מה אומרות הנשמות

מאמר על עין הרע ועין טובה ועל הקשר שבין שניהם לעיר ירושלים שעליה נאמר "ראה בטוב ירושלים"

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/01/03 00:00 טו בשבט התשסג

אלה מאיתנו שלא יודעים ל"שוחח" עם נשמות הנפטרים ולהבין מה קרה להם, חושבים ש"עין הרע" זה מיסטיקה ורוב בני אדם הולכים בדרך כל הארץ. הם לא מעריכים נכונה את כוחה הגדול של "העין".
היחס הזה של 99-1 כנראה שהוא לא הכרחי. רב סיפר לנו את מה שלמד מנשמות הנפטרים כדי להוריד את כמות העין הרעה המסתובבת בעולם משני צידיו. גם כדי שנדע לא לעורר קנאת אחרים עלינו. "למה תתראו". וגם ללמד אותנו לא לקנא, לא לקטרג, לא לדבר רע. להזהיר מה"עין הרעה" שלנו.
מלבד כל זה מלמדות אותנו הנשמות הללו גם את הסוד גדול של המשכת הברכה בעולם על ידי ה"עין טובה".



כשחכמי ישראל רצו להבדיל בין דרכו של אברהם אבינו המביא ברכה ל"כל משפחות האדמה", לבין דרכו של בלעם המקלל הגדול. הם הדגישו הבדל ראשון ב"עין".





אֵין כֶּסֶף לֹא נֶחְשָׁב בִּימֵי שְׁלֹמֹה לִמְאוּמָה,,, וַיִּגְדַּל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מִכֹּל מַלְכֵי הָאָרֶץ לְעֹשֶׁר וּלְחָכְמָה: וְכָל הָאָרֶץ מְבַקְשִׁים אֶת פְּנֵי שְׁלֹמֹה לִשְׁמֹעַ אֶת חָכְמָתוֹ אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹהִים בְּלִבּוֹ" (מלכים א פרק י).

. אבל הוא גם נקרא גם "עינו של עולם",(ב"ב ד:) על המקום הזה אמר ה' בעת בניתו:
הִקְדַּשְׁתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִתָה לָשֹוּם שְׁמִי שָׁם עַד עוֹלָם וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל הַיָּמִים" (מלכים א פרק ט)


"


מפרש רש"י שם כהשלמה לציווי המובא בתורה:
"וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה’ אֱלֹהֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ אַתָּה וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ: (דברים כו יא)






"אמר רב הונא, אמר רב, משום רבי מאיר. וכן תנא משמיה דרבי עקיבא: לעולם יהא אדם רגיל לומר "כל דעביד רחמנא לטב עביד" (ברכות ס ועיין ירושלמי הוריות דף יז/ב).