בפעם הראשונה: סידור ארץ ישראל השלם 

יש לא מעט נוסחי תפילה שונים בישראל. נוסח ספרד, עדות המזרח, אשכנז, בלאדי, שאמי ועוד. 'סידור ארץ ישראל' הוא סידור ייחודי המבוסס על הנוסח שהתפללו אבותינו בארץ ישראל. נוסח הקדיש בעברית ואין בו המילים "ותוליכנו קוממיות לארצנו" או "שתעלינו לארצנו ותטענו בגבולנו"

חדשות כיפה גלעד כהן 25/10/18 16:31 טז בחשון התשעט

בפעם הראשונה: סידור ארץ ישראל השלם 
סידור תפילה, צילום: shutterstock

כשאנחנו מחזיקים את סידור התפילה ושפתינו נעות, אנחנו מתפללים לפי הנוסח שאבותינו התפללו בתימן, מרוקו, גרמניה, ליטא, פולין ועוד. אבל באיזה נוסח התפללו כאן בארץ ישראל? סידור 'ארץ ישראל' הוא הסידור שנותן מענה לתשובה הזאת.

סידור 'ארץ ישראל' הוא סידור ייחודי המבוסס על נוסח התפילה השורשי שהתפללו אבותינו חכמי ארץ ישראל, כמו שמובא בתלמוד הירושלמי, במדרשי ארץ ישראל ובגניזה הקהירית. הסידור משלב את המחקרים המתקדמים של חקר נוסחאות התפילה הארץ-ישראליות עם נוסח תפילה הרלוונטי לימינו אנו, ובכך מחדש את תורת ארץ ישראל. 

הנוסח העתיק מרתק ורלוונטי לימינו ורעיונות גדולים גלומים בו. אין בו המילים "ותוליכנו קוממיות לארצנו" או "שתעלינו לארצנו ותטענו בגבולנו", יש בו ברכה לקידוש החודש ותפילות לסיבוב שערים. נוסח הקדיש בעברית. אנחנו ב'כיפה' שוחחנו עם מי שעומד מאחורי הסידור החדש, יאיר שאקי, מרצה וחוקר במתמטיקה במרכז האקדמי לב. זכה בפרס של האגודה הישראלית לחקר ביצועים.

איך נולד הרעיון לחקור את התפילה הארץ ישראלית?

לפני 20 שנים למדתי אצל הרב דוד בר-חיים, ראש מכון שילה. באותה תקופה מצאתי בביתו של סבי הרב אברהם שאקי ז"ל שהיה מחנך ומנהל וחבר כנסת מטעם המפד"ל ספר עם מאמר של הרב פרופ' יצחק היינמן, חוקר היהדות. במאמר הופיעה תפילת העמידה הארץ הישראלית, הראיתי את התפילה המיוחדת לרב דוד בר-חיים וככה התחלנו להתעניין בנושא ולחקור אותו.

האם אתה מצפה שכל אזרחי ארץ ישראל יתפללו בסידור הזה?

אני לא רוצה להיות יומרני, אבל כן יש אנשים שהסידור הזה מרענן להם את התפילה ומביא להם משהו חדש. יש הרבה אנשים שמתעניינים בנושא הזה של נוסח ארץ ישראל. יש בזה שילוב של נוסח עתיק ותפילות שמתאימות לימנו, כמו קדיש בעברית ותפילות שלא נמצאות כמו "תעלנו לארצנו" ותפילות מהסוג של שיבה לארץ ישראל.

כיצד התבצע המחקר?

רוב המחקר עשו אותו אנשי אקדמיה במשך 100 שנים. המחקר האמיתי לא נעשה על ידי. באקדמיה יש מחלקות שלמות שעוסקות בנושא. זה נושא מאוד רחב שמשום מה לא נגע בעולם התורני. חקרו את זה באיזשהו אופן שטוח. עכשיו כשיש לנו סידור ביד, אז יש כאן משהו יותר תורני ויותר חי. המחקר שאנחנו עשינו מבוסס על המחקר שנעשה מעל ל-100 שנים. 

באיזה תקופה נערך הסידור הראשון?

חכמים מדברים על זה שבתקופת בית שני, הכנסת הגדולה תקנה ברכות, אבל זה נמצא במחלוקת. לאחר החורבן היו תקנות של רבן גמליאל אבל גם אז זה היה רק ככל הנראה רק עקרונות מסוימים. הסידורים הראשונים נערכו בתקופת הגאונים. הנוסח הזה מיוחד. מצד אחד עתיק ומצד שני מחדש.

יש כבר מניין שמתפלל בסידור הזה?

יש מניינים כל הזמן אבל זה לא נעשה באופן קבוע במשך שנים שמתפללים על פי נוסח 'ארץ ישראל'. אני מכיר אדם שעושה פעם בחודש מניינים עם מאפיינים ארץ ישראליים. אני שומע מפעם לפעם אנשים שפותחים מניינים עם נוסח 'ארץ ישראל'. יש אפילו בית ספר בארץ שאחד התלמידים שעולה להיות שליח ציבור מתפלל בנוסח 'ארץ ישראל' והציבור לא הראה התנגדות. מבחינתנו הסידור מחבר בין עדות שונות והופכים לקהילה אחת על בסיס נוסחאות שורשיות המשותפת לכולנו והרלוונטית למציאות ימינו. הסידור מחדש את תורת ארץ ישראל ומוציא אותה מהכוח אל הפועל.

לסידור 'ארץ ישראל' יתרונות רבים. הנוסחאות בסידור מושתתות כאמור, על בסיס מחקר מדעי של מאה שנה. הסידור מציג את הנוסח שנהג בארץ ישראל במשך אלף שנה – מחורבן הבית השני ועד לימי הרמב"ם. בסידור מובאות הרחבות על הנוסחאות וציון מראי מקום. הסידור חושף את הרעיונות האמוניים במשנת חכמי ארץ ישראל.


סידור 'ארץ ישראל' נערך בידי צוות מיוחד, תלמידי חכמים וחוקרים מהציבור החרדי ומהציבור הדתי לאומי ומעוטר במכתבי ברכה מהרבנים: הרב דוד חי הכהן – ראש ישיבת נתיבות ישראל וראש מוסדות אורות התורה בת ים, הרב משה צוריאל – ר"מ ומשגיח ומחבר עורך ומהדיר למעלה מארבעים ספרים הרב אברהם בלס – ראש מכון ירושלמי, הרב יוחאי מקבילי – מפעל משנה תורה, הרב אליצור סגל - תלמיד הרב קאפח, מלקט אורות המקדש וראש מכון הקסתות.


יאיר שאקי, מרצה וחוקר במתמטיקה במרכז האקדמי לב. זכה בפרס של האגודה הישראלית לחקר ביצועים. גדל בעיר בני ברק במשפחה ציונית דתית. אביו ד"ר אחיעזר שאקי, חינך אותו לשילוב הטוב שבכל סוגי הציבור התורני. סבו הרב אברהם שאקי ז"ל – מחנך ומנהל וחבר כנסת מטעם המפד"ל. הוציא לאור ארבעה כרכים על מנהגי כל העדות.