בניגוד להנחיות: בתי ספר מפעילים קפטריות לא כשרות

מספר קפיטריות בבתי ספר בראשון לציון עברו לכשרות אלטרנטיבית, אולם על פי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, ספק המזון חייב להציג תעודת כשרות מגורם מוסמך

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 04/06/19 14:15 א בסיון התשעט

בניגוד להנחיות: בתי ספר מפעילים קפטריות לא כשרות
בית ספר, צילום: shutterstock

מספר קפיטריות בבתי ספר בראשון לציון עברו לכשרות של ארגון רבני צהר. אולם, על פי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, ספק המזון חייב להציג תעודת כשרות מגורם מוסמך על פי "חוק איסור הונאה בכשרות, התשמ"ג-1983" שתיבדק על ידי הרשות המקומית או על ידי הגורם המתקשר עמו. 

הקפיטריות בבתי הספר לא לבד והן מצטרפות לעוד עשר מסעדות ובתי קפה בעיר שוויתרו על תעודת כשרות מטעם הרבנות וקיבלו על עצמם את הכשרות של ארגון רבני צהר. בין המקומות שקיבלו את כשרות צהר: סניף ארקפה, מסעדת דבוש ובית הקפה בלה ויקטוריה. בכך הפכה ראשון לציון לאחת הערים המובילות בקבלת כשרות צהר לצד ירושלים, תל אביב ואשקלון.

אולם, בשונה ממסעדות פרטיות, ישנה בעייתיות בהצגת תעודת כשרות, לא של הרבנות הראשית,בבתי ספר, זאת על פי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך. על פי סעיף 4.2\ג בחוזר מנכ"ל של משרד החינוך, על ספק המזון לספק מזון כשר ולהציג תעודת כשרות מגורם מוסמך על פי "חוק איסור הונאה בכשרות, התשמ"ג-1983" שתיבדק על ידי הרשות המקומית או על ידי הגורם המתקשר עם הספק. 

כך גם לפי סעיף 11.2\א: "כל מזנון, קפיטריה או קיוסק במוסד החינוכי חייבים ברישיון עסק תקף מהרשות המקומית ויעמדו תחת הפיקוח הנדרש על פי כל דין. כמו כן, כל מזנון, קפטריה או קיוסק חייבים בתעודת כשרות מהגורם המוסמך כנדרש בחוק איסור הונאה בכשרות המצוין לעיל. כל זה באחריות אחראי מכירת המזון".

נכון להיום, פחות משנה וחצי מאז הקמתו של מיזם הכשרות של ארגון רבני צהר, חווה המיזם צמיחה מתמדת בענף המסעדנות עם יותר מ-120 מסעדות בפיקוחו, רובן מסעדות שלא החזיקו בכשרות לפני כן. 

תגובת משרד החינוך: "בהתאם למה שכתוב בחוזר האכיפה על נושא הכשרות נתונה בידי הבעלות על המוסד החינוכי שפתח בתחומה את הקפיטריה".