האם ירקות שגדלים על אדן החלון זקוקים לתרומות ומעשרות?

שיטת גידול הירקות האורבנית ההולכת ומתפשטת מביאה שאלות הלכתיות מעניינות. במכון התורה והארץ מסבירים האם כשמגדלים את הירקות על אדן החלון חייבים תרומות ומעשרות

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/10/16 17:25 ז בתשרי התשעז

האם ירקות שגדלים על אדן החלון זקוקים לתרומות ומעשרות?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

שיטת הגידול האורבני הפכה בשנים האחרונות יותר ויותר נפוצה, ועמה שבו שאלות הלכתיות עתיקות להיות אקטואליות.

בגליון תשרי של כתב העת אמונת עתיך היוצא לאור בידי מכון התורה והארץ, נשאל הרב אהוד אחיטוב, מרבני מכון התורה והארץ ורב הישוב בני דקלים, על מקרה בו משפחה מגדלת ירקות באדנית בחלון הבית ומכניסה מהחלון את הירקות הגדלים בו. לפיכך עולה השאלה האם קיימת חובה הפרשת תרומות ומעשרות מירקות אלו משום שלא הוכנסו בצורה הרגילה, דרך הדלת?

הרב אחיטוב עונה כי בגמרא נאמר שתבואה שהוכנסה לבית לא באופן הרגיל דרך הדלת, אלא דרך החלון וכדו', פטורה מהפרשת תרומות ומעשרות, וכן פסקו הרמב"ם וה'שולחן ערוך', אולם נחלקו הראשונים מהי המשמעות של פטור זה.

לדעת חלק מהם פטור זה הוא מוחלט, וירקות אלו כבר אינם יכולים להגיע לשלב של חיוב הפרשת תרומות ומעשרות, ולכן ניתן לאכול מהם בתוך הבית אפילו אכילת קבע.

אולם יש מפרשים שהפטור מתרומות ומעשרות מירקות אלו הוא אך ורק אם לאחר שיכניסו אותם דרך החלון, יאכלו מהם באופן עראי, או יאכילו בהם בעלי-חיים. אולם אם ירצו בני הבית לאכול מהירקות הללו אכילת קבע, כגון לאכול כמות גדולה של ירקות, או להכין סלט או מרק ירקות - יהיו חייבים בהפרשת תרומות ומעשרות, וכך משמע גם מדברי הרמב"ם במקום אחר.

יוצא מכך שהדבר נתון במחלוקת פוסקים, וגם דעת הרמב"ם אינה חד משמעית.

לפיכך פוסק הרב אחיטוב כי למעשה, ירקות שגדלים בתוך אדנית על אדן החלון ומוכנסים הביתה ישירות דרך החלון, צריך להפריש מהם תרומות ומעשרות, כיוון שקיימת סבירות גדולה שיאכלו מהם אכילת קבע בתוך הבית, אך כיוון שחיוב ההפרשה נתון במחלוקת, צריך לומר את נוסח ההפרשה ללא ברכה.

במכון התורה והארץ מציינים את ריבוי השאלות המגיעות למכון דווקא על אופן הגידול וקיום מצוות התלויות בארץ בבתים פרטיים, דבר המעיד על חזרת עם ישראל לחיבור לאדמתו וארצו. גם הגידול האורבני המתפשט מעלה שאלות חדשות וישנות יחדיו נוכח דרכי הגידול החדשות.

לאחרונה פרסם מכון התורה והארץ את הספר הלכות הארץ, המהווה מדריך מפורט לבית ולגינה הפרטית בכל הקשור להלכות התלויות בארץ. הספר כולל טבלאות צמחים ומרחקים ובנוי בצורה פשוטה השווה לכל נפש.