שלא על מנת לקבל פרס

עבודת ה' שלא ע"מ לקבל פרס

חדשות כיפה 19/01/03 00:00 טז בשבט התשסג

אַנְטִיגְנוֹס אִישׁ סוֹכוֹ קִבֵּל מִשִּׁמְעוֹן הַצַּדִּיק. הוּא הָיָה אוֹמֵר, אַל תִּהְיוּ כַעֲבָדִים הַמְשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, אֶלָּא הֱווּ כַעֲבָדִים הַמְשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב שֶׁלֹּא עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, וִיהִי מוֹרָא שָׁמַיִם עֲלֵיכֶם


הרבה פעמים אנחנו חושבים שאם נשמור תורה ומצוות הקב"ה מיד ישלם לנו שכר על כך ויהיה לנו יותר טוב. חלקנו אפילו בטוחים שהמצוות הם הדרך בה אנחנו יכולים להשיג דברים ולקבל את מה שאנונו רוצים.
אנטיגנוס איש סוכו אומר לנו שזה לא נכון! אנחנו צריכים לדעת שהמטרה היא לא לקבל פרס! אנחנו עובדים את הקב"ה בגלל שזו האמת "כל האמת ורק את האמת" (בדיחה, אפשר להוציא בעריכה). אנחנו לא מחפשים שכר וכל מיני הטבות אלא את הדבר הנכון שאותו צריך לעשות ובאורו יש ללכת.
לא תמיד האמת של עבודת ה' היא אמת קלה, לא תמיד היא יפה ובהרבה מצבים ודאי שאינה "כיף" ובכל זאת אנו מאמינים בה' ועושים את דברו. אנחנו צריכים לראות את עצמינו כעבד שעושה מה שמצווים עליו בלי להתעצל ולחפש תירוצים. אמנם אנו שואפים גם להבין את דבר ה', אנו רוצים לאהוב את מה שאנחנו עושים, אבל נקודת המוצא היא "נעשה ונשמע": קודם כל עושים ואחר כך בעזרת ה' גם נבין ונשמע.