האם מותר להשתמש בכספי ההדסטראט שנתרמו בשבת לטובת יהודה הישראלי?

כ- 108 אלף ש"ח נתרמו עבור החייל הפצוע בפרויקט ההדסטרט במהלך השבת. הרב ברוך אפרתי עונה האם מותר וראוי להשתמש בכסף שנתרם תוך חילול שבת

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/06/16 13:43 כח באייר התשעו

האם מותר להשתמש בכספי ההדסטראט שנתרמו בשבת לטובת יהודה הישראלי?
צילום מסך, צילום: צילום מסך

ביום חמישי בערב הושק פרויקט ההדסטרט עבור החייל הפצוע יהודה הישראלי, שנפצע קשה במבצע צוק איתן ובמשרד הביטחון מסרבים להעביר את הכסף שנדרש עבור שיפוץ ביתו כדי שיותאם עבור שיקומו בטענה שהישוב עפרה מעבר לקו הירוק ואין בו תב"ע.

הפרויקט נחל הצלחה כבירה ונאספו דרכו באמצעות כ-7750 תורמים, נכון לעת כתיבת שורות אלו - 1,435,130 ₪. שסכום היעד המקורי היה 600 אלף ₪ והסכום המלא שנדרש עבור השיקום ורכישת כל הציוד הנדרש היה 1,200,000 כך שמדובר בהצלחה מפתיעה, הרבה מעבר לצפוי.

שאלה הלכתית מעניינת שעלתה בעקבות הפרויקט האם מותר ליהנות מכספים שנתרמו בשבת על ידי כאלו שאינם שומרי תורה ומצוות? על פי בדיקת 'כיפה' מדובר בסכום של 108 אלף ₪ שהצטברו במהלך השבת.

הרב ברוך אפרתי מרבני 'דרך אמונה' שנדרש לעניין פסוק ל'כיפה' כי הכסף מותר בשימוש. "הטעם- זהו איסור דרבנן של מסחר והארת לד במחשב, שלא לרצון המקבל, ונהנה ממנו רק למוצאי שבת", מסביר הרב אפרתי.

הרב אפרתי הוסיף כי "כדי שלא יהיה ביזיון לשבת קודש, יש להמליץ למשפחה המקבלת, הי"ו, להקדיש את הכסף שנתרם בשבת למעשר כספים (שממילא ראוי לתת), ויתרמו למקום העוסק בחיזוק שמירת השבת בעם ישראל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן