הרב אבינר: הקפדה במצוות זה לא עניין חרדי

האם אשה חייבת בכיסוי ראש מלא? האם מותר לנגב בשבת את הידיים במכנסיים? למי כדאי לתת או לא לתת צדקה? הרב אבינר בשו"ת SMS

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר בעריכת הרב מרדכי ציון 02/04/15 10:06 יג בניסן התשעה

הרב אבינר: הקפדה במצוות זה לא עניין חרדי

כיסוי ראש אישה

ש: האם אישה נשואה חייבת בכיסוי ראש או זה רק מנהג של חרדים?

ת: בוודאי כל אישה נשואה חייבת בכיסוי מלא. זה כתוב בתורה.

ש: אבל בכללי, הקפדה על מצוות זה נראה חרדי ולא לאומי?

ת: זה לא חרדי דווקא. זה מריבונו של עולם וזה גם לאומי דתי.

מקורות הרמב"ם

ש: במשנה תורה הרמב"ם לא מזכיר מקורות. האם יש לו מקורות או שאלו חידושים שלו?

ת: כך הקשה עליו הראב"ד בהקדמתו ועיין שם בכס"מ. לכל יש מקורות, וכאשר באופן נדיר הוא מזכיר דבר שהוא מחשיבו לחידוש, הוא מקדים: כן ייראה. גם בתשובותיו נדיר מאוד שהוא מזכיר מקורות (ופעם כשנשאל הגר"מ פיינשטיין על צירוף למניין של אנשים שלא לובשים תפילין, אמר שמישהו הראה לו תשובה קצרה מהרמב"ם בענין קראים וכותים שאין לצרפם לשום דבר שבקדושה. אך אולי זה היה מין תקנה, קשה לידע. ונכדו שאל אם מזכיר הרמב"ם איזה מקור מגמרא, והשיב הגרמ"פ בצחוק, הלא הרמב"ם כמעט כלל לא מזכיר שום מקורות, אולי בעשרים תשובות מהרמב"ם תמצא שמזכיר מקור פעם אחת. מסורת משה עמ' לה - מ"צ).

לשון הרע ע"י אנשים דתיים

ש: אני מאוד משתדל לא לדבר לשון הרע, אך אני נבוך מפני שאני רואה אנשים רבים שכן מדברים, כולל אנשים חשובים ודתיים ולומדי תורה. וכאשר אני שואל אותם, יש להם כל מיני הסברים. מה לעשות?

ת: לא להימשך אחריהם בשום פנים. עיין פתיחה לח"ח לאוין ו ושער התבונה טו וחובת השמירה י.

צניעות

ש: אני לומדת באולפנא ידועה אך רוב הבנות כבר לא מתלבשות כדרך התורה, ואני מרגישה שאני נסחפת. מה לעשות כדי לעמוד יציבה?

ת: ד' יברך אותך על כך שעבודת ד' יותר חשובה לך ממראה חיצוני. לקרוא הרבה מסילת ישרים. ואם אפשר, לעזוב לאולפנא יותר צנועה.

ניגוב בשבת

ש: מותר לנגב ידיים בשבת במכנסיים?

ת: כן. זו לא דרך כביסה אלא דרך לכלוך. אך גם בימי חול אין מנגבים בבגדים. מ"ב קנח ס"ק מה.

מנורת לד מוקצה

ש: האם מותר לטלטל מנורת לד שדולקת מלפני שבת?

ת: יש אומרים שיש לה דין של כלי שמלאכתו לאיסור שמותר בטלטול לצורך גופו ומקומו, ואין לה דין בסיס לדבר האסור כלומר השלהבת, כי במנורת לד אין אש. אך בכל זאת זה חידוש, ואם גדולי הפוסקים יאמרו, נקבל. והגרמ"פ אסר בכגון זה שמא יבואו לטלטל נר של אש (טלטולי שבת אות יא בשמו). והגריש"א אסר מנורה פלורוסנטית בלי חוט להט כי סובר שכיון שלא התברר עד תום אצל הפוסקים טעם איסור טלטול נר דולק, לכן לא יוכל להתיר נר בלי שלהבת (שבות יצחק פי"ד בשמו).

ובמיוחד לפי שיטת מרן הרב קוק שכל חשמל הוא אש גם אם אין שלהבת ואין חום (שו"ת אורח משפט סי' עא) וכן הגאון מטשיבין (מובא בשו"ת מנחת יצחק ג מא ובשו"ת ציץ אליעזר ז יא. ועיין עוד מנח"י א לז) וכן שו"ת קול מבשר (ב כה), וכן הרבה אחרונים לגבי טלפון (מובאים בשו"ת יביע אומר א או"ח יט), וכן הגר"י זילבר (ברית עולם מלאכת מבעיר). וגם בעיני העם נורת לד נחשבת כנורה רגילה ובהרבה הלכות פוסקים על פי מה שנראה בעין האנושית ולא על פי דברים נסתרים של מדע, ולא ניתנה תורה לבעלי מיקרוסקופ ולא בעלי טלסקופ. ועיין באריכות בשו"ת אורח משפט.

סגולת ישראל

ש: סגולת ישראל היא יסוד כל כך חשוב אז למה אינה מופיעה ב-13 עיקרי אמונה של הרמב"ם?

ת: כי זה לא אנו כלפי ריבונו של עולם, אלא ריבונו של עולם כלפינו.

להקת מעורבת

ש: מותרת להקה מעורבת בנים ובנות בה לא שרים רק מנגנים?

ת: ודאי לא. הרי יש להתרחק מאוד מאוד. קצשו"ע קנב ח.

אוספי צדקה

ש: יש כמות אדירה של אוספי צדקה גם דרך טלפון, רדיו וישירות. איך אדע אם הם אמינים?

ת: הרבנים המנוסים אומרים ש90% הם גנבים. בשו"ע נפסק לא לתת בלי בדיקה (וכן אמר הגרב"צ מוצפי בחריפות, והוסיף שמי שנותן לרמאי לא מקיים מצוות צדקה - מ"צ).

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן