בעקבות מסכת אבות: מצווה קלה כבחמורה

הרב שמואל רוזנבלום, ראש יב"ע לפיד תורת נחום במודיעין במאמר שבועי חדש בעקבות מסכת אבות, אותה נהוג ללמוד בחודשי הקיץ. השבוע על מצווה קלה כבחמורה"

חדשות כיפה הרב שמואל רוזנבלום 01/05/14 16:28 א באייר התשעד

בעקבות מסכת אבות: מצווה קלה כבחמורה
CC-PD-Mark, צילום: CC-PD-Mark

פרקי אבות פרק ב' משנה א'

במהלך ספירת העומר מנהג ישראל ללמוד את פרקי אבות. כל שבוע פרק כאשר המטרה המוצהרת היא לקחת מוסר ולהתעלות מפסח עד שבועות. מהחרות הגופנית אל החרות הרוחנית. השבוע פרק שני. את הפרק הנוכחי מתכבד לפתוח רבי יהודה הנשיא מחבר המשנה. רבי נתברך בעושר, כבוד וגדלות בתורה עליו נאמר "כי מימות משה ועד רבי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד". רבי היה מנהיגם הבלתי מעורער של עם ישראל בתקופת השיקום והזוהר שלאחר מרד בר כוכבא. למרות מעמדו המכובד וגינוני המלכות שנקט נאמר עליו בסוף מסכת סוטה: "משמת רבי בטלה ענוה ויראת חטא". להיות עניו מתוך עוני ודלות זה פשוט. אך רבי היה עניו וירא חטא גם כשהיה לו הכול.

לאור זאת ניתן להבין את המשנה הפותחת את הפרק הזה: "והוה זהיר במצווה קלה כבחמורה, שאין אתה יודע מתן שכרן של מצוות. והוה מחשב הספד מצווה כנגד שכרה , ושכר עברה כנגד הפסדה"

יראת חטא זהו יסוד אצל רבי יהודה הנשיא. רבי קורא ליהודים לחשוב על ההפסד שיצא להם מאי קיום המצוות. ההפסד והרווח אינו תמיד ברגע זה. אך זהו משמעותו של יראת חטא.

בהמשך המשנה בא לידי ביטוי הסיבה ליראת החטא והיא הענווה. גם מי שנמצא בטופ אם יסתכל נכוחה, יודע כי הוא חי על זמן שאול וכי מעליו יש גבוה מעל גבוה שיודע וסופר ומונה וחותם. תחושה זו מביאה לקטנות ולענווה שגורמת ליראת חטא. וכך אומר רבי. אם ברצונך לקיים את המצוות אתה צריך לחוש ולדעת "מה למעלה ממך : עין רואה ואזן שמעת וכל מעשיך בספר נכתבים". אומנם אתה מרגיש חזק אך יש למעלה ממך.

אילו שני החלקים האחרונים של המשנה החלק הראשון נותן את הכותרת למה צריך לשאוף. והשאיפה היא לדרך המלך לדרך שאנשים מפארים אותה ושגם עושיה מתפאר ומתרומם מזה. בעקבות הרמב"ם נסביר כי זוהי דרך המלך המשלבת בין פזרנות לקמצנות . ענווה ויראת חטא צריכים להביא את האדם לדרך טובה ומאוזנת שטובה לעושיה ולבריות שמסביבו. "איזו דרך ישרה שיבור לו האדם? כל שהיא תפארת לעושה ותפארת לו מן האדם."

סיכום: במשנה זו רבי נותן כיוון לדרך חיים מאוזנת הבנויה על יראת חטא וענווה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן