סגור
חדשות כיפה

שו"ת סליחות

מה העיקר בימי הסליחות? אפשר לאשכנזי לומר סליחות במנין ספרדי, או להיפך? כל השאלות על הסליחות. הרב אבינר משיב

הרב שלמה אבינר

הרב שלמה אבינרצילום: באדיבות המצלם

ש: סליחות הן חובה או מנהג?

ת: מנהג קבוע מחייב.

ש: האם עדיף לומר סליחות או ללמוד תורה באותו זמן?

ת: לומר סליחות, ולא לפרוש מן הציבור.  חיד"א (ברכ"י תקפא סק"ו.  שע"ת סק"א.  כה"ח אות ז).

ש: ומי שחשקה נפשו בתורה?

ת: כנ"ל (מט"א שם יב).

ש: במשנה ברורה אומר שמי שהוא בעל תורה ויש לו לב ללמוד, יכול למנוע עצמו מלומר הרבה תחינות (שו"ע או"ח א ס"ק יב)?

ת: אלו תחינות שאדם מוסיף, כאן זה מנהג סליחות של כל עם ישראל.

ש: אולי איש על מחנהו ואיש על דגלו, איש על התורה ואיש על הסליחה?

ת: זמן תורה לחוד וזמן תפילה לחוד (שבת י  ב.  סדר היום עמ' נז). גם האר"י ז"ל היה מבטל לימודו בשביל סליחות (כה"ח תקפא אות טז).

ש: מה דין תלמיד ישיבה ספרדי שלומד בישיבה אשכנזית, שלא אומרים סליחות כל חודש אלול?

ת: יארגן ברשות ראש הישיבה מנין ספרדים. ואם לא ניתן, יאמר ביחידות.

ש: אפשר לאשכנזי לומר סליחות במנין ספרדי, או להיפך?

ת: כן.  אבל בנוסח שלו, משום אל תטוש תורת אמך (מועד לכל חי סי' יא סעי' יט).

ש: מה הדין, שאם ספרדי קם חודש שלם כל לילה מוקדם, אז מפסיד תפילה ולימוד?

ת: זו שאלה אחרת.  ודאי שתפילה קבועה יותר חשובה מסליחות וכן לימוד קבוע בישיבה.  לכן הגר"ע יוסף פסק שאפשר לצמצם ליום שני וחמישי (שו"ת יחוה דעת ג מד.  חזו"ע ימים נוראים עמ' ח), או יאמרו סליחות בצהריים (שו"ת יחוה דעת ד מו.  חזו"ע ימים נוראים עמ' ו. כה"ח קלא כו-כז).

ש: יש לומר סליחות אחרי מנחה בגלל תדיר ואינו תדיר, תדיר קודם?

ת: אפשר גם לפני כן.

ש: בלית ברירה כגון חייל, אפשר לומר סליחות כל היום?

ת: כן.  אך לכתחילה לא לפני חצות הלילה, אך בשעת הדחק גם זה אפשרי.

ש: מי שמתפלל ביחידות, מה אומר?

ת: הכל, חוץ מי"ג מידות, וגם חוץ מהסליחות בארמית.  אך יכול לומר י"ג מידות בטעמי המקרא.

ש: בשעת הדחק גדולה כגון חייל, מה המינימום של סליחות?

ת: י"ג מידות עם אל ארך אפים או אל מלך.  ואם יש עוד זמן, אז וידוי ונפילת אפים.

ש: מה העיקר בימי הסליחות?

ת: לעשות תשובה.

ש: סליחות הן חובה או מנהג?

ת: מנהג קבוע מחייב.

ש: האם עדיף לומר סליחות או ללמוד תורה באותו זמן?

ת: לומר סליחות, ולא לפרוש מן הציבור.  חיד"א (ברכ"י תקפא סק"ו.  שע"ת סק"א.  כה"ח אות ז).

ש: ומי שחשקה נפשו בתורה?

ת: כנ"ל (מט"א שם יב).

ש: במשנה ברורה אומר שמי שהוא בעל תורה ויש לו לב ללמוד, יכול למנוע עצמו מלומר הרבה תחינות (שו"ע או"ח א ס"ק יב)?

ת: אלו תחינות שאדם מוסיף, כאן זה מנהג סליחות של כל עם ישראל.

ש: אולי איש על מחנהו ואיש על דגלו, איש על התורה ואיש על הסליחה?

ת: זמן תורה לחוד וזמן תפילה לחוד (שבת י  ב.  סדר היום עמ' נז). גם האר"י ז"ל היה מבטל לימודו בשביל סליחות (כה"ח תקפא אות טז).

ש: מה דין תלמיד ישיבה ספרדי שלומד בישיבה אשכנזית, שלא אומרים סליחות כל חודש אלול?

ת: יארגן ברשות ראש הישיבה מנין ספרדים. ואם לא ניתן, יאמר ביחידות.

ש: אפשר לאשכנזי לומר סליחות במנין ספרדי, או להיפך?

ת: כן.  אבל בנוסח שלו, משום אל תטוש תורת אמך (מועד לכל חי סי' יא סעי' יט).

ש: מה הדין, שאם ספרדי קם חודש שלם כל לילה מוקדם, אז מפסיד תפילה ולימוד?

ת: זו שאלה אחרת.  ודאי שתפילה קבועה יותר חשובה מסליחות וכן לימוד קבוע בישיבה.  לכן הגר"ע יוסף פסק שאפשר לצמצם ליום שני וחמישי (שו"ת יחוה דעת ג מד.  חזו"ע ימים נוראים עמ' ח), או יאמרו סליחות בצהריים (שו"ת יחוה דעת ד מו.  חזו"ע ימים נוראים עמ' ו. כה"ח קלא כו-כז).

ש: יש לומר סליחות אחרי מנחה בגלל תדיר ואינו תדיר, תדיר קודם?

ת: אפשר גם לפני כן.

ש: בלית ברירה כגון חייל, אפשר לומר סליחות כל היום?

ת: כן.  אך לכתחילה לא לפני חצות הלילה, אך בשעת הדחק גם זה אפשרי.

ש: מי שמתפלל ביחידות, מה אומר?

ת: הכל, חוץ מי"ג מידות, וגם חוץ מהסליחות בארמית.  אך יכול לומר י"ג מידות בטעמי המקרא.

ש: בשעת הדחק גדולה כגון חייל, מה המינימום של סליחות?

ת: י"ג מידות עם אל ארך אפים או אל מלך.  ואם יש עוד זמן, אז וידוי ונפילת אפים.

ש: מה העיקר בימי הסליחות?

ת: לעשות תשובה.

בואו לבחור את אנשי השנה שלכם
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: יח"צ

נציגי סיעות הימין לנתניהו: המלצה לנשיא תמורת התחייבות פומבית שלא תלך לממשלת אחדות

קרא עוד