תורת הסוד - תורה המסתכלת על המציאות בצורה פנימית עמוקה

בעקבות המאמר של יהודה ולד על רשב"י, הרב קפלן אומר כי חשוב לזכור איך סיפורו של רבי שמעון בר יוחאי מסתיים: "כי מי שלא מבין שאי אפשר לעשות מהפכות בצורה פתאומית הוא מחריב את העולם"

חדשות כיפה הרב אלי קפלן 23/05/19 21:13 יח באייר התשעט

תורת הסוד - תורה המסתכלת על המציאות בצורה פנימית עמוקה
הרב אלי קפלן, צילום: באדיבות המצולם

לפני מספר ימים פרסם יהודה ולד מאמר על רשב"י בו הציע לנו לא לשכוח שדעתו של רשב"י שתקף בחריפות את הרומאים ואמר 'כל מה שעשו לא עשו אלא בשביל עצמם' היא דעה חשובה שאיננה מתחשבת במציאות שבה צריך להתפשר ולכן היא סוג של דעה חשובה כי היא איננה מוותרת ומציבה יעד שאליו אנו חותרים.

דברים אלו נכתבו על פי דבריו של מרן הראי"ה קוק בעין איה שם הסביר כיצד שלושת הדעות של התנאים משלימים זה את זה ומאזנים זה את זה. אולם חשוב לזכור כיצד מסתיים הסיפור.

רשב"י ובנו יוצאים מהמערה וכל מקום שנותנים בו עיניהם נשרף ולכן יוצאת בת קול ואומרת להם 'להחריב עולמי באתם- חזרו למערתכם' הם מבינים שטעו עד כדי שאומרים על עצמם 'משפט רשעים בגיהנום שנים עשר חודש' הרי שמבינים שטעו לגמרי בהבנת המציאות עד כדי כך שהם קוראים לעצמם 'רשעים'...מסביר הראי"ה 'הם צריכים להחליף כמה ענינים מעצם טבע נפשם,שיהיו צריכים להשתנות על פי ההשקפה הזאת של הצורך להעלות את החיים כמו שהם אל מעלתו הראויה ולא לשאוף למהפיכה פתאומית שאי אפשר לה בלא חורבן העולם'. רשב"י ובנו חייבים לשנות את צורת החשיבה שלהם 'מעצם טבע נפשם' -לשנות את תפיסת עולמם ביחס שבין המציאות האידיאלית.

כי מי שלא מבין שאי אפשר לעשות מהפכות בצורה פתאומית הוא מחריב את העולם, לכן לאחר שיצאו מהמערה הם רוצים לעשות משהו שקשור לתיקונו של עולם מבחינה מעשית לומדים מיעקב אבינו שתיקן דברים מעשיים בשכם שלא היתה עיר של צדיקים...

הרי שמסקנתו של רשב"י עצמו היתה שאי אפשר להנהיג ציבור מבחינה רוחנית ללא הבנה שתהליכים רוחניים נעשים בצורה הדרגתית תוך הבנה של המציאות המורכבת. נכון שהוא לא שינה את גישתו העקרונית בדבר היחס למעשיהם של הרומאים,אולם הוא שינה באופן מהותי את הבנתו כיצד צריך להתייחס למורכבות שבין 'חיי עולם' לבין 'חיי שעה'. כי מי שלא מבין שצריך להקב"ה מתגלה אלינו גם דרך 'חיי עולם' וגם דרך 'חיי שעה' סופו שמחריב את העולם.

רשב"י מלמד אותנו כיצד מחברים בין העולם שבתוך המערה לבין העולם שמחוץ למערה דרך הכשלון שלו.דרך ההתנסות האישית שלו  בסופו של דבר זוהי תורת הסוד- תורה המסתכלת על המציאות בצורה פנימית עמוקה מתוך הבנה שהעולם הרוחני והגשמי -אחד הם. 'לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה'