הלכות כשרות ליוצאים לצימרים

החלטתם לצאת לצימר בחופשת הקיץ (ובכלל)? הרב יצחק דביר עושה סדר - איך להפוך את החופשה שם לכשרה

חדשות כיפה הרב יצחק דביר 09/07/18 16:59 כו בתמוז התשעח

הלכות כשרות ליוצאים לצימרים
יוצאים לחופש, צילום: shutterstock

ימי החופשה מגיעים אלינו לאחר שנה ארוכה של עמל בעבודה, בלימודים ובשאר עיסוקים חשובים, והנופש אמור להבריא ולהרגיע את הגוף ואת הנפש גם יחד. האירוח בצימרים הוא נושא שאנו נשאלים עליו שוב ושוב בימים אלו, ונשתדל לגעת בקצרה בכמה נקודות:

כשרות הארוחות - תחום הכשרות בצימרים אינו מוסדר, ואין כמעט אפשרות להשיג צימר שיש עליו פיקוח כשרותי. אחת מהסיבות שאין השגחה על צימרים היא העובדה שנהלי הרבנות הראשית לא מאפשרים נתינת כשרות למטבח בבית פרטי (בעלי הצימר, במקרה שלנו). אם רוצים להנות מארוחת הבוקר המוגשת בצימר, יש  לבקש שהכל יוגש בכלים חד-פעמיים והארוחה תכלול אך ורק מוצרים סגורים (לחם, חלב ומוצריו, ממרחים וכדומה) שניתן לראות את ציון הכשרות שלהם. אפשר להשתמש בירקות חיים, אך יש להפריש מהם תרומות ומעשרות (בלי ברכה, כשיש ספק אם הפרישו מהם). אין לאכול ממאכלים שמכינים בעלי הצימר בעצמם בלא שמכירים אותם באופן אישי, ויודעים האם הם מקפידים על נושא הכשרות והאם הם בקיאים בו.

כשרות כלי האוכל – ישנה בעיה בשימוש בכלים העומדים לרשות המתארחים בצימר, משום שהם שייכים ל"רשות הרבים", ואין שום אפשרות לעקוב אחר השימוש שנעשה בהם בעבר. יש להעדיף ככל הניתן שימוש בכלים חד פעמיים או כלים שהבאנו מהבית. במקום הצורך יש להגעיל את הכלים לפני השימוש: לשם כך יש להרתיח מים עם סבון בסיר גדול, ובשעה שהמים מבעבעים להטביל בתוכו את הכלים בהם אנו מעוניינים להשתמש (סכו"ם פשוט יותר להגעיל בקומקום רותח). אין חובה להכניס למים את כל הכלי יחד, אך יש להקפיד שבסוף התהליך כל חלקי הכלי יעברו בתוך המים. אם מעוניינים להכשיר סיר גדול שאין אפשרות להכניסו לתוך סיר אחר – יש למלא אותו במים, ובשעה שהם מבעבעים להוסיף לו סבון כדי שיגלוש על גדותיו.

חשוב להעיר – אין אפשרות להכשיר כלי חרסינה, ומשום כך בצלחות חרסינה ופורצלן לא ניתן לעשות שימוש. כמו כן יש לציין שכלי מתכת וזכוכית יש לטבול תחילה במקווה, ויש שהתירו למתארח להשתמש בלי הצימר גם בלא טבילה.

הכשרת המנגל – במנגל שמיועד לשימוש אורחי הצימר נעשה שימוש מגוון, ואין כל אפשרות לדעת מה צלו בו בעבר. השימוש בגוף המנגל אינו בעייתי משום שהמאכל אינו נוגע בו, אך כדי להשתמש ברשת המנגל נצטרך לדאוג להכשירה תחילה וכן לוודא שהיא הוטבלה במקווה. לכן לכתחילה טוב להערך מראש ולהביא מהבית רשת נפרדת, אותה יש להניח על המנגל ובה להשתמש. אם הרשת הנוספת לא יושבת על המנגל בצורה טובה, אפשר להניח אותה על גבי הרשת המקורית בהפרדה קלה על ידי אבנים קטנות וכדומה כך שהבשר לא יגע בטעות ברשת התחתונה.

