בית הלל: למחזר כלים חד פעמיים ועלוני שבת

לקראת הפסח, בארגון בית הלל מפרסמים את עמדתם ההלכתית בנושא מיחזור כלים חד פעמיים, וקוראים לציבור לסמוך על הדעות המתירות, ולמחזר עלוני שבת באמצעות פחי מיחזור הנייר של המשרד להגנת הסביבה

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/19 19:40 יא בניסן התשעט

בית הלל: למחזר כלים חד פעמיים ועלוני שבת
מיחזור נייר, צילום: פלאש 90

ארגון רבני ורבניות בית הלל מפרסם את עמדותיו, לקראת חג הפסח ובין הניקיונות לחג, בנושאים סביבתיים של מיחזור פלסטיק. לדברי הארגון, במהלך ההכנות לפסח ובמהלך החג ראוי לתת את הדעת גם להיבטים שאינם קשורים למצוות ביעור החמץ: היבטים משפחתיים, חברתיים ועוד. בתוך כך חשוב בימים אלה לחדד את המודעות גם לבעיות הסביבה. 

צמצום ומחזור כלים חד-פעמיים

במדינת ישראל כמות הפסולת גדלה בשיעור של כ 5%-3% כל שנה. כל תושב מייצר בכל יום, בממוצע, כ 1.7- ק”ג אשפה. בסך הכול מצטברת פסולת בכמות של כ 6- מיליון טון בשנה (מתוך נתוני "המשרד להגנת הסביבה" לשנת 2007). תחום הכלים החד פעמיים בישראל מגלגל מחזור מכירות של 84 מיליון שקלים בשנה, כשלפני פסח נרשמת עלייה של 50%-40% במחזורי המכירות של חברות לייבוא והפצת כלים חד פעמיים. לשימוש בכלים אלה השלכות סביבתיות (ואף בריאותיות) שליליות רבות, שאין כאן מקום לפורטם, החל בתהליך הייצור, המשך בשינוע ובשימוש וכלה בטיפול בפסולת.
ראוי להשתדל גם בימים אלה לצמצם את השימוש בכלים חד-פעמיים ובשקיות ניילון, ולהקפיד להעביר למחזור פסולת של מתכת, קרטונים, נייר, אריזות ובקבוקים מפלסטיק ומזכוכית.

כלים חד פעמיים בפח

כלים חד פעמיים בפחצילום: shutterstock

מחזור עלוני שבת וכדומה 

תרבות השימוש בכמויות נייר עצומות וההשלכות ההרסניות של תרבות זו ידועים לכל. אולם בציבור הדתי קיימת בעיה ספציפית של חומר מודפס רב שמגיע לגניזה ללא צורך. כתוצאה מכך 'שמרבים העם להביא' נוצר מצב בו נבצר מהאחראים המקומיים לטפל כראוי בכל החומר, ולעתים הוא מתגולל בחוסר כבוד.  ספרי קודש ודברי תורה הטעונים גניזה נבללים בתוך כמויות של ניירת שאינה כזו, ונגרם נזק סביבתי מכך שכמות גדולה מאד של נייר מגיעה בטעות לגניזה במקום למחזור. בעיה זו החריפה ביותר בזמננו בשל עלוני התקשורת של הציבור הדתי שיוצאים לאור על-ידי חברות מסחריות, ומועברים על-ידי רבים לגניזה.

נושא זה נדון על-ידי פוסקים בדורנו, ויש הסבורים שיש הכרח לגזור דברי תורה מתוך החומר הנשלח למחזור ולהעבירם לגניזה (הר"ש אבינר). אחרים סבורים שיש לגנוז דפים שמודפסים בהם פסוקים שלמים או שמופיע בהם שם ה' (הרב יעקב אריאל). אולם, פוסקים רבים העלו שורה של נימוקים המתירים להעביר את החומר המודפס למחזור במקום לגניזה. יש הסבורים שאין חובה לגנוז ספרי קודש ודפים שלא מתכוונים להשתמש בהם עוד (אג"מ או"ח ד, לט), יש המצדדים שכל הניירת המובאת לגניזה צריכה להגיע למעשה למחזור (למעט מזוזות, פרשיות תפילין וכדומה), ואין קדושתה עולה על חלה ותרומה שניתן אף להניחם בתוך שקית באשפה (הרב ליאור, הרב רבינוביץ, הרב רוזן, תחומין כרך ל'). יש שקבעו שקדושת דפים שהודפסו, ואשר בהדפסתם לא היתה כוונה לשם קדושה או שהם נועדו לשימוש חד-פעמי אינה מצריכה גניזה (הנצי"ב, משיב דבר ב, פ; עין יצחק ה-ז, לגבי ספרים שהודפסו לצורך הגהה בלבד, וכן דעת רוב הפוסקים לפי ציץ אליעזר ג, א). יש הסבורים שצריך לקבוע לפי הרוב - אם רוב החוברת או העלון עוסק בדברי תורה, צריך לגונזו. ואם רוב ברור שלו עוסק בדברי חול, דינו כעיתון שאין צריך לגונזו (הרב אליעזר מלמד). 

כל אחת מהשיטות ההלכתיות מאפשרת צמצום משמעותי ביותר בכמות הניירת שמגיעה כיום למכלי הגניזה. אנו קוראים לציבור לשים לב בימים אלה של עריכת סדר וניקיון בבתים, ובהמשך לכך גם בכל השנה כולה, לצמצם בהנחת ניירת במכלי הגניזה, ולהעביר "עלוני שבת" וכדומה למכלי המחזור.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן