מכון צומת: מדידת גשמים - מותרת בשבת

הרב מנחם פרל ראש מכון צומת בתשובה לפניית השירות המטאורולוגי - מדידת הגשמים אפשרית גם בשבת. "אנחנו במכון צומת מאמינים ומוכיחים יום יום כי גם בעולם המודרני, ניתן לקיים מדינה יהודית מתקדמת תוך הקפדה על קדושת השבת"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/01/19 15:07 כו בטבת התשעט

מכון צומת: מדידת גשמים - מותרת בשבת
מד גשם, צילום: shutterstock

ראש מכון צומת, הרב מנחם פרל, קובע כי מותר לאנשי השירות המטאורולוגי למדוד את כמויות הגשמים גם בשבתות. בתשובה לפניית גורמים בשירות האם וכיצד ניתן למדוד גשם בשבת, הגיע הרב למרכז החיזוי הלאומי בבית דגן ולמד על אמצעי המדידה.

כיום, את מדידת כמות הגשם עושים מאות מתנדבים בכל הארץ מידי יום והם מתפעלים  מתקן מדידה שבו צינור מתכת ובקבוק המנקז אליו את מי הגשמים. מידי בוקר הם מוזגים את מי הגשם שהצטברו לתוך מסורה מדויקת, רושמים את כמות מי הגשם שהצטברה ומדווחים למרכז החיזוי הארצי.

הרב פרל במרכז לחיזוי לאומי

הרב פרל במרכז לחיזוי לאומיצילום: מכון צומת

בחוות הדעת שהעביר קבע הרב פרל כי אמנם חז"ל אסרו למדוד בשבת למעט מדידה של מצוה משום שהמדידה נחשבת למעשה חול או מחשש שהמודד ירשום, אך לא אסרו למלא כלי באופן חלקי על מנת למדוד אותו אחרי שבת. לדבריו, מכיוון שמדובר בצורך לרבים, שכן למדידה יומיומית של כמות המשקעים יש השלכה של ממש על ניתוח נתוני האקלים ותכנון פעילויות ציבוריות, כלכליות, התיישבותיות ואחרות, הרי שההלכה מתייחסת לצרכי רבים כאל צרכי מצוה.

"למעשה", כתב הרב פרל, "מודדי הגשם רשאים להניח ביום ששי בקבוק ריק חסר שנתות מדידה ובשבת בבקר להחליפו בבקבוק נקי. את העברת המים מיום שבת בבקר למסורה לצורך מדידה, יבצעו לאחר צאת השבת, ורק אז ידווחו לשירות המטאורולוגי".

הרב פרל הודה לאנשי השירות המטאורולוגי ולמתנדבים הרבים אשר תורמים ועושים את עבודתם  למען החברה והמדינה תוך שמירת השבת, "אנחנו במכון צומת מאמינים ומוכיחים יום יום כי גם בעולם המודרני, ניתן לקיים מדינה יהודית מתקדמת תוך הקפדה על קדושת השבת".

הרב פרל במרכז לחיזוי לאומי

הרב פרל במרכז לחיזוי לאומיצילום: מכון צומת