הגבלות ואיסורים: חוק ראשון באיחוד האירופי נגד בינה מלאכותית

האיחוד האירופי הציג הצעת חוק חדשה המכונה חוק ה-AI, שמטרתה להגביל ולפקח על הבינה ממלאכותית, בין השאר על טכנולוגיות של ChatGPT

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/06/23 11:25 ג בתמוז התשפג

הגבלות ואיסורים: חוק ראשון באיחוד האירופי נגד בינה מלאכותית
רובוט עם מחשבה, צילום: shutterstock

החוק הראשון של האיחוד האירופי בנושא בינה מלאכותית. האיחוד האירופי הציג הצעת חוק חדשה המכונה חוק ה-AI,המגלמת את הרגולציה הראשונה המשמעותית בנושא הבינה המלאכותית של רגולטור כלשהו ומטרתו לספק מסגרת משפטית מקיפה לבינה המלאכותית באיחוד האירופי.

חוק הבינה המלאכותית, המוסדר על ידי האיחוד האירופי, מייצג את חוק הבינה המלאכותית המקיף והראשון בעולם. החוק נועד להבטיח שימוש בטוח, שקוף, ניתן למעקב, לא מפלה וידידותי לסביבה במערכות בינה מלאכותית. 

חוק ה-AI מכוון להקמת מערך רגולציה מקיף לבינה המלאכותית. החוק ממיין את מערכות הבינה המלאכותית לפי רמות הסיכון שהן מהוות למשתמשים, ומחייב תקנות שונות של פיתוח ושימוש. 

חלק מהאסטרטגיה הדיגיטלית של האיחוד האירופי

מערכות אלו, על פי החוק, צריכות להיות מפוקחות על ידי אנשים ולא על ידי אוטומציה על מנת למנוע תוצאות מזיקות. חוק זה הוא חלק מהאסטרטגיה הדיגיטלית של האיחוד האירופי לספק תנאים טובים יותר לפיתוח ושימוש בבינה מלאכותית, והוא מציע הטבות כגון שירותי בריאות משופרים, תחבורה בטוחה יותר, ייצור יעיל ואנרגיה בת קיימא.

חוק הבינה המלאכותית קובע כללים שונים ביחס לרמות סיכון שונות הנשקפות ממערכות בינה מלאכותית, המחייבות הערכה גם לאלה המהווים סוג של סיכון מינימלי. מערכות בינה מלאכותית מנותחות ומסווגות בהתאם לסיכון הפוטנציאלי שלהן למשתמשים, אשר בתורו קובע את היקף הרגולציה החלה עליהן.

אלה מערכות הבינה המלאכותית שיאסרו או יוגבלו

על פי החוק, מערכות בינה מלאכותית המהוות סיכון שהינו בלתי מתקבל על הדעת, כגון אלו שתחשבנה כבעלות איום על בני אדם, תיאסרנה. קטגוריה זו כוללת מערכות בינה מלאכותית שמתפעלות התנהגות קוגניטיבית או כאלו המסווגות בני אדם על סמך מאפיינים מסוימים, ומערכות זיהוי ביומטרי מרחוק בזמן אמת. חריגים מסוימים עשויים להיות מותרים בנסיבות מסוימות, כגון העמדה לדין בגין פשעים חמורים.

מערכות בינה מלאכותית המסווגות כבעלות סיכון גבוה -  הן אלו שעלולות להשפיע לרעה על הבטיחות או על זכויות היסוד. מערכות אלו מתחלקות לשתי קטגוריות: מערכות בינה מלאכותית המשמשות במוצרים המכוסים על ידי חקיקת בטיחות המוצרים של האיחוד האירופי (כמו צעצועים, תעופה, מכוניות, מכשור רפואי ומעליות); מערכות בינה מלאכותית הנכללות בשמונה תחומים ספציפיים הדורשים רישום במסד נתונים של האיחוד האירופי.  מערכות אלו המוגדרות כסיכון גבוה - יוערכו לפני יציאתן לשוק וגם לאורך מחזור החיים שלהן.

הדרישות ל ChatGPT

מערכות בינה מלאכותית, כמו ChatGPT, יצטרכו לעמוד בדרישות השקיפות, לרבות חשיפת תוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, עיצוב המודל שלו וזאת כדי למנוע ממנו לייצר תוכן לא חוקי ופרסום סיכומים של נתונים המוגנים בזכויות יוצרים המשמשים להדרכה.

מערכות בינה מלאכותית בסיכון מוגבל - צריכות לעמוד בדרישות שקיפות מינימליות, ולאפשר למשתמשים לקבל החלטות מושכלות. יש ליידע את המשתמשים כאשר הם מקיימים אינטראקציה עם מערכות אלו, הכוללות את אלה שמייצרות או מבצעות מניפולציה של תכני תמונה, אודיו או וידאו, כגון זיופים עמוקים.