"בורא פרי העץ" - גם על שוקולד!

הרב דב ליאור יוצא בפסק הלכה חדש: מהיום אתם יכולים לברך על השוקולד שלכם "בורא פרי העץ" ולא "שהכל". בתאבון

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 21/01/16 11:06 יא בשבט התשעו

"בורא פרי העץ" - גם על שוקולד!
shutterstock, צילום: shutterstock

בורא פרי השוקולד: הרב דב ליאור יוצא בפסק הלכה חדש שאומר כי ניתן לברך על שוקולד 'בורא פרי העץ' ולא 'שהכל' משום שהוא מופק מפולי קקאו הגדלים על העץ. את הדברים הללו אמר במהלך שיעורו הקבוע לתלמידי תוכנית "אליבא דהלכתא" בישיבת "בית אורות" בירושלים.

הרב אלקנה בנו של הרב ליאור, וראש תוכנית "אליבא דהלכתא", הסביר שהפסק מבוסס על המשנה ברורה שכתב שברכת בורא פרי העץ אינה תלויה דווקא בשמרנות על צורתו המקורית של הפרי כפי שגדל על העץ. אלא היא תלויה בעיקר באופן שדרך בני האדם לאכול את אותו הפרי, וכך בעצם מגדלים אותו החקלאים.

כלומר- אם ניתן לזהות את מהותו של המאכל ומאיזה פרי הוא, מברכים עליו 'בורא פרי העץ', כמו רסק תפוחי-עץ או רסק תמרים או פירה תפוחי אדמה. ולפי זה פשוט שכיוון שדרך אכילת פולי הקקאו הוא בחפיסות שוקולד יש לברך עליו 'בורא פרי העץ' ולא את ברכת 'שהכל' כפי שרגילים. בתשובתו הדגיש הרב כי יש לברך 'בורא פרי העץ' על שוקולד חום כי רוב מרכיביו הם עשויים מפולי קקאו.

כאשר נשאל הרב ליאור על כך שגם על שוקולד מנהג העולם לברך "שהכל" השיב הרב שאכן הפוסקים לדורותיהם התאמצו בדרך כלל ליישב את מנהג העולם, כי המנהג הוא טעות. השינוי צריך להיות מבוסס כראוי על שיטה בהלכה. "אך אם לא מוצאים בסיס הלכתי מוצק למנהג אין לנו לומר אלא שמנהג זה בטעות יסודו" הוסיף הרב ליאור.

לדבריו של הרב, היות ורוב הציבור רגיל לברך על שוקולד "שהכל" אמר הרב ליאור לתלמידים שכאשר נתרגל לברך עליו "עץ" שוב זה לא יראה לנו מוזר, הכל תלוי בהרגל. אלא לאחר שהבנו מדוע, ייקל עלינו לברך בברכה יותר מעולה שהיא ברכת "בורא פרי עץ".

למהססים לברך בברכה החדשה הציע הרב ליאור פתרון מצויין :לקנות שוקולד עם אגוזים או שקדים שברכתם בוודאי "בורא פרי העץ", וכך יברכו עליהם ויפטרו גם את השוקולד. אך כאמור לדעתו של הרב ליאור על כל שוקולד חום יש לברך "בורא פרי עץ" גם אם הקקאו אינו הרוב מבין המרכיבים של השוקולד, אמנם על שוקולד לבן, בדומה לסוכר כפי שציין הרב בתשובתו, משום שלא ניכר לעין אדם שזה מפולי קקאו- ולכן, עליו יש לברך "שהכל".