קיצור הלכות שמיטה

סיום דיני קדושת שביעית בפירות וירקות: מה הדין בבישול וסחיטה בפירות שלא נוהגים לסחוט? מה דין ריסוק וקילוף, ומה עם גרעינים? הרב יוני רוזנצוויג מסביר

חדשות כיפה הרב יוני רוזנצוויג 07/09/14 10:18 יב באלול התשעד

קיצור הלכות שמיטה
כיפה, צילום: כיפה

נסיים היום דיני קדושת שביעית בפירות וירקות.

(1) אסור להשתמש בפירות באופנים שונים - כמו בישול או סחיטה - שאין רגילים לעשות אותם עם הפירות. על כן, כל שימוש שרגילים בני אדם להשתמש בו בפירות מותר גם בפירות שביעית. יש להתרחק מעשיית "ניסויים" במטבח בפירות הקדושים בקדושת שביעית.

(2) שאריות אוכל - מותר לזרוק שאריות אוכל בכמות קטנה, או שנמאסו באופן כזה שאף אחד אחר לא יאכל אותם. מכל מקום, יש להמנע ככל הניתן מלזרוק שאריות הקדושות בקדושת שביעית שניתנים לאכילה.

(3) מותר לסחוט כל פרי שרגילים לסוחטו, ועדיף שבשר הפרי עצמו גם ייכלל במיץ הנסחט.

(4) מותר לרסק כל פרי שרגילים לרסקו, וכן מותר להכין ממנו ריבות וממרחים.

(5) מותר לקלף פירות שרגילים לקלפם.

(6) דין הקליפות: קליפות שאינן ראויות למאכל אדם או בהמה, או שאין רגילים לאוכלם או להאכילם לבהמה, אפשר לזרוק אותם לאשפה. קליפות הראויות לאכילת אדם או בהמה וגם נוהגים לאוכלם או לתת אותם לפני בהמה - יש לזורקם לפח שמיטה.

(7) דין הגרעינים: (א) גרעינים שאינם ראויים לאכילה לאדם ולבהמה ואי אפשר למצוץ מהם מיץ ואין עליהם מבשר הפרי - אפשר להשליכם לאשפה. כן הדין גם בגרעינים כאלו שאין רגילים לאוכלם או להאכילם לבהמה, אף אם הדבר ייתכן באופן עקרוני. (ב) גרעינים שדבוק בהם מעט פרי - יכול לזורקם. (ג) גרעינים שדבוק מהם הרבה מהפרי חייב להניחם בפח שמיטה אם אינו רוצה לאוכלם. (ד) גרעינים שיכול למוצצם אך אינו רוצה בהם - יכול להשליכם לאשפה.

(8) הלכה למעשה לעניין גרעינים: גרעיני פירות הדר, תפוחים ואגסים, חרצני ענבים, גרעיני חרובים, - אין עליהם קדושת שביעית. גרעיני תמרים, זיתים, אפרסקים ושזיפים ואבוקדו - יכול להשליכם רק אם הוריד מהם את כל האוכל, אחרת יזרקם לפח שמיטה. גרעיני אבטיח ומלון יש לזרוק לפח שמיטה.

(9) מותר לשטוף שאריות שעל צלחות וסירים.