זוגיות וזכויות הפרט

בעוד הפסיכולוגים מנסים לטפל בבעיות האדם, רבקה שמעון משוכנעת שהפתרון נמצא במקום אחר – בתהליך הזוגי

חדשות כיפה רבקה שמעון 22/06/09 00:00 ל בסיון התשסט

כשאנו באים לבחון גישות טיפול בזוגיות, עלינו לסגל לעצמנו ראייה היסטורית ולהבין אלו שינויים עברו על האדם בהתייחסותו לעצמו. בסוף המאה ה-18 נפגשה האנושות עם המהפכה הצרפתית. זכויות הפרט וזכות הבחירה החלו לתפוס מקום של חשיבות. מלחמת העולם הראשונה והמהפכה הקומוניסטית ברוסיה גרמו לדעיכתן של מונרכיות, והאדם מצא את עצמו מתנער מערכי מוסר, דת ומסורת. האני הפך להיות הגורם המשמעותי ביותר בחייו של האדם.

עד אז נהגו הורים לבחור ליקיריהן את בני זוגם. הבסיס המשפחתי היה העיקר, גם אם הנישואים חרקו, לא מהרו לפרק את המסגרת הזוגית. זה פשוט לא עלה בדעתם, וכן, גם אם הם היו אומללים.

עם שימת הדגש על חיי הפרט, הפך האדם להיות הבוחר. לא רק מצביע ובוחר במערכת בחירות, אלא גם בוחר את החצי השני שלו. מאותו רגע שבו הופך האדם להיות הבוחר בזוגיות, כשהזוגיות תעלה על שרטון, אוטומטית יאמר לעצמו האדם- למה לי לסבול? כנראה לא בחרתי נכון- ולכן אחפש לי פרטנר חדש. מכיוון שכך, אנשים ממהרים לפרק את מוסד הנישואין, שכן העיקר הם החיים הפרטיים, ולא הקשר הזוגי.


הכל טמון בזוג (צילום: Ekke Vasli-cc-by)


מלחמת העולם השנייה ושיטות הטיפול של פרויד, הביאו לספת הטיפולים חיילים רבים נפגעי טראומה. הפסיכולוגיה אימצה לעצמה שיטות טיפול הנוגעות לפרט, וכך הלכו ותפחו ספריות המטפלים הפסיכולוגים בספרים עבי כרס הנותנים מענה בטיפול פרטני. אבל זו הרי הטעות הבסיסית שלנו.

מהו האדם השלם? האדם השלם הוא זוג, לא פרט. אדם בודד איננו אדם. ולכן, עלינו להתמקד בטיפול בקשר בין שני אנשים ולא ביחיד. יחיד שעומד לעצמו- לא יהיה לו נחת.

הנדריקס פיתח שיטת טיפול שמדברת על הקשר.

השאלה העומדת על הפרק היא לא מה אני מרוויח מהקשר? אלא מה הקשר ירוויח ממני?

לא עוד טיפול באדם הבודד, אלא בטיפול בקשר שנוצר בין שני יחידים שהפכו לאחד.

בחברה היהודית אנו מוצאים התייחסות שונה לזוגיות בקרב צבורים שונים. בעוד שבחברה החילונית ימהרו לשבור את הזוגיות בשעה שיגיעו הבעיות, הרי שבחברה החרדית לא ימהרו לשבור את הקשר - שכן הכול קורה להם משמים.

הצבור שנמצא בדילמה הגדולה ביותר הוא הצבור הלאומי-דתי. מצד אחד הם מחויבים למסורת, להורים, לערכי משפחה ויש להם אמונה בבורא עולם, אך מצד שני, הם קשורים בטבורם לתיאורית האני המערבית ורואים משמעות בחיי הפרט.

אם אנחנו רוצים להוציא את עצמנו וצעירינו מן הבוץ, עלינו לשנות גישה בטיפול. לא עוד טיפול ביחיד, אלא בזוג. בתור אנשים מאמינים עלינו להבין ולהפנים- שה הוא המעורב בבחירת בני הזוג שלנו, ואם הגענו למבוי סתום- זה לא אומר שבחרנו לא נכון- פשוט לא טפלנו נכון בקשר.

הדברים רלוונטיים, כמובן, גם לצעירים היוצאים לדייטים בתקווה למציאת החצי השני.