השגחה וקורונה: למה צריך להישמר בזמן המגפה?

אם ישנה השגחה פרטית, מדוע אדם יחיד צריך להיזהר מלהדביק או מלהידבק? ומדוע אסור ללכת לבית הכנסת? הרב אבינר משיב

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 26/07/20 20:29 ה באב התשפ

השגחה וקורונה: למה צריך להישמר בזמן המגפה?
תפילה בזום?, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

ש: הרי יש השגחה, לא רק כללית, אלא גם פרטית. ד' הוא המסדר את הכל, קובע הכל מראש, ויודע הכל מראש. אם כן, למה לי להשתדל לא להידבק בקורונה ולא להדביק אחרים? ולמה שלא אלך לבית הכנסת, הרי שלוחי מצוה אינם ניזוקים?

ת: קוראים לטענה הזאת "הנימוק העצלני של התיאולוגיה הפטליסטית", הקיימת אצל מוסלמים רבים: כיון שהכל קבוע מראש, למה להתאמץ.

הרמב"ם מביא טיעון זה בפירושו על משנה פסחים לגבי חזקיה המלך שגנז ספר רפואות: אם ד' גזר על אדם שימות, הוא ימות גם אם ילך לרופא.  ואם ד' גזר שיחיה, הוא יחיה גם בלי רופא.  אם כן, למה ללכת לרופא.  הרמב"ם אומר שלפי היגיון זה, האדם אינו צריך לאכול, אם ד' גזר שימות, הוא ימות גם אם יאכל.  ואם ד' גזר שיחיה, הוא יחיה גם אם לא יאכל.  אם כן, יפסיק האדם לאכול.

כמובן, השאלה כשלעצמה עמוקה היא, שהרי יש סתירה, אם ד' קובע הכל, אז אין בחירה חופשית.  הרמב"ם מסביר בהלכות תשובה סוף פרק ה, שאכן עבורנו זו סתירה, אבל לרבונו של עולם אין בכך קושיה, שהרי רבונו של עולם אינו משועבד ללוגיקה שלנו, ששני דברים סותרים אינם יכולים להיות נכונים בבת אחת.  הוא יצר ויוצר חוקי ההיגיון, הוא אינו כפוף להם, אלא הם כפופים לו.  ולא מחשבותיי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי.  וכן כותב הרמב"ם בהלכות יסודי התורה, שהוא יתברך הוא היודע, והוא הידוע הוא הדעה עצמה, שזה ודאי מעל השכל האנושי.

אך לנו אין נפקא מינה: אנו מאמינים גם בהנהגה אלוהית מאה אחוז, וגם בבחירה חופשית מאה אחוז, גם אם אינינו מבינים.

באשר לשאלה ששלוחי מצוה אינם ניזוקים ושומר מצוה לא ידע דבר רע, כבר הגדירו חז"ל בפסחים ח שזה רק אם לא שכיחא היזיקא, אבל אם ההיזק שכיח, אז לא אומרים כן, קל וחומר במצב שלנו, שהוא לא רק מסכן עצמו, אלא גם מסכן אחרים, ועל זה, אמרו גדולי הדור שלנו שיש לו דין רודף.  וכמובן, חוזרת השאלה שבהתחלה, אם ד' גזר מראש שלא יקרה כלום, הרי הוא מוגן גם אם שכיחא היזיקא, וגם חוזרת התשובה שלא מחשבותיי מחשבותיכם.

אבל כדי לקרב את הדברים קצת אל השכל, אפשר לעיין במסילת ישרים סוף פרק ט.  ד' פועל הכל בעולמו, אך הוא פועל דרך שליחים, דרך אמצעים.  אמצעי אחד הוא השכל שהוא נתן לאדם, כדי שיתנהג בצורה נכונה, והוא יתברך החליט מראש שהגנתו מותנית בכך שיתנהג בשכל.  אך אם מתנהג כשוטה, מגיע לו עונש, ויתכן שהעונש יהיה שייפגע בדבר עצמו שהוא בחטאו לא נזהר ממנו, כפי שהיה חייב.

חזק ונתחזק ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, בשבילנו ובשביל אחרים.