מה בין המחשב לציצית

כולם מכירים את וירוס המחשבים אשר יוצר בעיות אינספור למוחות של מחשבים רבים...מה קורה במחשב המפעיל את האדם – המוח ???

חדשות כיפה משה כוכב 22/11/03 00:00 כז בחשון התשסד

כולם מכירים את וירוס המחשבים אשר יוצר בעיות אינספור למוחות של מחשבים רבים.

המונח וירוס שאול מעולם הרפואה. באופן פשטני הוירוס הוא במקור סוג של בעל-חיים טפילי אשר נצמד לבעל-חיים אחר וזקוק לו כדי להמשיך לחיות ולהתרבות. הוירוס מועבר מבעל-חיים למשנהו ויוצר הדבקה.

גם במחשבים השם וירוס ניתן לקוד טפילי המשכפל את עצמו לתוך קבצים מארחים, או בגרסה המתקדמת של הוירוסים מסוג התולעת. וירוס מחשב שמשכפל עצמו ושולח למחשבים אחרים. לאחר שהוירוס חודר למחשב ומופעל, הוא עשוי לבצע בו פעולות שונות, כמו השמדת מידע, משלוח קבצים או מתן גישה לפורץ למחשב המותקף.

כל חשיפה של המחשב החוצה מהווה סכנה למוח המחשב ולתוכנות המותקנות בו ולעתים לגרום לנזק גדול ובלתי הפיך.

הוירוסים הטרויאניים ערמומיים במיוחד. הם מתקבלים במחשב האישי באמצעות הדואר האלקטרוני ונראים כקבצים תמימים למראה, אך מסתירים בתוכם קוד זדוני, שמופעל אוטומטית כשהמשתמש מפעיל את הקובץ. לחילופין, הוירוס נשאר "רדום" עד להפעלתו בתאריך יעד שקבעו מתכנתיו.

הוירוסים חדרו למודעות הציבורית ובזכותם למדו משתמשי מחשב בכל העולם להיזהר בפתיחת כל הודעת דואר אלקטרוני עם קובץ שמקורו אינו ידוע, ועדיף גם כזה שמקורו ידוע.

לכן מומלץ שכל מחשב יצויד בתוכנת אנטי וירוס. התוכנה מזהה ומתריעה מיידית מפני כל וירוס שעומד להיכנס למערכת לדוגמא: דרך האינטרנט וכדומה. התוכנה מזהירה את המשתמש מפני פתיחת הקובץ הנגוע. מפעיל המחשב יכול להתעלם מהאזהרה או להשתמש באפשרות המשמידה את הוירוס.

לעתים תוכנות האנטי-וירוס אינן מזהות את וירוס חדש ונגרם נזק למחשב. לכן רצוי תמיד לעדכן את תוכנת האנטי-וירוס ותמיד להיזהר מקבצים תוכנות או הודעות דואר לא מוכרים.

מה קורה במחשב המפעיל את האדם – המוח ???

גם למוח האדם ישנו סיכון להיפגע מטפילים רוחניים שונים. כמו הטפיל הפיזי. הטפיל הרוחני אינו יכול להבנות מעצמו. הרוע אינו יכול להצטבר, להבנות מעצמו ולהתקיים בפני עצמו. הוא זקוק ל"נשא" שיקיים אותו ויעניק לו חיים. הוא זקוק לטוב כדי לנצל אותו לצרכיו, לניצוצות הקדושה כדי להשתמש בהם למטרותיו.

לשם כך הוא מנסה להדמות לטוב, להיות כמו הקובץ המוסווה כטוב ותמים. אך פגיעתו יכולה להיות הרסנית ולעתים הנזק שלו יכול להיות בלתי הפיך.

התורה מצווה אותנו: ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם. על האדם להיזהר מחשיפה לחברה או לדעה או לתאווה שאינם "בטוחים לשימוש". הדעות הרעות לעתים מוסוות כדעה טובה והנזק הנגרם בעטיין לחשיבה של האדם, לעמדותיו ולהתנהגותו כתוצאה מכך יכול להגיע ממש עד לאסון, פיזי ו/או רוחני. חברתי או משפחתי.

התורה מציעה לנו תוכנת אנטי וירוס שהיא כנראה יעילה. – מצוות הציצית...

סגולותיה של הציצית, צבעה הדומה לכסא הכבוד, יכולים לעזור לנו לזהות סיכונים הנובעים מהנהייה אחרי תאוות הלב והעיניים. התוכנה אינה פועלת אוטומטית. "וראיתם אותו וזכרתם" – אם איננו מפעילים תמיד "עדכון" וזוכרים את מצוות ה'. או שאנו מתעלמים מהאזהרה של תוכנת האנטי וירוס, ונחשפים למה שבא מן החוץ. אנו ניזוקים.

בעבר הציעו מומחי המחשבים שבמידה וישנה פגיעה מוירוס, עלינו לכבות מייד את המחשב ולא לבצע שמירה. או לעתים לשנות את התאריך של המחשב. כדאי בזמן שהתאווה בוערת לכבות אותה במי התורה, או לשנות את הפרספקטיבה שלנו על החיים. "יזכור לו יום המיתה" או "דע מאין באת ולאן אתה הולך". ובכל מקרה גם כשנכשלים – צריך להישאר עם אמונה ובשמחה. כי תמיד יש אפשרות לתיקון. לכן אסור לשמור בתודעתנו את הכישלון שכן תמיד ישנו עדכון לתוכנת האנטי וירוס, שמאפשר התמודדות עם כל הוירוסים החדשים.