הלכות אכילת בשר אחרי חלב

כמה זמן צריך לחכות בין אכילת מוצרי חלב לבשר? ומה הדין לגבי גבינות קשות?

חדשות כיפה הרב משה ביגל 10/06/20 10:05 יח בסיון התשפ

הלכות אכילת בשר אחרי חלב
גבינות, צילום: shutterstock

שאלה: האם מותר לאכול בשר אחרי שאוכלים מאכלי חלב וכמה זמן צריך להמתין ?

תשובה: לאחר ארוחה חלבית מותר לאכול בשר, גם באותה הארוחה, אלא שצריך לנקות את הידיים משאריות מאכלי החלב, וכן לנקות את הפה ולשטוף אותו (אפשר לעשותו זאת, גם על ידי אכילה של לחם או מאכל קשה אחר) 
הנוהגים על פי הקבלה אוסרים לאכול באותה ארוחה בשר לאחר חלב ומצריכים לברך ברכת המזון ולהמתין שעה לאחר הארוחה.
יש אומרים שאחרי גבינות קשות מסוימות צריך להמתין שש שעות (גבינות מתולעות, גבינות עם ירוקת או שטעמן חזק מאד) 
אבל אחרי אכילת גבינות העממיות , אין צריך להמתין.

הרחבה ומקורות 
לאחר ארוחה חלבית, מספיק לשטוף את הפה או לנקות את השיניים משאריות חלב. (שולחן ערוך יורה דעה סימן פ"ט סעיף ב'. )
הנוהגים על פי הקבלה (חלק מעדות המזרח ואשכנזים חסידים) לא אוכלים בשר אחרי חלב באותה הארוחה אלא ממתינים שעה לאחר הארוחה הבשרית. ( בית יוסף אורח חיים סימן קע"ג ד"ה ואם יש, בשם הזוהר משפטים קכ"ה, ופר"ח שם סעיף ט"ו.) 
 יש סוברים שלאחר אכילת גבינה קשה צריך להמתין שש שעות עד אכילת בשר  ( שולחן ערוך יורה דעה סימן פ"ט סעיף ב' ברמ"א.). הגדרת גבינה קשה היא: גבינה שגיבנו אותה במשך שישה חודשים, או שהיא מתולעת.  (ערוך השולחן יורה דעה סימן פ"ט סעיף י"א בשם הש"ך, ט"ז ואחרונים.)
גבינות מסוג זה המיוצרות בימינו, הן: פרמזן, קצ'קבל, גלעד (של תנובה, לאחרונה הן נמכרות תחת המותג קולקשיין) והמקבילות להן מתוצרות אחרות. 
יש מי שפסק שדין זה אינו רק בגבינה מתולעת או שנתגבנה שישה חודשים, אלא כל גבינה שהיא קשה במרקמה וטעמה חזק, צריך להמתין לאחריה שש שעות  (שו"ת שבט הלוי חלק ב' יורה דעה סימן ל"ה.)
גבינות מסוג זה הן: גליל, עין גדי, ברי (של תנובה) והמקבילות להן מתוצרות אחרות.
יש מי שפסק שזמן ההמתנה לאחר אכילת גבינה קשה הוא לפי מספר החודשים שהגבינה הבשילה, וכיוון שרוב הגבינות (מלבד רשימת הגבינות הראשונה הנ"ל) מתגבנות בין חודש לחודשיים, לכן יש להמתין לאחר אכילתן שעה או שעתיים, בהתאמה. כך נוהגים חלק מעדות המזרח. ( בן איש חי, שנה שנייה, שלח-לך, ט"ו.) 
ואילו יש אומרים שחומרה זו של המתנה אחרי גבינה קשה אינה חובה מצד הדין, ולכן אפשר להסתפק בהמתנה של שעה אחת בלבד לאחר אכילת גבינה קשה (ש"ך יורה דעה סימן פ"ט וערוך השלחן שם סעיף י"א.).
אך כאמור לעיל כל הגבינות הקשות העממיות לא צריך להמתין אחריהן, אלא לנקות את הפה והשיניים בלבד ולאחר מכן מותר לאכול בשר.