האם מותר לערוך בדיקת קורונה ביום שישי?

בתקופת מגפת הקורונה, רבים נדרשים לערוך בדיקה כדי לגלות האם הם נדבקו בנגיף או לא. במידה וכן עליהם להודיע על כך מיד לכל האנשים שבאו איתם במגע. אך מה יעשה אדם שהוזמן לבדיקה ביום שישי, כאשר כל מערך הבדיקות מסביב עלול לחלל שבת? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 20/11/20 07:14 ד בכסלו התשפא

האם מותר לערוך בדיקת קורונה ביום שישי?
מותר להיבדק בשישי?, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

שאלה: האם אפשר לעשות בדיקת קורונה ביום שישי, שאולי ,תגרום חילול שבת, הן מצד הבודקים את התוצאות, הן מצד שיודיעו על התוצאה, הן מצד אם אדם חיובי לקורונה, והוא צריך להודיע שאחרים שהיו איתו כדי שיכנסו לבידוד?

תשובה: א. מעיקר הדין, אפשר להתיר משום ספק לפני עיוור.  כתוב במשנה שביעית (ה, ו): ""אלו כלים, שאין האומן רשאי למכרם בשביעית: מחרשה וכל כליה, העל והמזרה והדקר.  אבל מוכר הוא מגל יד ומגל קציר ועגלה וכל כליה.  זה הכלל: כל שמלאכתו מיוחדת לעברה - אסור.  לאיסור ולהיתר - מותר."  כלומר, מותר להתיר דבר כשיש ספק שיהודי יעשה עבירה  על ידו.  לכן מותר לנסוע באוטובוס במוצאי שבת שמגיע אחרי מספיק זמן שלא חילל שבת.  והוא הדין כאן, שייתכן שלא יהיה חילול שבת בבדיקה.  ואם בסוף, יוצא שהוא חיובי וצריך להודיע לאחרים להיכנס לבידוד בשבת, זה כבר מותר משום פיקוח נפש.

ב. ודאי עדיף לעשות את הבדיקה ביום רביעי או ביום חמישי, כמו שכתוב בשולחן ערוך (או"ח רמח, ד) בהלכות שבת, "היוצאים בשיירא במדבר, והכל יודעים שהם צריכים לחלל שבת, כי מפני סכנה לא יוכלו לעכב במדבר בשבת לבדם, ג' ימים קודם שבת אסורים לצאת, וביום ראשון ובשני ובשלישי מותר לצאת, ואם אחר כך יארע לו סכנה ויצטרך לחלל שבת מפני פיקוח נפש, מותר ואין כאן חילול".  והוא הדין כאן, שיש לעשות את הבדיקה כדי שלא יגרום חילול שבת, אבל במקרה של סכנת נפשות, אפשר לעשות גם ביום שישי.

ג. אפשר לחלק בין מי שנמצא בבידוד ויש לו תסמינים ובין סתם בדיקה, כמו תלמיד ישיבה שצריך לעשות בדיקה כדי לחזור לישיבה. הרי מי שנמצא בבידוד, יש חשש של סכנת נפשות, ומחללים שבת אפילו לספק פיקוח נפש (שו"ע או"ח שכח, ב). כל שכן עכשיו שאנחנו נמצאים באמצע נגיף עולמי עם יותר מ-55,000,000 חולים ויותר מ-1,300,000 מתים. לכן זה נחשב סרך פיקוח נפש. 

ר' חיים מבריסק היה ידוע כמחמיר בענייני פיקוח נפש. זריז מאין כמותו היה, ו"מחמיר" מאין כמותו. "מחמיר" – לפי הגדרתו של ר' חיים עצמו.  וכך היה אומר: "כלום אני מקיל באיסורים? אדרבה, אני מחמיר בפיקוח נפש".

על כל פנים, ר' חיים מפורסם כמקפיד על פיקוח נפש. ואימרה מעודדת ופקחית היתה לו לר'  חיים כלפי החולים שהדואגים ומצטערים על חילול שבת וחילול הצום של יום הכיפורים:  משל למה הדבר דומה?  למי שיש לו שבוע ברית מילה השבת. כלום ראיתם מימיכם שהאבא והמוהל יצטערו על שהם צריכים "לחלל" את השבת?... (אישים ושיטות עמ' 65-64. המועדים בהלכה עמ' צה. עובדות והנהגות לבית בריסק ח"ב עמ' פא).

סיכום: ודאי עדיף לעשות בדיקת קורונה ביום רביעי או יום חמישי, ובשעת הדחק, כגון שיש חשש הידבקות, מותר לעשות את הבדיקה ביום שישי.

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן