הרב סדן על סדרת הדתל"שים: "שקר מתועב, הכל חנטריש"

ראש המכינה בעלי שוחח עם בוגרי המוסד על המושג 'דתיי רצף', "אנשים חושבים שלהיות דתי זה לאכול כשר לשמור שבת להניח תפילין. כשאתה לא ממלא את המוח והלב במחשבות ובתשוקות של תורה, לאט לאט זה מכביד ואתה מתחיל להתפשר. 'ברצף'"

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/12/17 15:17 כד בכסלו התשעח

הרב סדן על סדרת הדתל"שים: "שקר מתועב, הכל חנטריש"
"לא מצליחים להביא את התורה לחיים". הרב סדן, צילום: צילום מסך מיוטיוב

ראש מכינת עלי, הרב אלי סדן, יצא בחריפות נגד המונח "דתיי הרצף". בכנס בוגרים של המכינה שנערך בסוף השבוע האחרן, הוא טען גם כי אחת הבעיות של הציונות הדתית היא היעדר לימוד תורה ושל הציבור כולו זו התפרקות התא המשפחתי.

"אני חושב שהבעיה הכי גדולה של הציונות הדתית", אמר הרב סדן בשיעור שבו סיפק לשומעיו שלל עצות לחיים, "זו תופעה של אנשים שלומדים בבית מדרש וביום שהם יוצאים ממנו הם מפסיקים ללמוד".

לדבריו, אותם בוגרי ישיבות ומכינות "אמנם עסוקים בדברים מאוד חשובים אך אין להם זמן ללמוד. בהתחלה הם מאוד טעונים מהשנים בישיבה אבל הם לא מרגישים ואחרי מספר שנים אתה פוגש אנשים אחרים לגמרי".

אחד מראשי המכינה בעלי התייחס לסדרת הכתבות של עקיבא נוביק "הדתל"שים" ואמר כי בתחילה, "לא רצו להראות לי את זה כדי שלא אתרגז". בסופו של דבר הוא ראה חלק מהתכנים וחמתו בערה, "מישהו בסוף הראה לי חלק מהסדרה הזאת ובאמת התרגזתי. הסדרה הזאת בנויה על שקר מתועב. אני מכיר חלק גדול מהדמויות שם עם הסיפור האישי שלהם ואני אומר לכם שכל מה שיש בסרט זה הכל חנטריש". לשיטתו, "הטענה שבגלל הצמצום וההפרדה הם התרחקו זה הכל לא נכון. יש לזה סיבה אחת ויחידה והיא מאפיינת אותנו לאורך שנים, העובדה שלא הצלחנו להביא את בית המדרש לתוך החיים, לשטח".

הרב סדן הוסיף לנתח את התרחקותם של חלק מבני הציונות הדתית מעול תורה ומצוות וציין כי "המחלה הקשה היא שאנשים חושבים שלהיות דתי זה להיות מחוייב למערכת של עשה ולא תעשה. צריך לאכול כשר לשמור שבת להניח תפילין וזה נקרא להיות דתי. אבל כשאתה לא ממלא את המוח במחשבות של תורה כשאתה לא ממלא את הלב בהרגשות ובתשוקות ובשאיפות של תורה וכל מה שנשאר לך זה מה מותר ומה אסור, לאט לאט זה מכביד ואתה מתחיל להתפשר. 'ברצף'".

;

בהמשך הוא פנה לבוגרי המכינה ואמר כי "העצה הכי חשובה זה למלא את המוח ואת הלב במחשבות ובשאיפות של קדושה. לא מספיק ללמוד שיעור בדף יומי. צריך ללמוד מוסר ואמונה, צריך להתפלל בכוונה כי עיקר עבודת ה' זה במוח ובלב".

כדי להמחיש את הבעיה, כפי שהוא רואה אותה, הוא סיפר על התקופה שבה ראיין מועמדים למכינה, "ראיינתי בערך 7,000-8,000 אנשים ואת כולם שאלתי מה מטרת העל שלכם בחיים. זה היה מזעזע שלא היה אחוז אחד של אנשים שענו את התשובה שכל יהודי צריך לתת וזה להיות עובד ה', לא משנה באיזה מילים תגיד את זה. 99 אחוז ומעלה כתבו דברים אחרים שלטעמי גם אדם חילוני יכול היה לכתוב אותם. אדם צריך כל הזמן לפרנס את עצמו במזון רוחני".

נושא נוסף שלדעתו אדם צריך לשים עליו את הדגש הוא בניית התא המשפחתי, "אין דבר שגורם יותר אושר פיזית ורוחנית לאדם מאשר השלימות שיש לו בבית. אני אומר את זה גם לנשואים שביניכם תשמרו על מה שיש לכם כי זה האוצר הכי יקר שיקבע את כל איכות החיים שלכם. לאלה שעדיין לא בנו בית אני אומר למצוא את האישה המתאימה ולבנות איתה את הבית באהבה ובנאמות גדולה. זה יקרין על חייכם יותר מכל דבר אחר".

בהמשך הוא סיפר על ביקור שערך במכינה השר לשעבר משה יעלון כדי לחדד את הבדלי התפיסות בכל הנוגע לאיומים על מדינת ישראל, "המאבק הכי גדול שיש לנו היום במדינת ישראל זה על קדושת חיי המשפחה. היה פעם אירוע עם בוגי שהיה השר לענייני אסטרטגיה. אמרתי לנוכחים: 'השר חושב שהאיום הקיומי הגדול ביותר על ישראל מגיע מאיראן ואני אומר לכם שהאיום הקיומי היחיד שמאיים על מדינת ישראל זה פירוק התא המשפחתי'. זו הסכנה הכי גדולה שיש לנו כיום. הנתונים הם מזעזעים, מחרידים ומכאיבים וזו מלחמה, מלחמת תרבות".