שאל את הרב

איני הנהג בווייז

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 30/01/19 14:26 כד בשבט התשעט

שאלה

שלום הרב שוקרון

השאלה שלי מוזרה, אבל האם כשהוויז לא מאפשר לכתוב את היעד כי הרכב בתנועה,

אפשר ללחוץ "איני הנהג" ב WAZE כשאני כן הנהג? זה נחשב שקר?

תודה מראש

תשובה

לשואל שלום

אשבח את שאלתך, היא אינה מוזרה כלל וניכר שהיא נובעת מיַַשרות בסיסית שאותה אני מאחל לכל אדם.

קודם כל, כלל גדול בתורה קבעו חכמים: "חמירא סכנתא מאיסורא", דהיינו: ההסתכנות חמורה יותר מעבירה על איסור. מחקרים הוכיחו וגם זה דבר שפשוט בשכל ישר: כתיבה או עיון בטלפון בזמן נסיעה עלול להוביל לתוצאות קטלניות. לכן במקרה שלנו ברור שהדבר יהיה אסור משום שהוא מסוכן.

בנוסף, קיימת תקנת תעבורה האוסרת על כתיבה בטלפון בזמן נהיגה, ועקרונית- עבירה על החוק הינה איסור הלכתי.

לגבי נושא השקר, נרחיב מעט. אחת מן המצוות היסודיות, אשר מופיעה בעשרת הדברות היא: "לֹא תַֽעֲנֶה בְרֵֽעֲךָ עֵד שָֽׁקֶר" – חל איסור מן התורה לכל אדם לשקר בבית הדין. בנוסף חל איסור על הדיינים לשקר בבית הדין, אך האיסור מופיע בצורה מעט משונה – "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק". לא כתוב "לא תשקר", אלא תתרחק! כמו מאש. מזה אנחנו לומדים שבאופן יסודי ובסיסי מכוונת התורה את האדם לא לשקר (למעט במקרים יוצאי דופן, שאין כאן המקום לפרטם).

בתוך כך, נראה לי לומר שאיסורים כמו שקר או גניבת דעת הם כלפי אדם אחר, ולא חלים כלפי מכשיר טכנולוגי, כדברי הפסוק: "לֹֽא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּֽעֲמִיתֽוֹ". במקרה שלנו, הדיווח "איני הנהג" לא נשלח למחשבים של החברה, ולכן אין כאן איסור מובהק.

ובכל זאת, כשאדם משקר זה פועל משהו בנפש, אפילו כשהדבר כביכול ´מותר´. זה גורם לו לא להתרגש מדבר שקר ולהקהות את חוש האמת והיושר שלו. השקר פוגם מוסרית באדם האומר אותו.

לסיכום: פשוט הוא שהדבר אסור. משום סכנה, ואף משום עבירה על חוקי המדינה.

לשאלתך השניה: לעניות דעתי- ´שקר´ אין כאן. אך כדאי לכולנו להתרחק מדבר שקר.

יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה´ אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים לְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם. אמן.

כתבות נוספות