָּדוֹל, וְנֶגֶד אֲבוֹתֵינוּ עָשִׂיתָ פֶּלֶא,

וְעָשִׂיתָ עִמָּנוּ נִפְלָאוֹת גְּדוֹלוֹת עַל יַם סוּף, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "מִי כָמֹכָה בָּאֵלִם ה' מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ נוֹרָא תְהִלֹּת עֹשֵׂה פֶלֶא",

וְעוֹד הוֹסַפְתָּ לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת בַּמִּדְבָּר,

וְנָתַתָּ לָנוּ אֶת תּוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה, שֶׁעָלֶיהָ נֶאֱמַר: "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא",

וְהִכְנַסְתָּנוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְעָשִׂיתָ נִפְלָאוֹת בְּקִרְבֵּנוּ וּבְקֶרֶב יוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיֹּאמֶר הִנֵּה אָנֹכִי כֹּרֵת בְּרִית נֶגֶד כָּל עַמְּךָ אֶעֱשֶׂה נִפְלָאֹת אֲשֶׁר לֹא נִבְרְאוּ בְכָל הָאָרֶץ וּבְכָל הַגּוֹיִם וְרָאָה כָל הָעָם אֲשֶׁר אַתָּה בְקִרְבּוֹ אֶת מַעֲשֵׂה ה' כִּי נוֹרָא הוּא אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה עִמָּךְ", וְנֶאֱמַר: "וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הִתְקַדָּשׁוּ כִּי מָחָר יַעֲשֶׂה ה' בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת",

וּבָנִיתָ לָנוּ אֶת בֵּית הַבְּחִירָה, בַּיִת גָּדוֹל וְהַפְלֵא,

ובִּימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה כְּשֶׁעָמַד עָלֵינוּ הָמָן הָרָשָׁע, עָשִֹיתָ עִמָּנוּ נֵס וָפֶלֶא,

ובִּימֵי מַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנַאִי וּבָנָיו עָשִֹיתָ לָנוּ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה, וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל עַל נִסֶּיךָ וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְעַל יְשׁוּעָתֶךָ.

 

לֹא עִם אֲבוֹתֵינוּ בִּלְבָד עָשִֹיתָ נִפְלָאוֹת גְּדוֹלוֹת

אֶלָּא אַף אִתָּנוּ בְּדוֹרֵנוּ,

וְרָאִינוּ עַיִן בְּעַיִן בְּשׁוּב ה' אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן,

בְּהִקָּבֵץ נְפוּצוֹתֵינוּ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ,

בַּהֲקָמַת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ,

בְּנִצְחוֹנֵנוּ בְּמִלְחֲמוֹת יִשְׂרָאֵל עַל אוֹיְבֵינוּ מִסָּבִיב,

וּבַהֲשָׁבַת הַמְּקוֹמוֹת הַקְּדוֹשִׁים לְחֶזְקָתֵנוּ.

מֻבְטָחִים אָנוּ כִּי בַּגְּאֻלָּה הַשְּׁלֵמָה נִרְאֶה נִפְלָאוֹת כְּבַגְּאֻלָּה הָרִאשׁוֹנָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת",

וְעַל הָעֵת הַזּוֹ הִתְנַבֵּא הַנָּבִיא יוֹאֵל: "וַאֲכַלְתֶּם אָכוֹל וְשָׂבוֹעַ וְהִלַּלְתֶּם אֶת שֵׁם ה' אֱ-לֹהֵיכֶם אֲשֶׁר עָשָׂה עִמָּכֶם לְהַפְלִיא וְלֹא יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם",

וְאַתָּה עָתִיד לְהָבִיא לָנוּ אֶת מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "כִּי יֶלֶד יֻלַּד לָנוּ בֵּן נִתַּן לָנוּ וַתְּהִי הַמִּשְׂרָה עַל שִׁכְמוֹ וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּלֶא יוֹעֵץ אֵ-ל גִּבּוֹר אֲבִי עַד שַׂר שָׁלוֹם. לְמַרְבֵּה הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין קֵץ עַל כִּסֵּא דָוִד וְעַל מַמְלַכְתּוֹ לְהָכִין אֹתָהּ וּלְסַעֲדָהּ בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם קִנְאַת ה' צְבָאוֹת תַּעֲשֶׂה זֹּאת".

 

וְעוֹדֶנּוּ זְקוּקִים לְרַחֲמֶיךָ הָעֲצוּמִים וְלַחֲסָדֶיךָ הַנִּפְלָאִים.

אָנוּ לְיָ-הּ, וּלְיָ-הּ עֵינֵינוּ,

וְאָנוּ מְצַפִּים וּמְיַחֲלִים לְנִפְלְאוֹתֶיךָ וְלִישׁוּעוֹתֶיךָ הַגְּדוֹלוֹת.

אָבִינוּ הָאָב הָרַחֲמָן, עֲשֵֹה לָנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת כְּמוֹ שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָמִים הָהֵם בִּזְמַן הַזֶה.

מַגֵּר אֶת כָּל שֹוֹנְאֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ בָּעֵת הַזּוֹ,

בַּטֵּל מַחְשְׁבוֹת מְבַקְשֵׁי וְזוֹמְמֵי רָעָתֵנוּ,

וְהַנַּח לָנוּ מִכָּל אוֹיְבֵינוּ מִסָּבִיב,

וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וְשִׂמְחַת עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ.

מַפְלִיא פְּלָאוֹת, עֲשֵֹה עִמָּנוּ רֹב פְּלָאוֹת,

אֲדוֹן כָּל הַנִּפְלָאוֹת, עֲשֵֹה עִמָּנוּ יְשׁוּעוֹת נִפְלָאוֹת מִמַּעַיְנֵי הַיְּשׁוּעָה,

וְיוֹדוּ שָׁמַיִם פִּלְאֲךָ ה' אַף אֱמוּנָתְךָ בִּקְהַל קְדֹשִׁים,

כִּי גָדוֹל אַתָּה וְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת אַתָּה אֱ-לֹהִים לְבַדֶּךָ.

בָּרוּךְ ה' אֱ-לֹהִים אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל עֹשֵׂה נִפְלָאוֹת לְבַדּוֹ.

 

מראי מקום למקורות התפילה

אֲדוֹן הַנִּפְלָאוֹת, מַצְמִיחַ יְשׁוּעוֹת – ראו ברכת "יִשְׁתַּבַּח"; אַתָּה עֹשֶׂה גְדֹלוֹת...עַד אֵין מִסְפָּר – ראו איוב ט, י. והשוו שם ה, ט; אַתָּה הָאֵ-ל עֹשֵׂה פֶלֶא – תהילים עז, טו; וּמִמְּךָ לֹא יִפָּלֵא כָּל דָּבָר – ראו ירמיהו לב, יז; וראו אף בראשית יח, יד; עָשִֹיתָ עִמָּנוּ פִּלְאֵי פְּלָאוֹת – לביטוי "פִּלְאֵי פְּלָאוֹת" ראו ברכות נו ע"ב; הוֹצֵאתָנוּ מִמִּצְרַיִם מִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹר גָּדוֹל – ראו הקטע "לְפִיכָךְ אֲנַחְנוּ חַיָּבִים לְהוֹדוֹת" בהגדה של פסח; וְנֶגֶד אֲבוֹתֵינוּ עָשִׂיתָ פֶּלֶא – ראו תהילים עח, יב; מִי כָמֹכָה...עֹשֵׂה פֶלֶא – שמות טו, יא; וְעוֹד הוֹסַפְתָּ...בַּמִּדְבָּר – ראו תהילים עח, יב-כ; כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת...וְלֹא רְחֹקָה הִוא – דברים ל, יא; וַיֹּאמֶר הִנֵּה אָנֹכִי כֹּרֵת בְּרִית...אֲנִי עֹשֶׂה עִמָּךְ – שמות לד, י-יז; וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם...בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת – יהושע ג, ה; בַּיִת גָּדוֹל וְהַפְלֵא – ראו דברי הימים ב ב, ח, ועיינו שם כו, טו: "וַיֵּצֵא שְׁמוֹ עַד לְמֵרָחוֹק כִּי הִפְלִיא לְהֵעָזֵר עַד כִּי חָזָק"; ובִּימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר...נֵס וָפֶלֶא – תפילת "עַל הַנִּסִּים", נוסח עדות המזרח; ובִּימֵי מַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן...וְעַל יְשׁוּעָתֶךָ – תפילת "עַל הַנִּסִּים", נוסח אשכנז ו"הַנֵּרוֹת הַלָּלוּ" נוסח אשכנז וספרד; לֹא עִם אֲבוֹתֵינוּ בִּלְבָד עָשִֹיתָ נִפְלָאוֹת גְּדוֹלוֹת...אִתָּנוּ בְּדוֹרֵנוּ – על משקל הנאמר בהגדה של פסח: "לֹא אֶת אֲבוֹתֵינוּ בִּלְבָד גָּאַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אֶלָּא אַף אוֹתָנוּ גָּאַל עִמָּהֶם"; וְרָאִינוּ עַיִן בְּעַיִן...שִׁיבַת צִיּוֹן – ראו ישעיהו נב, ח; בְּהִקָּבֵץ נְפוּצוֹתֵינוּ מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ – ראו שם יא, יב; בַּהֲקָמַת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, רֵאשִׁית צְמִיחַת גְּאֻלָּתֵנוּ – התפילה לשלום המדינה; כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת – מיכה ז, טו; וַאֲכַלְתֶּם אָכוֹל וְשָׂבוֹעַ...וְלֹא יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם – יואל ב, כו. וראו שם אף פסוק כז; כִּי יֶלֶד יֻלַּד לָנוּ...קִנְאַת ה' צְבָאוֹת תַּעֲשֶׂה זֹּאת – ישעיהו ט, ה-ו; וְעוֹדֶנּוּ זְקוּקִים לְרַחֲמֶיךָ הָעֲצוּמִים וְלַחֲסָדֶיךָ הַנִּפְלָאִים – ראו ליקוטי תפילות, ה; אָנוּ לְיָ-הּ, וּלְיָ-הּ עֵינֵינוּ – משנת סוכה ה, ד, מהדורת אלבק, סדר מועד, עמ' 275; עֲשֵֹה לָנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת... בִּזְמַן הַזֶה – על פי נוסח "הָרַחֲמָן הוּא יַעֲשֶֹה לָנוּ נִסִּים וְנִפְלָאוֹת..." הנאמר בברכת המזון בשעה שאדם שכח לומר "עַל הַנִּסִּים" במקומו; וְנָתַתָּ שָׁלוֹם...לְיוֹשְׁבֶיהָ – התפילה לשלום המדינה; מַפְלִיא פְּלָאוֹת – לביטוי זה ראו את הסליחה ליום ראשון, "בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה קִדַּמְנוּךָ תְּחִלָּה"; עֲשֵֹה עִמָּנוּ רֹב פְּלָאוֹת – לביטוי "בְּרֹב פְּלָאוֹת" ראו הפיוט "יָ-הּ אֵ-לִי וְגוֹאֲלִי"; אֲדוֹן כָּל הַנִּפְלָאוֹת – זה הנוסח בברכת "יִשְׁתַּבַּח" לחול ולשבת ב"מחזור ויטרי", מהדורת הורוויץ, סימן פט, עמ' 64; סימן קסא, עמ' 154; עֲשֵֹה עִמָּנוּ יְשׁוּעוֹת נִפְלָאוֹת מִמַּעַיְנֵי הַיְּשׁוּעָה – ראו ליקוטי תפילות, צה; וְיוֹדוּ שָׁמַיִם...בִּקְהַל קְדֹשִׁים – תהילים פט, ו; כִּי גָדוֹל אַתָּה...אֱ-לֹהִים לְבַדֶּךָ – שם פו, י; בָּרוּךְ ה'...עֹשֵׂה נִפְלָאוֹת לְבַדּוֹ – שם עב, יח.