הרב אריאל: כפרות על כסף, לא על תרנגולת

חדשות כיפה תוכן שיווקי 15/09/19 14:07 טו באלול התשעט

הרב אריאל: כפרות על כסף, לא על תרנגולת
צדקה, צילום: shutterstock

רבה של רמת גן, הרב יעקב אריאל, ממליץ לקיים את מנהג הכפרות על מטבעות כסף, לדבריו המחלוקת על אופן ביצוע הכפרות ידועה מקדמת דנא, "המחבר בשו"ע מתנגד למנהג כי זה חיקוי של מנהג הגויים, כאילו שהתרנגולת היא הכפרה. הרמ"א מתיר, אבל אסור לחשוב שהתרנגולת היא הכפרה, אלא זה רק ביטוי לרצון שלנו לעשות משהו חשוב כדי לכפר על מעשינו ואת העוף או את הכסף צריכים לתת לעניים".

 

הרב אריאל קובע שבימינו כשממילא אין דרך מעשית לשחוט את התרנגולת בסמוך לכפרות, עדיף לתת מלכתחילה כסף לצדקה, "פעם בקהילות ישראל היה שוחט לכל מאה אנשים וזה היה אפשרי. אבל בימינו אין שחיטות מקומיות ולכן זה ממש לא מעשי. וכשממילא השתנו התנאים וההלכה הרי לא דורשת דווקא לעשות כפרות על תרנגולת, אז עדיף לתת כסף, ח"י שקלים לכל נפש לעשות על זה את מנהג הכפרות ולתת לצדקה".

במכתב תמיכה בעמותת "מקימי" המאפשרת לקיים את מצוות פדיון כפרות בעזרת תרומה לאביונים כתב הרב אריאל: "כשמכם כן אתם "מקימי מעפר דל מאשפות ירים אביון". את הדל יש להקים ואת האביון יש להרים. תמיכה כספית ללא הקמה מנציחה את העוני. זכות גדולה נפלה לידכם לקיים מצווה זו בהידור. וכל המסיעים בכך יבורכו בברכת התורה: פתוח תפתח את ידך לענייך ולאביונך בארצך...כי בגלל הדבר הזה יברכך ה' בכל מעשיך ובכל משלח ידך".

לתרומה לעמותת מקימי הקליקו כאן