ענקים מלווים

כי לוית חן הם לראשך וענקים לגרגרותיך". בעיון זה ננסה לעמוד על משמעותו של פסוק זה וכיצד הוא משתלב בנוף הכללי של הפרק הראשון במשלי.

חדשות כיפה אורי בירן 16/03/07 00:00 כו באדר התשסז

בעיוננו נעסוק בפסוק (משלי א, ט)

"כי לוית חן הם לראשך וענקים לגרגרתיך".

המוסר של האבא, והתורה של האמא, שעליהם דיבר שלמה בפסוק הקודם ("שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך") הם לוית חן לראש וענק לגרוגרת. דבר ראשון נצטרך להסביר מהי אותה לוית חן שמתאימה לראש, מה פירוש הביטוי ענקים ואיך הם קשורים דווקא לגרוגרות שבצוואר. בשלב השני ננסה להסביר, על פי מה שדיברנו בקטע הקודם (כדאי להסתכל שם), את הקשר בין המשל לנמשל, מבחינה פשוטה ואולי גם קצת מורכבת יותר.

לוית חן היא כנראה סוג של תכשיט שמושם על הראש. לוית הוא מלשון ליווי, כאדם המלווה את חבירו כן החן מלווה את האדם ההולך עם לוית חן זו על ראשו. ענקים הם השרשראות ששמים על הצוואר, והגרוגרת היא פיקת הצוואר (מכיוון שיש הרבה כאלה בצוואר, קורא הם שלמה גרגרותיך, ברבים - רש"י).

מצא חן

מה זה אותו החן שמלווה את האדם? לגבי נח נאמר (בראשית ו, ח):

"ונח מצא חן בעיני ה".

בניגוד לכל דורו (דור המבול), שמאוד לא מצאו חן בעיני ה, נח כן מצא חן בעיני ה, וה הציל אותו מן המבול. במקום הזה, ובכמעט כל מקום שבו נאמרה המילה חן, היא מציאה בעיני מישהו אחר. חן הוא בעינים של מישהו, הוא הסתכלות של אנשים אחרים עלי. אדם שיש לו חן, הכוונה היא שאנשים אחרים מסתכלים עליו וחושבים שהוא חינני, שהוא חמוד או מתוק או חכם וכו, אבל תמיד בעינים של מישהו מבחוץ. לכן זה דווקא על הראש, מקום בולט לאנשים אחרים אבל האדם עצמו לא יכול לראותו, ואולי אם יראה אותו זה גם יפגום בחן שלו.

את החן עצמו לא ניתן לראות, אבל ניתן לראות את ההשתקפות שלו בעיני האחר. לפעמים ניתן להרגיש בעינים של מישהו אחר את החן שהוא רואה על הראש שלך, את האהבה וההערכה שהוא חש ורוחש לך. כשמתואר על אדם שהוא הצליח למצוא חן בעיני מישהו אחר, זה אומר שהוא נתקל פתאום באנשים שאוהבים אותו, בלי שהוא בטוח שזה מגיע לו - הוא פשוט רואה את זה אצל האחר.

כשלאדם יש שילוב של מוסר וחכמה, הוא מוצא חן אצל אנשים אחרים. הוא מוצא חן בגלל מה שהוא, לא בגלל מה שהוא שם על עצמו. כשרואים שאדם הוא גם חכם וגם צדיק, גם יודע הרבה וגם מתנהג כמו בן אדם - אז הוא מוצא חן. יש אנשים שיודעים המון דברים, אבל הם שחצנים בצורה לא מבוקרת. אנשים כאלה ניתן להעריך, לכבד, אולי אפילו להעריץ - אבל הם לא ימצאו חן, לפחות לא בעיני. כי כדי שתהיה מציאת חן צריך גם אדם שראוי לזה מבחינת יכולות, אבל גם שיהיה נעים וטוב איתו, שהוא יהיה אדם שראוי לזה מבחינת היותו אדם.

ענק

המשמעות הפשוטה של ענקים,הן בתורה (ראה לדוג דברים א, כח, וכן בעוד הרבה מקומות) והן בשפתינו כיום, היא אנשים גדולים, נפילים, אבל כאן (וכן בשופטים ח, כו: "ולבד מן הענקות אשר בצוארי גמליהם") נראה שהמשמעות היא, כאמור, שרשרת לצוואר. אמנם, לא לחינם יש לשתי משמעויות אלה מילה דומה. מטרתה של השרשרת היא לרבות את כבודו, יופיו וכדומה של האדם הלובש אותה, ובדיוק כמו תכונותיו של הנפיל, שניהם אינם מבטאים את המהות הפנימית אלא את דרך התגלותה בעולם.

הגרוגרת מבטאת, כזכור, את הצוואר. אולם, הגרגורת היא חלק מסויים מתוך הצוואר, דרכה עובר הדיבור (והאוויר בכלל) החוצה. הגרורגת מבטאת את הדיבור, את כוחות השיכנוע, צחות הלשון ושאר יכולות רטוריות. כשנאמר שיש ענק על הגרוגרת (ולא על הצוואר, כמו בשופטים ח, כ"ו) נראה לי שזה מרמז על הדיבור, על יכולות השיחה, שמקבלים חיזוק.

אדם שיש לו מוסר וחכמה, שיש לו גם חכמת עולם וגם חכמת חיים, הוא אדם שנעים להקשיב לו. אם שמעתם פעם אדם רחב אופקים שמדבר, זה נשמע אחרת. יש לו בטויים אמרות ודוגמאות, שנותנות לדבריו עומק וענין. מסופר על הרב יחיא אלשיך זצ"ל (שהיה חתן התנ"ך השני) שסתם דיבורו היה מהתנ"ך. כשהזמין מישהו אליו הביתה היה אומר "למה תעמד בחוץ ואנכי פניתי הבית..." (בראשית כ"ד, לא), וכן על זה הדרך.

תוצרת בית

שלמה המלך מדגיש לנו, שאת לוית החן ואת הענקים, משיגים ע"י חכמה ומוסר. יש אנשים שצריכים בשביל זה לשים על עצמם קישוטים ותכשיטים, ללכת ללמוד בבתי ספר לנואמים ודוברים, וגם אז זה ייראה ויישמע חיצוני ומנותק מהם. אנשים שיש להם חכמה ומוסר, אז הם ימצאו חן בעיני ובאזני אנשים אחרים.

אבל הוא אומר יותר מכך. המשל הפותח לאמרות משלי אומר, שאת החכמה והמוסר הפנימיים ביותר, שמוסיפים חן ויופי לאדם ולדיבורו, יכול האדם להשיג בראש ובראשונה על ידי לימוד מהוריו. הם המקום ממנו באת, החיים שאותם עברת, החוויות שחווית והתובנות שרכשת.

אנשים נוהגים לחפש ייחוד, יופי ומשמעות לעצמם על ידי הוספות חיצוניות. לעיתים מדובר בשרשרת לצואר וזר על הראש, ולעיתים מדובר בחיקוי אנשים אחרים, בניסיון להעביר דברים שמתאימים לאדם אחד, אל עצמם. במקום לרדוף אחרי חכמות חיצוניות, אומר שלמה, למה שלא תלך אחרי דברים מהבית, בעקבות מה שיש לך מההורים שלך. את הדברים שיש לך, את המוסר והתורה שספגת במשפחה שלך אל תאבד. זה הזהות, החן והיופי שלך, זה הדרך שבו מה שאתה אומר ומקרין יהיה אמיתי וגם משפיע ביותר, כי זה מה ומי אתה באמת.