איך הופכים כלי מסיליקון מבשרי לחלבי או להיפך?

האם ניתן להפוך כלי העשוי מסיליקון, ומשמש למאכלים בשריים, כדי להשתמש בו למאכלים חלביים, או פרווה, ולהיפך? הרב משה ביגל, רב היישוב מיתר, משיב

חדשות כיפה הרב משה ביגל 26/08/20 08:47 ו באלול התשפ

איך הופכים כלי מסיליקון מבשרי לחלבי או להיפך?
הכשרת כלים, צילום: shutterstock

שאלה:

בידנו בקבוק תינוק העשוי מסיליקון שהשתמשנו בו למוצרי חלב (מטרנה ודומיו). 

האם ניתן להכשיר אותו כדי להפכו לפרווה או לבשרי? 

כיצד עושים זאת?

מה הדין בתבנית אפיה מסיליקון?

 

תשובה:

בהנחה שמשתמשים בבקבוק למאכלים חלביים חמים:

יש לנקות את הבקבוק והפיטמה , היטב. לא להשתמש בו 24 שעות והבקבוק פרווה.

לאחר שימוש שלוש פעמים בבקבוק למאכל פרווה חם , הכלי יכול להפך לבשרי.

תבניות אפיה מסיליקון לא ניתן להכשיר.

 

הרחבה ומקורות:  

השאלה מתחלקת למעשה לשלש שאלות: 

א. האם מותר להכשיר כלי מחלבי או בשרי לפרווה? 

ב. האם מותר להכשיר כלי מחלב לבשר או להיפך? 

ג. כיצד מכשירים כלי מסיליקון? 

א. הכשרת כלי מחלבי לפרווה:

כדי להפוך כלי בשרי או חלבי לפרווה אין צורך בהכשרה. ברגע שמפסיקים להשתמש בכלי במשך 24 שעות, הכלי הופך מעצמו לפרווה ומותר לבשל או להשתמש בו למאכלי פרווה מבלי להמתין 6 שעות אחרי אכילת המאכלים. ברגע שהשתמשו בכלי זה לבשל מאכלי פרווה פעם אחת, הרי שהכלי הוכשר בכך ויהיה מותר לבשל בו לכתחילה מאכלי פרווה ולערבבם בכלי חלבי עם חלב לכל הדעות. 

ב. הכשרת כלי מחלבי לבשרי:

הכלל ההלכתי קובע כי "כבולעו כך פולטו". בקבוק תינוק הוא כלי שמשתמשים בו למאכלים חמים אבל לא מבשלים בו. החלב החם שיש בבקבוק הוא לכל היותר בא מעירוי מכלי ראשון שהיה על האש, ולכן הכשרתו היא בדרך דומה ע"י שפיכת מים רותחים מכלי ראשון (מהקומקום החשמלי) וכל זה לאחר ניקוי יסודי של הבקבוק והפטמה והמתנה של 24 שעות ללא שימוש בטרם ניגשים להכשרה. כך נוהגים הספרדים בהכשרת כלים מבשר לחלב ולהיפך.

כלי שבשלו בו תבשילים חלביים הכשרתו בהגעלה במים רותחים.

תבנית אפיה צריך ללבן באש ולכן לא ניתן להכשיר תבנית מסיליקון.

האשכנזים, לעומת זאת, נהגו שלא להכשיר כלים מבשר לחלב או להיפך מחשש שמא לכתחילה יהיו לאדם  כלים מעטים גם לשימוש בשרי וגם לשימוש חלבי והוא יכשיר כל העת את הכלים בין בשר לחלב ולהיפך. במצב שכזה קל מאד להתבלבל ולטעות ולהשתמש בכלים בזמן שהם בשריים למאכלי חלב ולהיפך מבלי להכשירם (מגן אברהם תקט יא). 

לאשכנזים מותר להכשיר כלי מבשר לחלב או להיפך רק במקרים שאין חשש שיתבלבלו וישתמשו בכלי בשרי לחלב או להיפך מבלי להכשיר, וזאת  בתנאים הבאים:

  1. בשעת הדחק כגון שאין לו כלי אחר (אשל אברהם תנב יג). 

(אינני בטוח שבקבוק לתינוק או כלי אחר יכול להיכנס בגדר זה בגלל מחירו הנמוך בשוק. אלא אם נמצאים במקום שלא ניתן לקנות כלים)

2 . ניתן להעביר כלים משימוש בשרי לחלבי במסגרת הגעלת כלים לקראת פסח. (משנה ברורה תנא יט  בשם החתם סופר)

3. ניתן להכשיר ולהעביר אם חלפה שנה שבה לא השתמשו כלל בכלי. (מהרש"ם ב רמא)

4. אם ישתמשו בכלי זמן מה בפרווה, אח"כ ניתן להכשירו לכל  שימוש שרוצים. (מהרש"ם ב 

    רמא)

אפשרות זו נראית הקלה ביותר והנוחה ביותר להעברת כלי מבשרי לחלבי 

5. אם הכלי נטרף וצריך להכשירו, הרי שמצווה להכשירו במהירות האפשרית, כדי שלא לאחסן בבית   

    כלי טרף שישתמשו בו בטעות. לאחר הכשרה זו הכלי יכול להיות מחדש בשרי או חלבי. 

מותר לכתחילה להטריף את הכלי על מנת  שיהיה אפשר להכשירו ולהפוך את שימוש מבשר לחלב או להיפך (משנה ברורה תקט כה).

ג. הכשרת כלי מסיליקון:

    כלים מסיליקון דינם זהה לכלי פלסטיק שעמידים בחום, שמותר להכשירם ע"י מים רותחים. אמנם ישנם פוסקים שאסרו להכשיר כלי פלסטיק בכלל מחשש שהם לא יוכשרו כיאות  מחשש שלא יתקלקלו ברותחים, אולם נראה שאין הכוונה לכלי פלסטיק וסיליקון ששימושם הרגיל הוא בחמים (כמו חימום במיקרוגל, בתנור וכן בקבוק לתינוק). בכלים שכאלו אין חשש שהבעלים יתרשלו בהכשרתם ולכן מותר להכשירם לפי הכלל "כבולעו כך פולטו" (מנחת יצחק ג סז, חלקת יעקב ב קסג, אגרות משה ב צב). בנוגע להכשרה לפסח של כלי פלסטיק וסיליקון, יש מי שאסר להכשירם (אגרות משה ב צב) . 

תבניות אפיה צריכים ליבון באש ולכן לא ניתן להכשיר תבניות סיליקון או להעבירם מבשר לחלב ולהיפך.