הרב רא"ם: חובה לשלם לשכירים – גם במחיר אוברדראפט

הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, פוסק כי חלה חובה הלכתית על המעסיקים לשלם לשכיריהם, בכל מחיר, גם אם יתחייבו כתוצאה מכך בכניסה לאוברדראפט

חדשות כיפה אורי פולק 19/05/11 00:00 טו באייר התשעא

הרב רא"ם: חובה לשלם לשכירים – גם במחיר אוברדראפט
באדיבות ישיבת עותניאל, צילום: באדיבות ישיבת עותניאל

הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל, פוסק כי על המעסיקים לדאוג לשלם לשכיריהם - בכל מחיר, גם אם יתחייבו, כתוצאה מכך, באוברדראפט. בפסק הלכה שיתפרסם בסוף השבוע הקרוב בעלון "שבת בשבתו", כותב הרב רא"ם כי "חלה חובה הלכתית לכל מי ששוכר פועלים, גם ילדים לשמרטפות ושאר עבודות, למשוך כסף מהבנקט ולא לעבור בבל תלין ולבטל עשה לדעת כמה ראשונים".

הרב רא"ם מבסס את דבריו על החיוב המוזכר בפרשת קדושים, "לֹא תָלִין פְּעֻלַּת שָׂכִיר אִתְּךָ עַד בֹּקֶר" ובפרשת כי תצא, "בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ". הוא טוען כי כך פסקו להלכה גם הרמב"ם בהלכות שכירות וה"שולחן ערוך". בהתבסס על לשון ה"טור" ב"שולחן ערוך", הכותב כי "ולא היה לו מעות ליתן לו" ולא שווה כסף", קובע הרב רא"ם כי "ברור שכיום אף פועל אינו רוצה שיתנו לו שווה כסף וברור להלכה ולמעשה שהתשלום צריך להיות בכסף".

לדבריו, "חובת המעביד לטרוח על מנת להשיג את המעות וחלה על האדם חובה למכור דברים העומדים למכירה ולא להמתין". עוד הוא טוען כי "מכיוון שלהימצא ב'אוברדרפט' מהווה מנהג של שגרה, גם אם ראוי שלא לנהוג כך, והבנק מאפשר זאת בגלל שהציבור גם 'מכסה' את החריגה בכסף שמושקע בבנק, הרי שההפסד במשיכת יתר אינו חריג".

לסיכום, פוסק הרב רא"ם כי בהתבסס על כל הפוסקים הוא מוצא כי "חלה חובה הלכתית לכל מי ששוכר פועלים למשוך כסף מהבנקט ולא לעבור בבל תלין ולבטל עשה לדעת כמה ראשונים". לדבריו, הדברים אמורים לא רק כלפי חברות ומעסיקים גדולים, אלא גם כלפי מעסיקים פרטיים וביתיים, דוגמת מי ששוכר שיעור פרטי או שירותי שמרטפות וניקיון - המתחייב בתשלום מיידי.