אין לרוץ במרוץ מעורב לעילוי נשמת חייל דתי

האם צריך לומר לשם ייחוד למדריך בתנועת נוער לפני פעולה? האם מותר לנעול נעליים שנעלו בלוויה? והאם מותר לנכד לספר את סבתו? הרב שלמה אבינר בשות SMS

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 17/02/16 09:02 ח באדר א'

אין לרוץ במרוץ מעורב לעילוי נשמת חייל דתי

לשם יחוד למדריך

ש: האם יש "לשם יחוד" למדריך בתנועת נוער לפני פעולה?

ת: לא. אך יקרא כל פעם קצת מסילת ישרים.

נעלים בלוויה

ש: האם זה נכון שאסור לאדם לנעול נעלים שנעל בלוויה?

ת: לא נכון (רק אסור לנעול נעלים שהמת נעל בשעת הפטירה. גשר החיים ח"א ח ב - מ"צ).

בשמים תחת החופה

ש: האם מותר לעורך החופה לברך על בשמים?

ת: עדיף שלא. עיין רמב"ם אישות י ד ואנו לא נהגנו. ואם רוצים, אז לפני אירוסין או בין אירוסין לנישואים או בסוף. אלא אם כן זה המנהג הקבוע של העדה.

עבירה ורגיעה

ש: לפעמים אני במתח גדול וכשאני עושה עבירה מסויימת אני נרגע. מותר לי?

ת: ודאי לא. צריך מסירות נפש. בכל לבבך - ביצר הטוב וביצר הרע. גם יש דרכים חלופיות, כגון פעילות גופנית או מוזיקה.

כוח המנהג

ש: מתי פוסקים על פי המנהג? מה המובן שמנהג עוקר הלכה?

ת: אם בהלכה יש פנים לכאן ולכאן, ונוטות לכיוון אחד, אך יהודים יראי שמים נוהגים לכיוון שני, אז המנהג מכריע (יסוד גדול בהוראה מצינו בספר הליכות שלמה [פרק יט הערה כז]: "וסיפר הגרשז"א ז"ל שהגאון רא"ל באלחאוור ז"ל בעל שו"ת שם אריה ערך פעם תשובה בענין גילוח הזקן בחוה"מ, והעלה בכוחא דהיתרא, אולם כששלח תשובה זו לעיונו של הגאון בעל שואל ומשיב ז"ל, השיב לו הגאון ז"ל לאיסור, ושלח לו שוב הגאון בעל שם אריה אגרת, בשאלו ילמדנו רבינו הלא מלפנים כאשר רעשה הארץ בענין הסוכר אם יש בו משום בישולי עכו"ם ערכתי לפני מר כמה מכתבים ובהם הראיתי פנים לאיסור, וכמו שנראה בפשטות, ואעפ"כ החזיק אז מר בדעתו וצידד בכל יכלתו להיתר, ואילו כיום נתהפכו הסדרים שאע"פ שהעליתי בסברות נכוחות להיתר, מחזיק מר במעוזו ומצדד בכל יכלתו לאיסור. והשיב לו הגאון בעל שואל ומשיב לאמר, צדקו דברי מר שמצד הסברא נראה להורות בשאלת הסוכר לאיסור ואילו בענין הגילוח יש פנים להיתר, ואולם היא הנותנת, כי כלל גדול הוא בדין, פוק חזי מאי עמא דבר, ולכן כיון שבענין הסוכר נתפשט הדבר בישראל להיתר, חותר אני בכל כוחי לחזק היתרו, בעוד שבענין הגילוח העולם מחזיקים בו איסור, ולזאת הארכתי לבסס ולחזק האיסור עכ"ד השו"מ, וסיים רבינו הגרשז"א זצ"ל כי דברים הללו המה קילורין לעינים לדעת איזה דרך ישכון אור בדרכי הפסק וההוראה, ויפים הדברים לשעה ולדורות" - מ"צ).

מרוץ לזכר חייל

ש: האם מותר לרוץ במרוץ מעורב לעילוי נשמת חייל דתי שנהרג?

ת: ודאי לא. א. לעילוי נשמת יש לעשות מצוה כגון לימוד תורה או צדקה או הקמת ישוב. ב. בוודאי שעבירה אינה מביאה עילוי לנשמתו.

אמונה ומצוות

ש: אני מאוד מאמין בד' ומתחבר אליו, אך איני מתחבר לתורתו. מה לעשות?

ת: להוסיף אמונה בד', מתוך קשר עם אנשי אמונה ולימוד ספרי אמונה.

תספורת סבתא

ש: אני ספר, האם מותר לי לספר את הסבתא שלי?

ת: כן. גם אמך.

התגברות על היצר

ש: יש הרבה דברים אסורים בתורה, וכאשר אני נמנע מהם, אני מרגיש רע שהפסדתי משהו?

ת: אדרבה, צריך שמחה של מצוה, וכן שמחה של התגברות מלעשות עבירה, וקל וחומר אם זה דורש מאמץ, כדברי חז"ל שמצוה אחת בצער היא יותר ממאה מצוות שלא בצער (אבות דרבי נתן ג י - מ"צ). ועיין רש"י ויקרא ה יז על הזכות הגדולה של המתגבר מלעשות עבירה.

בעריכת הרב מרדכי ציון

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index

ובפייסבוק