הרב עמיטל נפטר

הלילה, בגיל 85 הלך לעולמו הרב יהודה עמיטל, מראשי ישיבת הר עציון. ההלוויה תתקיים היום בשעה 12 בירושלים

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/07/10 00:00 כז בתמוז התשע

הרב עמיטל נפטר
נעמן קם, צילום: נעמן קם

הרב יהודה עמיטל נפטר הלילה (ו) בירושלים בגיל 85. הרב עמיטל היה ממקימי רעיון ישיבות ההסדר, ועמד בראש ישיבת הר עציון באלון שבות. הרב עמיטל היה ממייסדי התנועה הפוליטית מימ"ד וכיהן כשר בלי תיק בממשלת פרס לאחר רצח רבין.


הרב עמיטל נולד בשנת 1924 ברומניה ובשנת 1940 עבר להונגריה שם שהה במהלך מלחמת העולם השנייה במהלכה נשלח למחנה עבודה של הנאצים עד לשחרור הונגריה על ידי הצבא האדום. לאחר המלחמה שב לבוקרשט ומשם עלה ארצה בשנת 1944.


הרב יהודה עמיטל(צילום: נעמן קם)


לאחר שעלה לארץ החל הרב עמיטל ללמוד בישיבת חברון ונלחם במלחמת העצמאות במסגרת שרותו בחטיבה 7. לאחר מלחמת ששת הימים נקרא לעמוד בראש ישיבת הר עציון. לאחר למעלה משנה בה כיהן הרב עמיטל כראש ישיבה יחידי, פנה הוא ביוזמתו לרב ד"ר אהרן ליכטנשטיין בהצעה שיבוא הוא לכהן כראש הישיבה. במכתב אשר עורר את תדהמת מקורביו, הציע, למעשה, הרב עמיטל כי הוא יפנה את מקומו לטובת הרב ליכטנשטיין. הרב ליכטנשטיין אמנם קיבל את ההצעה, אך בתנאי אחד: ששניהם יעמדו יחד בראש הישיבה.


צעד זה איננו חריג לאופיו הענוותן של הרב עמיטל. לפני כשנתיים, לאחר שכהן בראשות הישיבה 41 שנים, הודיע הרב עמיטל על פרישתו מראשות הישיבה, ומנוי ראשי ישיבה אחרים במקומו. צעד חריג בעולם התורני, בו בדרך-כלל תפקיד ראש הישיבה איננו מוגבל בזמן.

דמותו תזכר תמיד

הרב חיים דרוקמן, חבר הנהלת איגוד ישיבות ההסדר וראש ישיבת אור-עציון, מבכה את פטירתו של זקן ראשי ישיבות ההסדר הרב יהודה עמיטל. "הרב עמיטל הקים את ישיבת הר עציון בגוש עציון לאחר מלחמת ששת הימים וגידל אלפים רבים של תלמידים", אמר עם היוודע דבר פטירתו. "עוד בהיותו רב צעיר בישיבה ברחובות הגה יחד עם חותנו הרב צבי יהודה מלצר את הרעיון של שילוב תלמידי ישיבה בצה"ל במסגרת המשלבת תקופת לימודים בישיבה ותקופת שירות צבאי בצה"ל. דמותו הכריזמטית והאהובה של הרב עמיטל תיזכר תמיד על ידי תלמידיו וידידיו הרבים", הוסיף.

תנועת נאמני תורה ועבודה, אבלה את מותו של המנהיג החשוב. "תורתו, השקפתו והליכותיו של הרב עמיטל עוצבו ע"פ ההבנה שהתורה ניתנה לבני אדם והוא פעל רבות למציאת האיזונים הנכונים בין ערכים אמונות ודעות שונות", מסרה בתנועה. "בימים שבהם מעטים המנהיגים אשר מוכנים לשלב השקפות דתיות ומחויבות לתורת ישראל יחד עם שיוויון פתיחות ורוחב דעת, חסרונו של הרב עמיטל יורגש בעומק ובכאב".


הלווייתו של הרב תצא בשעה 12:00 מבית הלוויות שמגר בהר המנוחות בירושלים.