אם ישנו צורך להשתמש ברשת המנגל הקיימת - יש להבעיר אש במנגל, ולכסות אותו (בכיסוי המנגל או בנייר כסף) וכך לחמם את הרשת כחצי שעה ולוודא שכל הלכלוך הדבוק בה יתפחם.

אם מדובר במנגל עם מכסה, גם כאשר אנו מביאים רשת מהבית, יש להפעיל את המנגל כשהמכסה סגור מספר דקות לפני השימוש.

תנור אפיה – אם יש בצימר תנור אפיה לשימוש האורחים – לכתחילה טוב להמנע מלהשתמש בו. במקום הצורך יש לחמם את האוכל בתבניות חד פעמיות מכוסות בנייר כסף בלבד, וכן יש לעטוף בנייר כסף את הרשת שעליה מניחים את התבנית.

מיקרוגל – גם במיקרוגל שבצימר אין לנו כל דרך לדעת האם נעשה בו בעבר שימוש שאינו כשר. לכתחילה יש לוודא שהמיקרוגל נקי, בפרט יש להקפיד על נקיון הצלחת התחתונה, ולאחר מכן לחמם בו שתי כוסות מים עם סבון כ10 דקות. אם ממהרים ואין לכך זמן אפשר לחמם במיקרוגל מאכלים כאשר הם עטופים בשתי שקיות מלמעלה ומלמטה.

כיריים – בשימוש בכירים גז / חשמליות אין כל בעיה, משום שהמאכלים שנשפכים על גביהם נשרפים ממילא. אולם אם בפועל רואים שהכיריים מלוכלכות ושומניות – יש להמנע מלהשתמש בהם, אלא אם מנקים אותם או שורפים את שאריות הלכלוך.

קומקום – מן הדין השימוש בקומקום מותר, משום שבדרך כלל לא עושים בו שימוש אסור. כדי להיות בטוחים בכך טוב למלא את הקומקום במים ולהרתיחו פעם אחת, לאחר מכן השימוש בו מותר.

מכונת קפה – בצימרים רבים מוצבות מכונות קפה לשימוש האורחים. למיטב ידיעתנו כיום, פולי קפה או קפסולות קפה ללא תוספת טעמים אינם טעונים הכשר. במכונות קפה בצימרים, שאיננו יודעים באילו קפסולות השתמשו קודם לכן, אנו חוששים שמא השתמשו בקפסולות המכילות חומרי טעם או אבקות חלב שאינם כשרים (החשש קיים בעיקר בקפסולות מייבוא אישי), ועלינו להכשיר את המכונה לפני השימוש: הכשרת המערכת תתבצע על ידי הוצאת כוס מים רותחים מן המערכת. במערכות חכמות שאינן מאפשרות את הפעלת המכונה כל עוד אין קפסולה בתוכה, יש לרוקן קפסולה משומשת מתוכנה ולהפעיל את המערכת כשהיא בתוכה.  במכונות קפה שבצימרים ובבתי מלון בחו"ל, סביר להניח שהיה בעבר שימוש ב'חלב גוי', ולכן יש להכשיר את מערכת החלב לפני השימוש. זאת נבצע באמצעות הכנסת מים עם סבון לכד החלב והפעלת המערכת פעם אחת. 

פלטת שבת – רוב הלכלוכים שעל הפלטה אינם ממשיים ונשרפים בעת השימוש, לכן יש להפעיל את הפלטה כשעה לפני השימוש בה. אם על הפלטה נותרו לכלוכים שומניים שאינם שרופים – יש לנקות אותם, או לכל הפחות לכסות את הפלטה בנייר כסף.

כיורים, משטחי עבודה, שולחן אוכל – מכיון שאיננו יודעים מהו השימוש הקודם בהם, יש להמנע משימוש חם על גביהם. כאשר מונחים כלים בכיור אין לשפוך לתוכו מים חמים. ואם מעוניינים להניח סיר חם על גבי המשטח או השולחן יש להניח תחתיו הפרדה כלשהי (חתיכה קרטון, לבנה וכדומה).

הרב יצחק דביר חבר בארגון "כושרות"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן