הרב שסיפר לפני שנים שהרים מתג בשבת כותב היום: "טעיתי בניסוח"

הרב יוני רוזנצוויג מתייחס למאמרו השנוי במחלוקת בו סיפר על הרמת נתיך חשמל בשבת שלוגה וטוען כי הטעות שלו הייתה הניסוח ממנו עלה רוח של הפקרות. "הייתי נאיבי לחלוטין לא דקדקתי בלשוני"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/05/16 11:36 ט באייר התשעו

הרב שסיפר לפני שנים שהרים מתג בשבת כותב היום: "טעיתי בניסוח"
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

בטקסט תחת הכותרת "את חטאי אני מזכיר היום" התייחס הרב יוני רוזנצוויג בדף הפייסבוק שלו למאמר השנוי במחלוקת אותו פרסם לפני כמה שנים ב-NRG ועסק בכך שבשבת מושלגת במהלך סופת שלג קשה הוא הרים נתיך חשמל בשינוי על מנת להדליק מחדש את החימום בתוך הדירה שבה ישן בקמפוס ישיבת שבות ישראל באפרת.

"כמעט בצורה עקבית, מאותה פרשייה ועד היום, כל פעם שיש כתבה באתרים השונים שמזכירים איזה שהוא משהו שאמרתי או שכתבתי, יש מי שמקפיד לכתוב בתגובות: "איך אפשר בכלל לקרוא לו רב, הוא הרי הדליק חשמל בשבת וישן מעולה לאחר מכן", או משהו בסגנון. אני יודע שלא צריך להתרגש מהערות עוקצניות כאלו - שישנן למאות ואלפים כל יום ויום - ואף על פי כן אני רוצה להתייחס בשנית לפרשייה זו, שעולה מדי פעם גם בשיחות שישנן ביני לבין רבנים וחברי קהילה" כתב הרב רוזנצוויג.

הוא הצהיר כי אכן טעה, אך לא בהכרח בפסק ההלכה. "אנשים שואלים אותי האם אני חושב שטעיתי. התשובה היא כן, טעיתי, אלא שהשאלה המרכזית היא - במה טעיתי? ובכן, באותו לילה היה שלג כבד, היה קר מאוד בחוץ, ובתוך הבית הייתה ילדה בת שנתיים. לא בשבילי הרמתי את נתיך החשמל, אלא בשבילה, מתוך חשבון שיש כאן לכל הפחות חולה שאין בו סכנה, ועשיית המלאכה בשינוי תהיה מותרת. האם צדקתי? כתבתי מאמר הלכתי בן עשרות עמודים - שלאחר מכן התפרסם גם בספרי שו"ת ישרי לב - להוכיח שלא היה פגם במעשה שעשיתי מבחינה הלכתית", מצהיר הרב רוזנצוויג.

לדבריו, לאחר מעשה דיבר גם עם רבו הרב רבינוביץ' שהסכים על ידו ואמר לו כי אפילו לא היה צורך בשינוי. "ילדה בת שנתיים - לעניין חום גופה - הינה חולה שיש בה סכנה, כך אמר לי הרב רבינוביץ'. "לפעמים אפילו אם האף שלהם לא מכוסה - ואפילו ששאר הגוף כן - זה יכול להביא לידי תוצאות חמורות בקור קיצוני". היו רבנים שהתקשרו לישיבת מעלה אדומים מאחורי גבי וביקשו מהרב רבינוביץ' לצאת כנגדי ולמחות כנגד מעשיי. מורי ורבי לא נענה לבקשתם בשום שלב", מספר הרב רוזנצוויג.

הוא מסביר, כי למרות הביקורת גם פרסום פסק ההלכה לא היה הטעות בכל העניין, "אז הפסיקה עצמה לא הייתה טעות. האם הפרסום היה טעות? גם כאן אני סבור שלא הייתה טעות. לא זו בלבד ששני רבנים אחרים פרסמו בעצמם את אותה פסיקה עוד לפניי (ואחד מהם ביקר אותי אחר כך על פרסום הפסיקה, מה שהוביל לתמיהת אחרים עליו), אלא שלדעתי כשמדובר בעניינים של פיקוח נפש חובה על רבנים לפרסם פסיקות מקלות. לא כל קולא צריכה להיאמר ברשות הרבים, אבל קולות שעוסקות בפיקוח נפש ובריאות הגוף - צריכות".

הרב רוזנצוויג שפרסם את המאמר דרך 'בית הלל' טוען כי עיקר הטעות הייתה סגנון הכתיבה שלו. "הטעות הייתה בניסוח. כתבתי את המאמר הנ"ל בשעה מאוחרת בלילה, ושלחתי אותו להתפרסם. באותם ימים לא הכירו את שמי, לא חשבתי שמישהו בכלל יקרא את המאמר הזה, לא הבנתי מה הולך לקרות בכלל. הייתי נאיבי לחלוטין ולא דקדקתי בלשוני. התוצאה הייתה מאמר שממנו נשבה רוח של הפקרות וחיסרון ביראת שמיים ויראת הוראה. היה נראה מהמאמר כאילו אני אומר: "מה זה משנה מה ההלכה אומרת, העיקר שהיה חם בבית".

"זו הייתה טעות, ואני מצטער עליה עד היום. הדבר האחרון שרציתי לעשות הוא לשדר שפסיקת הלכה הינה מעשה הפקרות שאין בו כללים מלבד הנוחות האישית של האדם, וששיקולים הומניסטיים כאילו גוברים על שיקולי פסיקה. חס ושלום. לצערי, זה מה שיצא", מצר הרב רוזנצוויג ומצהיר, "בדיעבד, למדתי הרבה מאותו מקרה. רק חבל לי שיש אנשים שמתעקשים להישאר תקועים במה שהבינו אז, ולא מצליחים להתעלות מעבר לדעותיהם הקודמות ולנסות להבין מה באמת היה שם".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן