"איסור קטניות רלוונטי גם לימינו"

רב העיר פתח תקווה, הרב מיכה הלוי, טוען כי גזירת הקטניות רלוונטית גם לימינו. הוא יצא כנגד האומרים שאיסור קטניות שייך לעבר. לדברי הרב הלוי, הקטניות גדלות בשדות בהן זרעו חיטה בעבר, ולעתים הגידולים מתערבבים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/04/19 10:16 ט בניסן התשעט

"איסור קטניות רלוונטי גם לימינו"
קטניות, צילום: shutterstock

בכנס התורה שבעל פה במכללת אורות ישראל ברחובות אמר הרב הלוי כי לאחרונה התגלו חיטה ושעורה בבדיקת שקי כוסברה וכמון שמגיעים מהודו. מבירור הענין נמצא כי בשדות שבהם הם גדלים זורעים חיטה ושיבולת שועל בין עונה לעונה.

לדברי הרב הלוי: "אנו רואים כיום עד כמה היה לחכמינו עיניים למרחוק". מבירור שעשיתי עולה כי לא תמיד ניתן לייעד שדה לגידולים אלו, וזה תלוי באקלים של כל מקום ומקום. ועל כן, בין זריעת קטניות לקטניות, זורעים חיטה על מנת שהקרקע לא תתקלקל. החיטה הזו לפעמים נובטת בזמן גידול הקטניות אחר כך, וכשאתה שולח את השקים למעבדה, אתה מוצא חיטה בכוסברה, ואתה מוצא שיבולת שועל בכמון".

לדברי הרב הלוי, גם לפי ההיתר של השולחן ערוך, שקבע כי חמץ שבטל בשישים לפני פסח אינו חוזר וניעור, יש להבטיח כי החיטה עברה הרטבה לפני פסח, ועל כן הנושא מחייב תשומת לב.

הרב מיכה הלוי

הרב מיכה הלויצילום: אולפני חן

הרב הלוי הוסיף, כי במסעדות יש קושי גדול יותר להכשיר לפסח מאכלים מסוימים עם קטניות, כיוון שעל פי דרישת ההלכה, יש לברור אותן שלוש פעמים לפני החג, ומאחר ומדובר בכמויות גדולות מאוד. במסעדות המייצרות סושי מאורז מיוחד הנושא בעייתי ביותר. הרב הלוי אמר כי בשל הסיבות הללו, הוא אינו נותן בפסח כשרות למהדרין אלא כשרות רגילה בלבד.

בדברים שנשא במסגרת המושב המיוחד על הכשרות בישראל, בכנס התורה שבעל פה שמקיימת מכללת אורות ישראל זו השנה השלישית, קרא הרב הלוי לחזק את הכשרות הממלכתית, ויצא נגד הקריאות להפרטת הכשרות: "הדבר יביא לתקלות ואם תהיה הפרטה, במקומות רבים רמת הכשרות תרד"

פרופ' יובל סיני, נשיא מכללת אורות ישראל, אמר כי המאות הרבות שהגיעו לכנס התורה שבעל פה לקראת חג הפסח, זכו לחיבור למקצועות שונים ומגוונים בתורה, ונחשפו להתמודדויות ההלכתיות העכשוויות בעולמות הכשרות, הטכנולוגיה, המשפט והרפואה: "בימי הכנס ראינו כיצד התורה מחברת את החזון הגדול של האמונה והחינוך, יחד עם ההלכה למעשה, בצורה מופלאה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן