למה הסאטמרים שונאים את ארץ ישראל? הרב אבינר משיב

האם בחב"ד עובדים עבודה זרה? איך צריך לרוץ לבית הכנסת? איך לנהוג כשאורח התיישב במקומי בבית הכנסת, ומה עושים כשהביטחון העצמי אובד בעקבות שידוך לא מוצלח? הרב אבינר בשות ס.מ.ס.

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 22/07/20 11:12 א באב התשפ

למה הסאטמרים שונאים את ארץ ישראל? הרב אבינר משיב
שו"ת סמס, צילום: shutterstock

עשרה ראשונים
ש: כמו שיש מעלה להיות בין עשרה ראשונים, האם יש גם מעלה להיות בין עשרה אחרונים?
ת: כן.  פס"ת (צ אות יט - מ"צ).

לכל התשובות של הרב אבינר
 
תפילה באוטובוס
ש: מותר להתפלל דרך קבע באוטובוס?
ת: לא, אלא דיעבד אם יש חשש שיעבור הזמן.
 
אדוננו המלך המשיח
ש: אני מתפלל בבית כנסת חב"ד בו שרים כל יום אחרי התפילה יחי אדוננו המלך המשיח ורוקדים.  האם זו עבודה זרה?  האם לא לומר מילים אלו?
ת: זו לא עבודה זרה, אך לא לומר, כי זו טעות, עיין רמב"ם מלכים יא ד.
 
שידוך ועגמת נפש
ש: נפגשתי בשידוך ומאוד רציתי להמשיך אבל הבחורה לא מעוניינת, וכואב לי מאוד וגם עכשיו חסר לי בטחון עצמי?
ת: גדול אחד אמר במקרה דומה: התורה לא נגרע ערכה מחמת שהגויים לא רצו לקבלה... (כן אמר הג"ר פנחס הירשפרונג, אב"ד מונטרינאל. בדידי הוי עובדא עמ' תה - מ"צ).
 
ריצה לבית הכנסת
ש: מצווה לרוץ לבית הכנסת, אך זה נראה מוזר?
ת: יש לרוץ בצורה נורמלית ולא לגרום חילול השם.  פס"ת (צ אות יח - מ"צ).  אגב, יש לרוץ גם לבית המדרש ולכל מצווה.
 
חסידי סטמאר ואהבת ארץ ישראל
ש: מדוע חסידי סטמאר שונאים את ארץ ישראל?
ת: חס וחלילה!  הם כל כך אוהבים את ארץ ישראל שהם לא רוצים שנפגע בקדושתה, ולכן אסור לחזור אליה לפני הזמן.  כמובן אנחנו לא מסכימים, כי קיבלנו מרבותינו שכבר הקיץ הקץ (בגמרא ברכות [כד, ב], אמר רב יהודה כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר בעשה.  הרבי מסטמאר היה אומר שהגמ' אומרת להלן [מג, א] שרב יהודה היה מברך על שמן אפרסמון 'בורא שמן ארצנו', אבל כל אדם אין מברך כן דשאני רב יהודה דחביבא ליה ארץ ישראל טובא.  והנה דווקא הוא שחיבתו לארץ ישראל  גדלה כל כך, הוא זה שאומר כל העולה מבבל לארץ ישראל עובר עשה, חזינן מהכא שאין הדברים סותרים, חיבוב ארץ ישראל מצד אחד, והאיסור לעלות אליה מאידך גיסא, ונאים הדברים למי שאמרם. כרם חמד ברכות כד ב.  תורת התמרים עה"ת ומועדים עמ' קמא - מ"צ).
 
אורח במקומי בבית הכנסת
ש: אורח התיישב במקומי בבית הכנסת.  והרי חייב אדם להתפלל במקום קבוע.  אם אעיר לו הוא עלול להיפגע.  מה לעשות?
ת: עדיף לא לפגוע בו אלא להתפלל בתוך ד' אמות של מקומך, או אפילו מקום אחר.  פס"ת (צ אות כה - מ"צ).
 
קריאה מהירה
ש: האם כדאי להשתמש בשיטות הקריאה המהירה בלימוד תורה?
ת: לא.  זה שייך לכתיבה מדוללת בה רוב המילים מיותרות, אך בתורה שבכתב ובעל פה, כל מילה שקולה.  אבל אפשר בשלב ראשון לקרוא מהר כדי להתרשם.  עיין ספר אורות הקודש א עג חמשה שלבים.
 
חקלאות בעתיד
ש: האם לעתיד לבוא עם ישראל יחזור להיות עם חקלאי?
ת: כן.  עתידים כל בני אומנויות לעמוד על הקרקע.  עיין במאמר של רבנו הרב צבי יהודה 'התורה והארץ' בלנתיבות ישראל א קעה.
 
גמ"ח משאבה חשמלית
ש: האם מותר לגמ"ח להשאיל משאבת הנקה חשמלית עם שעון שבת לאישה מסורתית או חילונית שאולי תפעיל בשבת?
ת: מותר.  א. בספק אין לפני עיוור.  ב. אין זה שימוש מיידי.  ג. זה דומה לצדקה.