סדר ואסתטיקה כהתגלות אלוקית

אם יצעד אדם במקום בו לא דרכה כף רגל אדם מעולם, ולפתע יראה מול עיניו בקבוק קוקה-קולה. קשה להניח שהוא יסביר את מציאות הבקבוק כחלק מהתהליך האבולוציוני. הרב אמיר משיח על הסדר האלוקי

חדשות כיפה הרב ד"ר אמיר משיח 22/05/12 12:50 א בסיון התשעב

סדר ואסתטיקה כהתגלות אלוקית
@rgs-cc-by-sa, צילום: @rgs-cc-by-sa

הראיה הפיסיקו-תיאולוגית הוכרה על ידי הפילוסופיה כהוכחה המפורסמת ביותר למציאות האל, עד שאמרו כי אנו מחויבים להזכירה בכבוד, כך למשל טען הפילוסוף הנודע עמנואל קאנט (ביקורת התבונה הטהורה, ירושלים תשכ"ו, עמ' 320-316). ראיה זו מתבססת על מציאות הסדר בטבע, כמעידה על האל המסדר. היינו, עצם מציאות עולם מסודר הינה הוכחה שיש אל שמסדר, אחרת היה כאן תוהו ובוהו:

"ודין שראיה זו תהא נזכרת תמיד מתוך כבוד. היא העתיקה ביותר, הבהירה ביותר וההולמת ביותר את התבונה האנושית הפשוטה. היא מחיה את לימוד הטבע כשם שהיא עצמה שואבת את קיומה ממנו. ועל כן קונה לעצמה תמיד כוח חדש. היא מכניסה תכליות וכוונות למקום, שבו התבוננותנו לא הייתה מגלה אותן בעצמה, והיא מרחיבה את ידיעות הטבע שלנו על ידי הקו המדריך של אחדות מיוחדת, שעיקרה הוא מעבר לטבע... והן מרחיבות את האמונה ביוצר בראשית עליון עד להאמנה שאין לעמוד בפניה" (שם, עמ' 317).

עתה, לאחר שהעלה את הראיה הפיסיקו-תיאולוגית על נס, פנה קאנט למנות את עיקרי הראיה, ואלו הם לשיטתו:

  1. בעולם מצויים בכל מקום סימנים ברורים של סדר לפי כוונה מסוימת, ערוך מתוך חוכמה גדולה
  2. טבע הדברים השונים לא היה עשוי להתאים מתוך עצמו... אילולי היו הם נבחרים וערוכים לכך על ידי עיקר תבוני מסדר
  3. נמצא, שקיימת סיבה... נשגבה ובעלת חוכמה, שמן ההכרח שתהיה סיבת העולם... הפועל בתורת שכל בדרך של חירות
  4. על אחדותה של סיבה זו אפשר להקיש מאחדות היחס ההדדי של חלקי העולם כאברים בבניין אומנותי

אם כן, עולם מסודר בסדר מופתי מעיד על בורא העולם. ואכן המילה 'קוסמוס' ביוונית היא בעלת שלושה פירושים: עולם; סדר; יופי (ומזה גם נגזרת המילה קוסמטיקה). ובעצם הכל תלוי זה בזה: העולם שהוא מסודר הוא גם יפה. דברים אלה של קאנט מסתברים גם בהגיון פשוט. למשל, אם יצעד אדם במקום בו לא דרכה כף רגל אדם מעולם, ולפתע יראה מול עיניו בקבוק קוקה-קולה. קשה להניח שהוא יסביר את מציאות הבקבוק כחלק מהתהליך האבולוציוני, שיצר בדרך ארוכת שנים בקבוק מושלם עם כתובית בצבעים אדום ולבן, בדיוק כמו בקבוקי השתייה שמצויים אצלנו בחנויות. ברור שכל בר דעת יבין שמישהו בעצם כבר היה כאן לפניי, והשליך את הבקבוק בגמר השימוש בו מתוך חוסר התחשבות, חוסר אחריות ועצלות. ומדוע נחשוב כך, מכיוון שדבר מסודר מעיד על מסדר. הבקבוק הינו יצירה מסודרת מדאי שתיעשה על ידי "הטבע", ולכן מוכרחים לומר שהיה כאן אדם לפניי. כך הוא גם בטבע, העולם המסודר מעיד על בורא העולם. המדרש מספר על פגישה בין ר' עקיבא ומין אחד שעסקו בשאלה זו:

"ומעשה שבא מין ואמר לר' עקיבא: העולם הזה מי בראו? א"ל [אמר לו]: הקב"ה, א"ל: הראיני דבר ברור, א"ל: למחר תבוא אלי. למחר בא אצלו, א"ל [ר"ע]: מה אתה לובש? א"ל [המין]: בגד, א"ל מי עשאו? א"ל האורג, א"ל איני מאמינך הראיני דבר ברור! א"ל: ומה אראה לך ואין אתה יודע שהאורג עשאו?! א"ל: ואתה אינך יודע שהקב"ה ברא את עולמו! נפטר אותו המין, אמרו לו תלמידיו מה הדבר ברור? א"ל בניי כשם שהבית מודיע על הבנאי והבגד מודיע על האורג והדלת על הנגר, כך העולם מודיע על הקב"ה שהוא בראו" (אוצר המדרשים, אייזנשטיין, תמורה עמוד 583).

כך בדיוק הוא הדבר - סדר ויופי מעידים על מציאות הקב"ה, ולכן גם עם ישראל, כנציג ה' עלי אדמות, חייב להיות מסודר בצורה מופתית גם תוך הילוכו ארבעים שנה במדבר: "וחנו בני ישראל איש על מחנהו ואיש על דגלו לצבאתם". לא מפליא אפוא שדווקא הסדר המופתי שעל פיו חנה עם ישראל באוהליו במדבר, הוא שהכה בתדהמה את בלעם הרשע וגרם לו לברך את ישראל: "וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו ותהי עליו רוח אלוהים. וישא משלו ויאמר... מה טבו אהליך יעקב משכנתיך ישראל".

ומזה ישמע חכם ויוסף לקח, נלמד גם אנחנו מהימים ההם לזמן הזה, כיצד צריך היהודי להקפיד על הסדר, הניקיון והאסתטיקה, עד שאלוקות תזרח ממנו.

איזו מחמאה... איזו אחריות...!

הכותב משמש כרב ביכנ"ס לצעירים פ"ת, ומרצה במכללת אורות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן