אפשר להציץ לכם. כך תגנו על עצמכם מגניבת מידע ממצלמות האבטחה בבית

כמעט בכל בית ועסק ניתן למצוא מצלמות אבטחה, שמאפשרות מעקב רציף אחרי הנעשה בהם. אלא שעם ההתקדמות הטכנולוגית אתם גם חשופים לפרציה למצלמה ולתוכן הרגיש הנמצא בה. כך תגנו על עצמכם

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/03/22 15:58 יט באדר ב'

אפשר להציץ לכם. כך תגנו על עצמכם מגניבת מידע ממצלמות האבטחה בבית
צילום: shutterstock

בשנים האחרונות מצלמות האבטחה הביתיות הפכו לאמצעי שכיח כמעט בכל בית: באמצעותן ניתן לצפות בבית או בבית העסק בכל זמן ואף לבדוק שהילדים בסדר, אך חשוב לזכור שהמצלמות מחוברות לאינטרנט והן חשופות לסכנות ופריצות.

לפי רשות הסייבר הלאומית, קיימות שלוש דרכים עיקריות לפריצה למצלמה: שימוש בסיסמת ברירת מחדל או שימוש בתוכנה לניחוש סיסמת ההתחברות, חדירה לרשת האלחוטית (Wi-Fi) באמצעות ניחוש הסיסמה, ומשם דילוג למצלמת האבטחה וניצול חולשות אבטחה במצלמות שלא מעודכנות בעדכוני תוכנה וחשופות לפגיעויות.

כיצד תגנו על עצמכם?

לפני רכישת מצלמה ביתית, מומלץ לבחון את הנושאים הבאים: חשוב לברר על מוניטין הספק ודגם המצלמה במשק הישראלי. חשוב לבדוק שיש לחברה אתר אינטרנט ושיש למי לפנות במקרה של תקלה. בדגם המצלמה חשוב לבדוק כי המצלמה כוללת מדיניות אבטחת מידע, אימות דו שלבי באפליקציה ועדכוני אבטחה של היצרן. במצלמת מוניטור – אפשרות ביטול הקלטת שמע ווידאו ושמירת המידע.

עוד חשוב לוודא כי אפליקציית המצלמה ניתנת להורדה מהחנות הרשמית (GooglePlay/AppStore) ולא מדף האינטרנט. בדקו את תאריך סיום התמיכה של היצרן במוצר, שלאחריו המוצר לא יזכה לעדכוני אבטחה. חיווי חיצוני (כגון נורה פעילה) במקרה שהמצלמה פעיל, כך שיהיה ניתן לדעת מתי המצלמה עובדת וכן מיקום שמירת מידע המצלמה, ולאיזו תקופה נשמר המידע.

לאחר הרכישה: החליפו את סיסמת ברירת מחדל ואל תשתפו את הסיסמה עם אף גורם, גם לא עם הטכנאי. עדכנו את התוכנה - עדכוני התוכנה נועדו לסגור חולשות אבטחה ולמנוע פריצות, לכן מומלץ לבצע עדכוני תוכנה מעת לעת. במידה וניתן, מומלץ להגדיר עדכוני תוכנה אוטומטיים.

 

כך תדעו שפרצו לכם

סימני הפריצה למצלמת האבטחה:

  • רעשים מוזרים הבוקעים ממצלמת האבטחה.
  • חיווי נורה דולקת מבלי שהמצלמה הופעלה.
  • המצלמה נעה לכיוון שונים באופן עצמאי מבלי שהופעלה. 
  • שינויים בהגדרות המצלמה כגון החלפת הסיסמה.

במידה ומצלמת האבטחה נפרצה:

  • מומלץ לנתק את המצלמה מרשת האינטרנט.
  • יש לשנות את הסיסמה במצלמה לסיסמה מסובכת שלא תכיל פרטים אישיים.
  • יש לשנות את הסיסמה לנתב הביתי.
  • יש לבצע עדכון תוכנה לגרסה העדכנית ביותר ובמידה וניתן, להגדיר ביצוע עדכונים אוטומטי. 
  • מומלץ להודיע ליצרן המצלמה ו/או להגיש תלונה במשטרה.