בוטלו קידושי עגונה שבעלה ברח לארה"ב

בית דין פרטי שבראשו ישבו שלושה רבנים אורתודוקסיים, ביטל באופן תקדימי קידושי עגונה, שבעלה ברח לארה"ב. בארגון "מבוי סתום" אומרים כי בכוונתם לדרוש מהמדינה להכיר באישה כרווקה

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 16/09/13 20:49 יב בתשרי התשעד

בוטלו קידושי עגונה שבעלה ברח לארה"ב
ורד פרידמן, מכללת אמונה, צילום: ורד פרידמן, מכללת אמונה

בית דין פרטי הכולל שלושה רבנים אורתודוקסים ידועים ביטל קידושי עגונה שבעלה ברח לארה"ב, יומים לאחר חתונתם והתנה את מתן הגט בתשלום של 40,000 שקל.

בעוד כרגיל בית הדין הרבני בנתניה נכנע לדרישותיו הסחטניות של הבעל ומסייע לעגונה לאסוף את הכסף (כולל שימוש בכספים מקרן עגונות), בית דין פרטי אלטרנטיבי בראשותו של הרב אברהם דב לוין (אב"ד בית דין ירושלים לדיני ממונות במאה שערים) הרב דוד ביגמן (ראש ישיבת מעלה גלבוע) והרב מיכאל אברהם (ד"ר לפיזיקה בבר אילן) פסק כי האישה כלל אינה נשואה וקידושיה בטלין, תוך שהוא מבקר חריפות את בה"ד הרבני הממלכתי על שלא פנה לדרך ביטול הקידושין והעדיף להיכנע לסחטנותו של הבעל.

פסיקה מהפכנית זו התקבלה על סמך הערכה כי האישה לא הייתה יכולה להסכים להתקדש לבעלה אם הייתה מעלה בדעתה כי הוא יעזוב אותה לאחר יומים נישואים. עמדה זו מבוססת על הדרישה של ההלכה שאישה צריכה להסכים להתקדש לבעלה ובוודאי שעל דעת כך לא הייתה מתקדשת.

בינתיים, תמורת הכסף ששולם לבעל הוא הסכים לחתום על הגט והאישה קיבלה את הגט לידיה ממש בערב ראש השנה.

את הרכב בית הדין הפרטי יזם הארגון האורתודוקסי "מבוי סתום" המעניק ייצוג משפטי לנשים עגונות ומסורבות גט והדוגל בפתרונות מערכתיים לבעיית סרבנות הגט. מהארגון נסמר כי ”בכוונתנו לדרוש את הכרת המדינה בפסק הדין ואת רישומה של האישה כרווקה במרשם האוכלוסין. דחיית דרישתנו זו תאלץ אותנו לפנות לבג"ץ ולבקש מן המדינה הצגת מדיניותה בקבלת פסקי דין מבתי דין פרטיים“.